Ţeapă de zile mari! Taxa auto, obligatorie în ciuda sentinţelor judecătoreşti

Sălăjenii care vor să cumpere maşini de la proprietarii care au câştigat în instanţă restituirea taxei auto vor trebui ca, la înmatricularea maşinii, să plătească din nou această taxă. Până în prezent, peste 1.000 de sălăjeni au câştigat în instanţă recuperarea taxei auto, în toate formele sale: de primă înmatriculare, taxă de poluare ori taxă pentru emisii poluante provenite de la autovehicule.

Începând din acest an, plata taxei auto la prima vânzare este obligatorie şi la vânzarea maşinilor pentru care s-a recuperat taxa în instanţă. Mai precis, această taxă va atârna în buzunarele celor care, odată ce au cumpărat maşini de la proprietari care au câştigat restituirea taxei prin hotărâri judecătoreşti, vor trebui să plătească din nou taxa.
Şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor (SPCRPCIV) Sălaj, Remus Stanciu, a declarat că taxa auto la prima vânzare se va aplica atât autoturismelor înmatriculate înainte de anul 2007, cât şi în cazul autoturismelor pentru care s-a obţinut restituirea taxei auto. „Legea arată că taxa de primă vânzare auto se percepe cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa de poluare. În aceste condiţii, cumpărătorii vor trebui să plătească taxa auto şi pentru maşinile achiziţionate de la proprietari care au recuperat în instanţă sumele aferente înmatriculării autovehiculelor”, ne-a declarat Remus Stanciu.
Taxa auto la prima vânzare a fost suspendată de guvernanţi la începutul anului trecut şi reintrodusă în sistem începând din 1 ianuarie 2013. Potrivit legislaţiei actuale, care are la bază principiul „poluatorul plăteşte”, taxa auto va fi plătită o singură dată atât pentru autovehiculele noi, cât şi second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în ţară, aici fiind incluse şi autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007. Pentru acestea din urmă, taxa de poluare va fi achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor.
Taxa de primă vânzare auto, introdusă la finele anului 2011, trebuia percepută cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa de poluare. În luna ianuarie 2012, pe fondul protestelor organizate în ţară cu privire la perceperea taxei de primă vânzare auto, guvernanţii au decis suspendarea acesteia pentru un an, până la 1 ianuarie 2013, cu explicaţia că proprietarii de maşini vechi trebuie să beneficieze de timp suplimentar pentru a vinde autovehiculele.

Peste 1.000 de sălăjeni au câştigat în instanţă

Un precedent pentru instanţele de judecată a deschis, în urmă cu aproximativ 2 ani, portiţa proprietarilor de autovehicule să reintre în posesia sumelor achitate la înmatricularea maşinilor sau chiar să le înmatriculeze fără taxă. La baza deciziei magistraţilor a stat faptul că taxa auto contravine normelor europene şi este discriminatorie.
„În perioada 2008-2009 soluţiile au fost în marea majoritate a cazurilor favorabile cetăţenilor. După modificarea legii 50/2008, soluţiile au fost de regulă pronunţate favorabil pentru Instituţia Prefectului. Ulterior, prin Hotărârea Curţii Europene de Juştiţie, pronunţată în cazul Tatu contra statului român, cetăţenii care au pierdut procesele după modificarea legii 50/2008, au formulat cereri de revizuire, astfel dosarele au reintrat pe rol cu alt număr”, a declarat purtătorul de cuvânt al Instituţiei Prefectului Sălaj, Oana Ciobanu.
Mii de sălăjeni s-au îndreptat astfel spre instanţele de judecată, majoritatea câştigând procesele împotriva statului. Potrivit sursei citate anterior, în anii 2011 – 2012 au fost înregistrate 2.952 de dosare pe calea instanţelor de judecată pentru restituirea taxei auto. „Dintre dosarele înregistrate în ultimii 2 ani la instanţele judecătoreşti, majoritatea au fost soluţionate irevocabil. Doar 443 au fost favorabile instituţiei, 1.063 fiind soluţionate în favoarea reclamanţilor, respectiv pentru restituirea către aceştia a taxei auto achitate pentru înmatricularea autovehiculelor”, a afirmat Oana Ciobanu.
Doar o parte dintre reclamanţii au, se pare, un real câştig. Această nouă găselniţă ar putea duce la o creştere a preţului de vânzare al autoturismelor şi, implicit, va scădea considerabil şansele sălăjenilor să îşi înstrăineze maşinile. Cele mai căutate autovehicule vor fi, astfel, cele pe care proprietarii le-au înmatriculat fără plata taxei auto, conform deciziilor date de magistraţi. „Taxa auto la prima vânzare nu se aplică în cazul proprietarilor care au câştigat în instanţă, prin hotărâri definitive şi judecătoreşti, înmatricularea autovehiculelor fără plata taxei auto”, a precizat Remus Stanciu.

Taxa auto, în prag de „preschimbare”

Controversata taxă auto, care a suferit nenumărate modificări în ultimii cinci ani, a ajuns din nou subiect de discuţii la nivel înalt. În următoarea perioadă, taxa auto ar putea fi înlocuită cu un timbru mediu. Acesta ar urma să cântărească mai greu în buzunarele persoanelor care achiziţionează maşini mai vechi şi mai poluante. Plata va fi calculată în funcţie de emisia de noxe şi capacitatea cilindrică a vehiculului.
Prin această nouă denumire şi modificare a destinaţiei se încearcă respectarea cerinţelor oficialilor europeni şi stoparea cauzelor de pe rolul instanţelor de judecată privind cererile de înmatriculare fără plata taxei auto sau de recuperarea acestei taxe de către persoanele care au achitat-o deja. Taxa de mediu ar fi una de protecţie a mediului, principiul de bază pentru clădirea acesteia fiind în funcţie de modul în care autoturismul poluează.
Reprezentanţii Federaţiei Operatorilor Români de Transport au lansat şi ei o variantă privind taxa auto: să dispară complet. Aceştia susţin că taxa auto ar trebui eliminată şi să fie plătită sub forma unui impozit anual per vehicul. Acest impozit anual ar urma să fie calculat în funcţie de vechimea maşinii şi gradul de poluare, însă diferenţiat: cu cât maşina este mai veche, cu atât impozitul să fie mai mare. În acest caz, şoferii care au achitat taxa auto nu vor mai trebui să plătească acest impozit, deoarece înseamnă că au fost deja acoperite cheltuielile pentru emisiile de carbon. Cei care au plătit taxa, dar au recuperat-o ulterior, vor fi nevoiţi să plătească, totuşi, impozitul.

Istoria taxei auto

Taxa auto a fost introdusă de guvernanţi în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza capacităţii cilindrice şi emisiilor de dioxid de carbon, iar în ultimii ani a fost modificată de mai multe ori. Începând din 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat în medie cu 45-50 la sută, dar cu o creştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante. De la începutul anului trecut, această taxă a fost redusă cu până la 25 la sută, fiind denumită taxă pentru emisii poluante provenite de la autovehicule.
În prezent, modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situaţiile în care aceasta se achită şi se calculează pe baza unor criterii precum tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare, dar se va ţine cont şi de uzura autoturismului.
Taxa auto constituie venit pentru bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finanţate mai multe programe de mediu, printre care Rabla, Casa Verde, Programul de împădurire a terenurilor degradate, reconstrucţia ecologică şi gospodărirea durabilă a pădurilor, Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi, Programul pentru creşterea producţiei de energie din surse regenerabile şi Programul vizând protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare.

9 Thoughts to “Ţeapă de zile mari! Taxa auto, obligatorie în ciuda sentinţelor judecătoreşti”

  1. yo

    Atat taxa auto cat si angajatii de la inmatriculari sunt niste gunoaie ordinare

  2. KKK

    In frunte cu GUVERNANTII. SA LE FIE RUSINE.

  3. vica

    ce bine imi pare ca a-ti luat plasa ! bravo usl tineti-o tot asa ca la romani le place sa fie asupriti

  4. Anonim

    Stati linistiti ca tribunalele nu s-au desfintat. Ii dam in judecata pe imbecili si cu noua taxa. Tot ilegala e chiar daca ii schimba numele in taxa de timbru. Politicienii astia-s atat de cretini ca habar n-au sa guverneze doar atata stiu sa-ti ia taxe. Si interlopii iti iau taxe (de protectie).
    Se pare ca politicienii si interlopii sunt pe aceeasi frecventa. Taxe , taxe si iar taxe. sa va ia dracu pe toti cu taxele voastre cu tot

  5. Anonim

    ati votat usl aveti usl . bravo

    1. eee

      taxa lui basexu si boc manca-leai pla la amandoi …..

      1. Anonim

        asemenea cu doctoru si somnorosu

  6. ciubotariu

    nu mi se pare normal ca la o masina inmatriculata inainte de 2007 sau celor pina in 2013 la 15 martie. sunt total deacord cu timbrul de mediu , dar incepind de la aceasta data,si in legatura cu discriminarea sa ramina in vigoare legea pentru cei ce nu au recuperat taxa sa o faca in urmatoarea perioada sa mai cistige si cetatenii acestei tari care au pierdut banii,nu numai statul de ,,DREPT”

  7. Rusu

    Am castigat procesul pe 5 martie 2013 si a ramas definitiva dupa 15 zile de la comunicare.am fost la inmatriculari si nu au primit dosarul pe motiv ca nu stiu ce sa faca nu au in Harghita nici o metodologie,desi la mine scrie clar pe sentinta.obliga pe parata sa inmatriculeze auto,fara plata taxei de emisii poluante.ce pot face in acest caz?ma refuza la ghiseu inmatriculari si spune sa mai astept.Procesul a fost intentat in septembrie 2012 si am avut termen pe 5 martie 2013(legea retroactivitatii in judetul HARGHITA?

Leave a Comment