Legea agriculturii

În data de 09.02.2011 s-a desfăşurat în aula ASAS simpozionul Modernizarea agriculturii- Agricultorii ştiu.Politicienii pot. Îi chemăm să lucreze împreună. Am auzit păsurile unor agricultori adevăraţi. Nu din categoria celor cu fărâme de ferme şi nici din categoria celor care au concesionat judeţe întregi de la stat. Agricultori cu 2-5 mii de ha, cu 500-1000 bovine, oameni care stau, ca tot omul, la rând pentru orice…li se cuvine. Nu s-au plâns, nu au cerut nimic special. Au cerut doar condiţii, ceva mai apropiate de cele din Europa de vest pentru a face faţă concurenţei (deocamdată total neloială) pe aceeaşi piaţă (europeană) comună.

Recunosc că mi-a plăcut atitudinea lor. Aceeaşi atitudine am văzut-o în urmă cu ceva timp la Slobozia, Cluj, Zalău şi Tg.Mureş. Prezenţa reprezentanţilor partidelor politice la simpozion a fost mai timidă decât m-aş fi aşteptat. A fost bine reprezentat PSD-ul (Dae, Surdu, Antochi), a fost prezent PDL-ul (Banu) şi UNPR-ul (Steriu). Probabil în dorinţa de a cuprinde cât mai multe aspecte expunerile politicienilor au avut o amprentă generală pronunţată. Expozeul reprezentantului BNR (Eugen Rădulescu) a adus pe terenul realismului relaţia cu băncile şi prea multele condiţii pe care mediul românesc nu le satisface în vederea fluidizării şi reducerii riscului (şi a costurilor) creditului. Prezenţa unor reprezentanţi ai Academiei Române, ASAS, profesori universitari, etc a contribuit la crearea unei atmosfere de înaltă ţinută. Ministrul agriculturii, Valeriu Tabără, demonstrând încă o dată că este un partener loial oricăror acţiuni care doresc indentificarea de soluţii pentru modernizarea agriculturii, a prezentat un expozeu ce a generat reperele de care trebuie să ţină seama orice viziune despre viitorul agriculturii. Cu ocazia simpozionului a fost prezentat Grupul de studii pentru agricultură şi dezvoltare rurală. Deja au apărut păreri că acest grup reprezintă faza incipientă a unui viitor partid agrar.

Cu siguranţă, unii dintre membrii grupului sunt membri ai unor partide politice, ceea ce nu ne împiedică să căutăm împreună soluţii la problemele cu care ne confruntăm. De aici însă şi până la insinuarea (oricât de subtilă) că instituţii publice sau acţiuni de tipul simpozionului de la ASAS ar avea caracter politic, nu pot fi făcute decât de oameni care au probleme cu… echilibrul psihic. Instituţiile statului ar trebui nu numai să aibă curajul să susţină astfel de întâlniri, ba ar trebui chiar să le şi determine. Toate mulţumirile pentru conducerea ministerului agriculturii şi ASAS!/// Pentru a elimina măcar în parte zvonistica, doresc să menţionez că din grup poate face parte orice persoană (ce are o relaţie cu agricultura) şi doreşte să se implice în activităţile grupului. Grupul nu este concurent vreo unei comisii instituţionale sau private, partid politic sau ONG.

Vom face publice rezultatele analizelor noastre iar cei care au căderea şi puterea vor decide dacă le folosesc sau nu. Cam la asta se rezumă intenţiile noastre. Vom încerca o altfel de abordare faţă de structura clasică a unor strategii din trecut. Vom porni de la mediul de afaceri care în România numai prietenos nu se poate numi. Considerăm că punctul de plecare trebuie să-l constituie analiza pieţei. Indiferent dacă producem mult sau puţin, dacă producem cu tehnologie medievală sau ultramodernă, trebuie ca în final să vindem.

Evident că ne dorim să vindem în profit! Cine sunt actorii pieţei? Există structuri de piaţă, reglementări şi organisme de control, măcar aproapiate de cele occidentale? Este normal să se întâlnească pe aceeaşi piaţă entităţile juridice cu samsarii-producători ce formează tot mai puternica economie subterană? Nu ne ajunge exemplul cu grâul cumpărat (august 2010) cu 0,45 lei/kg şi revândut (ian.2011) cu 1,2 lei/kg? Analiza factorilor de producţie ne va da (sperăm) răspunsuri la multe întrebări ce vizează calificarea personalului, definirea şi optimizarea fermei, organizarea şi sistematizarea terenurilor agricole, utilizarea capitalului şi evident rolul cercetării agricole. Orice politici agricole pot fi susţinute şi implementate numai de către structuri instituţionale de stat eficiente. Aici MADR are enorm de lucru! Oare nu este cazul să lasăm gluma şi să aducem ANSV-ul acasă la agricultură şi să creem Agenţia guv. pentru securitatea alimentului? …să avem în curtea noastră cadastrul agricol? Pentru toate acestea fraţilor, ne trebuie în primul rând ordine în ţară. Şi-n agricultură. Şi pentru asta o lege a agriculturii nu ne-ar strica deloc!

Leave a Comment