Nesimţirea la volan: Când îţi faci din trotuar, parcare

Poate că Zalăul nu este oraşul cu cele mai multe locuri de parcare din ţară, însă atât timp cât poţi vedea locuri goale, în care poţi să parchezi atât legal cât şi moral, nu mai există scuze. Parcatul de „neam prost”, al autoturismelor şi chiar a autovehiculelor mari, în locuri nepermise, nu ţine mereu de acest aspect, al „numărului insuficient de locuri de parcare”. Ţine de cu totul altceva, iar această problemă tinde să depăşească stadiul de lucru enervant, atentând deja la drepturile pe care pietonii acestui oraş le au. Dacă ar fi să dăm credibilitate totală celor care sunt puşi să vegheze şi să ia măsuri în momentul constatării unor astfel de fapte, ar însemna că avem vedenii şi că ne referim la alte oraşe, nu la Zalău. Deşi ridicatul autoturismului nu e o bucurie pentru cineva, este totuşi cam singura măsură menită să te determine să te gândeşti de două ori, data viitoare, unde parchezi. O amendă nu prea face mare lucru însă ridicarea maşinii şi banii pe care trebuie să-i dai ca să o recuperezi, nu sunt lucruri pe care să le treci cu vederea prea uşor. Chiar şi aşa, autoturismele sunt peste tot pe trotuare. Nu am văzut niciodată o acţiune în masă, desfăşurată de exemplu, în centru, în care efectiv maşinile să fie culese de pe trotuare, la rând. Una după alta! Sau de lângă piaţă, de pe străzile lăturalnice, de pe bulevard.

Sancţiuni astronomice, efecte microscopice

Directorul Horvat Ovidiu Călin nea relatat câteva din atribuţiile ce revin Poliţiei locale referitoare la acest sector: „Între alte atribuţii, poliţia locală constatã contravenţii şi aplicã sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis. Putem dispune, conform legii, măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar şi constatăm contravenţii cu aplicare de sancţiuni pentru încãlcarea normelor legale privind masa maximã admisã şi accesul pe anumite sectoare de drum, şi avem dreptul de a efectua semnale de oprire a conducãtorilor acestor vehicule. Tot în responsabilitatea noastră intră şi aplicarea de sancţiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la circulaţia în zona pietonalã, în zona rezidenţialã, în parcuri şi zone de agrement, precum şi pe locurile de parcare adaptate, rezervate şi semnalizate prin semnul international pentru persoanele cu dizabilități„.

Cu privire la parcările auto efectuate neregulamentar de către unii conducători auto, Poliţia Locală ne-a comunicat masurile şi sancţiunile aplicate pe raza municipiului Zalău pe parcursul anului 2014. Astfel, poliţiştii locali au acţionat zilnic pentru identificarea şi sancţionarea conducătorilor auto care au încălcat normele legale privind oprirea, staţionarea, parcarea şi accesul interzis, aplicând un număr de 2.752 sancţiuni contravenţionale, au dispus măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar în 1.144 de cazuri, s-au aplicat un număr de 57 sancţiuni contravenţionale unor conducători auto care au circulat pe străzi cu autovehicule de mare tonaj fără a respecta semnificaţia indicatorului de circulaţie limitare de tonaj. Au fost aplicate 46 de sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, conducători de mopede şi vehicule cu tracţiune animală, au invitat la sediul Poliţiei Locale un număr de 1.830 conducători auto care au oprit/staţionat în locuri nepermise; în baza H.C.L.170/2007, poliţiştii locali au identificat şi sancţionat contravenţional un număr de 1.431 conducători auto pentru parcarea autovehiculelor pe trotuare, spaţii verzi sau în alte locuri decât cele special amenajate.

Trotuare asaltate de maşini. Nesimţirea rezistă.

Am fost curioşi să ştim câte autovehicule sunt ridicate la noi în oraş, în medie, zilnic. Primăria Zalău ne-a informat cu privire la activitatea firmei care se ocupă cu cele mai înjurate activități: „În anul 2014 au fost ridicate şi, după caz, transportate şi depozitate de către operatorul acestui serviciu, S.C. Doralex Euro, un număr de 775 autovehicule” se arată în comunicatul primăriei. Nu vrem să fim cârcotaşi, însă asta înseamnă o medie de două maşini ridicate zilnic, din întreg oraşul. În aceste condiţii nu mai trebuie să privim cerul şi să facem analogii inutile, e firesc si perfect explicabil de ce nu se vede nici măcar o schimbare fie ea şi anemicăLăsând la o parte cifrele, pe care nu le negăm, realitatea arată totuşi, altfel. Fie că eşti în apropierea pieţei, pe bulevard, la autogară, în preajma Consiliului Judeţean sau în zona spitalului, nu mai vorbim de cartiere, trebuie să faci slalom printre autovehicule dacă te deplasezi pe trotuare. Campania „Ai parcat ca un bou” (sună dur însă prea adevărat!) are un succes răsunător în multe oraşe din ţară. Dacă nici măcar sutele de lei pe care trebuie să le decartezi dacă „nenorociţii” îţi pescuiesc maşina, nu mai au niciun efect asupra ta, măcar te va umple de nervi micul afiş pus pe oglinda retrovizoare, de care nu scapi decât după ce epuizezi tot arsenalul de înjurături şi depui o muncă asiduă. E clar că trebuie demarată şi la noi,o campanie asemănătoare, urgent. Dacă faptul că rămăi fără bani nu te mai enervează, poate că răzuitul oglinzii, până la înţepenirea braţului, chiar te va putea scoate din minţi.

Pe lângă concluziile mai mult sau mai puţin amuzante, un lucru este cert: nepăsarea unor şoferi, lipsa respectului faţă de pietoni sau faţă de ceilalţi participanţi la trafic, vor exista atât cât vor fi şi maşini pe şosele. Iar dacă măsurile de mai sus şi miile de amenzi nu sunt eficiente, e clar că nici măcar acestea nu mai sperie pe foarte mulţi şi trebuie schimbat ritmul acţiunilor care chiar pot avea un efect notabil. Pietonii pot circula până una-alta și pe spațiile verzi, mersul prin iarbă e sănătos și relaxant.

2 Thoughts to “Nesimţirea la volan: Când îţi faci din trotuar, parcare”

  1. Anonim

    ce va tot agitati degeaba? pai noi suntem cei care ne cacam pe noi daca suntem amendati ! noi il sunam pe primarul Capalnasiu, pe secretarul Potrovita, pe administratorul orasului Nistorescu, pe seful politiei locale Horvat, dam telefoane la prefectura si consiliul judetean, il sunam pe seful politiei rutiere Sabau sau Vicas, si in situatia ridicarii il bombardam pe Fizesan cu telefoane si interventii de inebuneste omul. Cat timp pentru o simpla amenda, sau simpla invitatie la sediul politiei, se agita toata conducerea orasului si/sau a judetului, de ce mai avem tupeu sa vedem rezultate din partea unor simpli politisti locali? Ce se intampla când dai o amenda la o limuzina de zeci de mii de euro? Scandal mare, si nu de putine ori, amenda este platita de alte persoane si nu de cine ar trebui. Totul se face pentru a aplana un „conflict” intre politia locala si cel amendat, persoana importanta in oraselul nostru.
    Stiati ca cei de la politia rutiera si cei de la ordine publica, si-au pasat „responsabilitatea” sanctionarii celor care parcheaza neregulamentar catre politia locala, pentru simplu motiv ca este ceea mai injositoare/naspa/rusinoasa/scandaloasa activitate, dupa ceea de amendare a rascolitorilor in gunoaie. Unii sunt niste amarati batuti de soarta, iar ceilalti niste nesimtiti care isi bat joc de noi toti.

  2. Anonim

    BMW X6 si Z4, cu nr. SJ XX ESO, le vezi frecvent parcate pe locurile celor cu handicap. Si nu este doar un caz izolat. E plin orasul de masini scumpe, de limuzine de lux, conduse de niste persoane de o nesimtire fara margini, tupeu de cocalar(a), si nimeni nu are curaj sa-i deranjeze pe acesti indivizi, cu relatii peste tot. Am fost martor la un „incident” pe str. Gh. Doja, in fata la D6-D8, când o femeie cu un carucior de copii, a fost „atentionata” de cei de la ordine publica (cei cu logan alb si frecatori de menta), pentru ca a coborat de pe trotuoar cu caruciorul, pe carosabil. Dar „gaborii” nu au observat deloc masina parcata pe trotuoar, masina care bloca complet circulatie pe trotuoar. A fost un moment penibil, sa vezi politia de la ordine publica in actiune ! Imi pare rau ca nu am avut inspiratia sa filmez tot, mai ales „apelativele” adresata de aceea mamica acelor asa zisi „politisit de ordine publica”.

Leave a Comment