Comerțul cu Dumnezeu

Daniel Săuca

Interesant articolul „Dumnezeu ca bun de consum” de Andrei Cornea dintr-un recent număr al revistei „Dilema veche” și pentru că oferă o perspectivă iconoclastă de înțelegere a relației pe care omul contemporan o are cu „conceptul” de Dumnezeu. În opinia lui Andrei Cornea, „omul tradițional știa cărui dumnezeu să se închine și cum s-o facă. N-avea de ales decât în ce fel să urmeze tabla valorilor prescrise. Morala sa practică decurgea din credința oficială. Omul de azi procedează adesea invers: mai întâi își definește tabla valorilor (fie și vag, prin opoziție cu alte table de valori), după care își prescrie dumnezeul personal pe care îl vede capabil s-o garanteze și pe care îl alege din «oferta divină» disponibilă pe piață. E o autonomie, magnifică uneori, trivială adesea, nu o dată asasină pentru sine și societate”. E, destul de probabil, așa. Rămâne, totuși, de văzut, dacă pomenitul „om tradițional” chiar a dispărut cu totul. Și dacă nu cumva o bună parte din miliardele de credincioși ai bisericilor „tradiționale” chiar urmează tablele valorilor prescrise de acestea. Sau, mă rog, încearcă să le urmeze. Finalul articolului menționat e polemic: „Secolul al XIX-lea a proclamat «moartea lui Dumnezeu», secolul XX a încercat să o pună în practică (prin comunism și nazism); dar iată că secolul XXI l-a reînviat pe Dumnezeu, apoi a început să-l promoveze cu mult succes drept «bun de consum» printre celelalte. Iar cifra «de afaceri» – se pare – crește mereu” (dilemaveche.ro). Comerțul cu Dumnezeu este evident, iar profiturile comercianților amețitoare. Și, totuși, să fie oare celebra afirmație „secolul 21 va fi religios, sau nu va fi deloc” după chipul și asemănarea „noului” Dumnezeu? Adică, doar un „bun de consum”? Tare mi-e că nu putem generaliza. De ce, poate într-un episod viitor.

4 Thoughts to “Comerțul cu Dumnezeu”

  1. […] Daniel Săuca Interesant articolul „Dumnezeu ca bun de consum” de Andrei Cornea dintr-un recent număr al revistei „Dilema veche” și pentru că oferă o perspectivă iconoclastă de înțelegere a relației pe care omul contemporan o are cu „conceptul” de Dumnezeu. În opinia lui Andrei Cornea, „omul tradițional știa cărui dumnezeu să se închine și cum s-o facă. N-avea de ales decât în ce fel să urmeze tabla valorilor prescrise. Morala sa practică decurgea din credința oficială. Omul de azi procedează adesea invers: mai întâi își definește tabla valorilor (fie și… Citeste mai mult […]

  2. […] Daniel Săuca Interesant articolul „Dumnezeu ca bun de consum” de Andrei Cornea dintr-un recent număr al revistei „Dilema veche” și pentru că oferă o perspectivă iconoclastă de înțelegere a relației pe care omul contemporan o are cu „conceptul” de Dumnezeu. În opinia lui Andrei Cornea, „omul tradițional știa cărui dumnezeu să se închine și cum s-o facă. N-avea de ales decât în ce fel să urmeze tabla valorilor prescrise. Morala sa practică decurgea din credința oficială. Omul de azi procedează adesea invers: mai întâi își definește tabla valorilor (fie și…  » Mai multe detalii […]

  3. Anonim

    Doamne, mulți ai în grădina ta !

Leave a Comment