Ai carte, ai…bani!

Pentru al doilea an consecutiv, după un examen de bacalaureat, asupra căruia şi-a pus, din nou, amprenta frauda, guvernanţii au decis să premieze elevii de zece, cu câte 3.000 de lei. Ba mai mult, de aceasta dată, performanţa absolvenţilor de gimnaziu nu a fost trecută nici ea cu vederea. Cei care au obţinut media maximă la Evaluarea Naţională se vor bucura de un premiu de 2.000 de lei. Mult? Puţin? Este cu adevărat performanţă să obţii la o astfel de testare nota zece? Părerile sunt împărţite. Dacă stăm să analizăm ultimele generaţii de absolvenţi sau modul acestora de a gândi, înclinăm să credem că, într-adevăr, putem să o numim şi pe aceasta o performanţă. Faptul că sunt încurajaţi elevii şi le sunt apreciate eforturile nu este, în sine, o iniţiativă proastă. Dar parcă seamănă cu o formă de mită: înveţi, îţi dau bani, când, teoretic, ar fi de datoria lor să înveţe. Doar pentru ei fac acest lucru.

O iniţiativă similară a avut în urmă cu trei ani şi fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, care i-a premiat pe elevii care au obţinut media zece la examenul de bacalaureat din 2011, însă premiile nu au fost în bani, ci fiecare elev de zece s-a ales cu câte un telefon mobil.
Recompensarea mediilor de zece la bacalaureat a fost decisă în contextul în care încă există un număr aproape similar de olimpici internaţionali care au câştigat medalii pentru România în anul şcolar 2010-2011, dar care nu şi-au primit nici acum premiile şi bursele prevăzute de lege. Cu toate că statul român recompensează astfel de reuşite cu sume modice, restanţele faţă de aceşti elevii încă există. Şi se pare, după cum anunţau oficialii, că olimpicii nu mai au şanse să fie recompensaţi retroactiv.
Comparând cele două situaţii, se pare că fiecare vede altfel performanţa. Pentru unii bacalaureatul este un simplu examen, nu un concurs, nu este o performanţă în sine, aşa cum sunt olimpiadele internaţionale, unde competiţia este foarte mare. Iar pregătirea pentru un asemenea concurs necesită ore de muncă.
Revin, într-adevăr, dacă analizăm câtă importanţă dau majoritatea liceenilor pe acest fel de examen, precum cel de bacalaureat, „instruiţi” de mici că se rezolvă cu bani sau prin alte metode, performanţa, dacă putem să o numim aşa a celor care au luat zece la bacalaureat, este de apreciat. Însă de apreciat ar fi să nu fie „uitaţi” olimpicii, care au făcut auzit numele României peste hotare.

Leave a Comment