Credinţa, slujba şi enoriaşii

Nu vreau să fiu un om rău şi nu am dreptul să judec pe nimeni. Am învăţat de-a lungul timpului, de la biserică, că nu e bine să judeci, pentru ca, la rândul tău, să nu fi judecat. Am mai învăţat că trebuie să-mi cinstesc părinţii, semenii şi pe toată lumea. În anii copilăriei, la ţară, acolo unde îmi petreceam mai toate vacanţele, bunicii mă duceau în fiecare zi de sărbătoare la biserică. Am crescut în credinţă, cu frică de Dumnezeu. Cred în El, cred că există o forţă supranaturală, o divinitate, pe care noi l-am numit aşa. Am fost şi în biserici în care preoţii folosesc duhul, dar şi la biserici unde închinarea se face în Numele Tatălui şi al Fiului şi al Spiritului Sfânt. Cum spuneam nu judec, dar îmi pot permite să compar. La cei cu duhul, în casa Domnului, am văzut picturi ale sfinţilor, însoţite de nume de doctori şi ingineri, am auzit citindu-se aproape după fiecare slujbă nume ale unor personalităţi care au contribuit la bunăstarea bisericii, am primit, nu doar eu, ci toţi cei adunaţi în numele Domnului, îndemnuri de a merge la vot şi sugestii de a vota cu „cap” pentru binele comunităţii. Acolo primeşti sfaturi: să fii cu suflet mare şi să contribui financiar la tot felul de investiţii. Vorba, „care cât poate, din puţinul său să ajute biserica şi parohia noastră”, e deja un clişeu, mai ales în bisericile din mediul rural. Dacă contribui, numele tău se va auzi în tot lăcaşul, imediat după terminarea slujbei, iar dacă nu…, acolo unde comunitatea e una mică, te vei face de ruşine.
Am fost şi la slujbe oficiate, acolo unde închinarea se face în Numele Tatălui, al Fiului şi al Spiritului Sfânt. Aici, totul e simplu, fără complicaţii. Slujba, începe la o oră fixă, nu se înşiruie zeci de nume ale enoriaşilor, iar dacă nu ai ajuns la timp, nu intri în biserică, ci stai să o ascuţi şi te rogi doar la intrare sau în curtea ei. Aici, dacă ai jurat credinţă în faţa altarului nu ţi se permite să mai juri încă odată, şi tot aici nu ţi se cere să dai pentru prosperitate, renovări, mese întinse şi vizite ale înalţilor prelaţi.
Ştiu că şi cei cu duhul, dar şi cei cu spiritul se roagă la un singur Dumnezeu, care a venit în lume să-i mântuiască pe cei păcătoşi.
Sunt de acord cu faptul că cel de Sus îţi dă şi te ajută, dar nu îţi bagă în straiţă. Unii, totuşi, insistă prea mult în a cere, iar alţii oferă fără să aibă pretenţii să primească.

22 Thoughts to “Credinţa, slujba şi enoriaşii”

  1. UN GRECO - CATOLIC

    Multumesc dnei ziarist pentru cuvintele frumoase ; da , asa este , in Biserica greco-catolica nu se cere decat credinta si iubire din partea enoriasilor , nu si bani cu care sa „cumperi” mantuirea si ti se ofera decenta , disciplina , liturghii zilnice dimineata si seara , posibilitatea de a primi trupul si sangele lui Cristos la fiecare liturghie la care participi , fara conditionari absurde …
    Laudat sa fie Isus Cristos , in vecii vecilor , AMIN !

  2. Anonim

    FIECARE ESTE LIBER SA-SI ALEAGA CALEA SPRE MANTUIRE.VA VENI O ZI CAND FIECARE VA RASPUNDE PENTRU FAPTELE SALE ,DAR SA NU UITAM CA NU ESTE PADURE FARA USCATURI .NIMENI DAR ABSOLUT NIMENI NU ESTE PERFECT PE ACEST PAMANT .EXISTA UN SINGUR DUMNEZEU SI………….O MULTIME DE RELIGII.DE CE OARE?

  3. Papu

    Se stie de f.multa vreme ca in BOR ori mai bine zis majoritatea preotilor ortodocsi care o compun(nu chiar toti,mai sant si exceptii!) sunt lacomi,nesatui, zgarciti,mincinosi,turnatori etc. si pretind tot mai mult de acolo si de la cei care dau fara sa intrebe,asta-i treaba lor,insa pt.asta nu trebuie sa-i ridicati atata in slava pe cei cu spiritul,adica pe catolici,deoarece acolo aia nu pretind atatea ca si ortodocsii fiindca se practica zeciuiala,adica fiecare familie cotizeaza cu 10 % din venituri la bunul mers al parohiei respective.

    1. Andrei

      D-le sau D-na Papu (chiar nu-mi dau seama),
      Fac parte si sunt implicat activ intr-o parohie catolica din Romania (apropos, nu vindem Ardealul ungurilor, ci din contra, luptam pentru propasirea neamului romanesc asa cum au facut-o inaintasii nostrii incepand cu revenirea romanilor la credinta Catolica, la 1700), dar ceea ce subliniati nu se reflecta in realitate.
      Faceti o mare confuzie intre Biserica Catolica si Bisericile protestante in care, intr-adevar, se practica aceasta zeciuiala. Repet, nu in mediul catolic.
      O seara placuta!
      Andrei B.

    2. mihai

      eu asa ceva cu zeciuiala in biserica greco catolica nu am mai auzit.Noi ne construim biserica noua avem nevoie de multi bani oficiem slujbele la un demisol de ani buni dar nimeni nu ne-a cerut nimic.Mie personal imi face mare placere sa donez cand pot dar am primit de fiecare data chitanta pentru sumele donate.Eu sper ca si pe viitor biserica greco catolica sa insemne ,credinta,cultura,ordine de care are atata nevoie poporul nostru

  4. Anonim

    Frumos articolul. Simplu, scurt si la obiect. Cine are urechi de auzit sa auda! Pace si bine la toata lumea!

  5. E

    Asa incepe articolul; „sa nu judecam”.Sa credem ca articolul nu a fost judecat inainte de a fi scris?Totul s-a bazat pe „perceptii”?
    Daca „judecam” obiectiv realitatile vom constata ca „indulgentele” nu au apartinut Bisericii Rasaritene.Calugarul Tetzel propovaduia; „cu cat banul suna mai greu in punga cu atat sufletul se ridica mai usor la cer!”A fost unul din motivele care l-a determinat pe Luther sa se desparta de Biserica Apuseana.
    Realitatea de azi; unii primesc ajutoare din America, altii de la Roma.Oare de ce?…
    Augusta tu de la cine ai primit bani pentru scoala , pentru cheltuieli etc…?De la straini sau de la ai tai?Sunt si fete care primesc bani de la straini.Oare pentru ce servicii?Cand vei „judeca” si vei afla raspunsul, vei intelege „duhul” Bisericii care te-a botezat, cununat etc. si o vei iubi si pretui.Sa auzim de bine!

  6. bm

    E un eseu de exceptie care nu jigneste, dar spune adevarul .Nu e de vina ortodoxia, ci preotii si oamenii care ii accepta.

  7. mariusB

    asa, asa! foarte bine! mergeti la biserica si dati bani la popa ca popa trebuie sa isi cumpere alta masina! ca masina cu care se plimba acum e deja veche ca e de 5 ani! si mai trebuie sa ii platiti si curentu la casa parohiala! nu aveti ce sa mancati, dar bagati bani in curu lu popa! va platiti rata la un amarat de apartament pe care cu greu ati reusit sa il cumparati dar ii platiti la popa casa si masina! si degeaba platiti slujbe ca fiul/fiica voastra sa isi ia examenele. daca nu invata, nu o sa isi ia examenele! asa ca mai bine ati merge sa cereti inapoi banii pe care i-ati dat la biserica

  8. Anonim

    articol tendentios si la comanda, foarte slaba documentare a d-nei ziarist!

    1. Andrei

      Anonim,
      Aduceti argumente contra ideilor prezentate. Mai autentice, evident.

  9. Anonim

    indulgentele catolicilor din Evul Mediu sunt mic copil fata de banii storsi in zilele noastre de ortodocsi. De altfel, asta parca se si vrea: sa ii mentina pe simplii credinciosi ortodocsi in ignoranta, inapoiati, tinuti in frau cu frica si amenintari: ”nu va rugati impreuna cu catolicii ca ii pacat mare”, nu va razvratiti impotriva popilor flamanzi de bani pentru ca asa a vrut Dzeu sa il aveti etc.

  10. Zălăuan

    Biserica catolică era atât de depravată în Evul Mediu încât, criminalii întâi îşi cumpărău indulgenţa (o hărtie semnată de papă, prin care i se iertau păcatele deţinătorului) şi apoi comiteau crima.
    Strict autentic !
    O ruşine mai mare nu a existat în istoria omenirii.
    Atunci a apărut Luther cu tezele sale, care condamnau această ticăloşie a papei.

  11. Anonim

    pentru Zalauan:
    nu vorbi alandala: spune si unde ai citit despre indulgentele astea criminale, ca ma indoiesc sa fi aflat pe pielea ta, numa daca nu ai trait in Evul Mediu.
    In schimb, daca vrei sa vorbim de simonie (pacat mare), iti aduc aminte ca Teodosie Spagoveanul, episcop ortodox la Constanta a fost dovedit (filmat cu camera ascunsa), ca unul care vindea locurile la Facultate si posturile de preoti. Nici pana in ziua de azi nu s-a miscat de la locul lui. Dar deh, e usor sa vorbim de Evul Mediu pentru catolici fara sa vedem barna din ochiul ortodox…

  12. Anonim

    D/na AUGUSTA de ce nu ne anunta nimeni daca sa incheiat colecta organizyata de popi pentru primirea suprasfintitului DANIEL?

  13. pentru E

    Bani pentru scoala , cheltuieli sau altele, am primit de la ai mei. Acum a venit si randul meu sa-i ajut, pentru ca au nevoie de ajutor si ii ajut fara a avea nicio o pretentie, pentru ca sunt ai mei. Daca vreau sa ajut pe cineva, fie ca sunt ai mei sau altii, o fac neconditionat. Un bine facut la nevoie Cel de Sus ti-l rasplateste insutit cand nici nu te astepti. Duhul sau spiritul ? Nu conteaza! Credinta este una si Simbolul Credintei spune asta! Atitudinea este alta! Sa nu le confundam!

  14. E

    De aceea cere biserica cu „duh” de la credinciosi ca sunt ai ei.Si nu primeste bani din America, Roma, etc.

  15. pentru E

    Vad ca va sustineti principiul acela… ,,Cere si ti se va da!, Nu?
    Sunt multe de toate si repet, duhul si spiritul sunt sinonime. Binecuvantati sunt cei care asculta cuvantul Domnului si il pun in practica.

    1. mihai

      daca analizam cele doua cuvinte vedem ca sunt sinonime dar de multe ori nu inseamna acelasi lucru Cand spui spirit simti ca te inalti spre sferele superioare ale intelectului iar duhul are derivate care ne coboara(a duhani,duhoare)

  16. Anonim

    Nu era mai bine ca fondurile ce se cheltuiesc cu plimbarile prin tara a prea fericitului sa fie donate necajitilor din GALATI? eu cred ca da . Dar imbuibatii nu vor avea ochi pentru sinistrati vor construi in continuare catedrale ,biserici foisoare dar in nici un caz macar capele sa fim in rand cu europa.

    1. mihai

      aveti dreptate si mai ales masini scumpe si imbracaminti cu aur

  17. Anonim

    Ma alatur si eu celor care apreciaza articolul d-nei Augusta Tesinschi. Nu puteti face diferenta intre cele doua biserici si nu puteti intelege articolul decat daca participati, macar o data, la o liturghie greco-catolica.

Leave a Comment