Prețul redus, între realitate și păcăleală: jumătate dintre comercianți încalcă legea

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a desfășurat, în perioada 7 august – 25 septembrie 2017, o acțiune de amploare la nivel național, de verificare a respectării prevederilor legale în cadrul vânzărilor cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoționale etc).

Au fost verificați, în total, la nivel național, 480 de agenți economici.

La 238 de operatori economici controlati, reprezentând aproximativ 50 la sută din total, s-au depistat abateri de la prevederile legale. Pentru neregulile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 277 de sancțiuni, din care 151 amenzi contravenționale în valoare totală de 589.000 lei și 126 avertismente. Dintre cele mai frecvente abateri, constate și în câteva dintre unitățile economice controlate din județul Sălaj, operatorii economici controlați nu aveau afișată perioada de desfășurare a vânzărilor de soldare, anunțul privind publicitatea reducerii de preț era incomplet pentru că nu specifica sortimentul supus soldării, având în vedere faptul ca operațiunea nu se referea la toate produsele din structura de vânzare, articole de îmbrăcăminte, respectiv articole de încălțaminte, dar și nerespectarea perioadei maxime de soldare de 45 de zile, prevăzută legal. 

Câteva dintre șiretlicurile comercianților sunt cele clasice, pe care mulți dintre consumatori le cunosc deja, acestea fiind exemplificate de Protecția consumatorilor prin cele constatate în urma acestor controale: pachet promotional 1 și -70 la sută din al 2 lea) valoare 75,54 lei, cu produs individual la 55,85 lei; apa termala (1 buc. de 200 ml +1 de 100 ml gratis), fara sa existe primul produs din pachet; crema de miini (1 buc 50 ml + 1 cu -50 la sută), fara sa existe primul produs din pachet, la cel de-al treilea, produsele cosmetice comercializate aveau deficiente in exprimarea pretului redus astfel: pachet promotional shampoo + conditioner (1+(-70 la sută din al 2 lea)), valoare 23,99 lei, cu produs individual la 18,99 lei primul si 14,99 lei al doilea; lotiune (1+(-70 la sută din al 2 lea)), valoare 36,39 lei, cu produs individual la 23,49 lei iar la ultimul, produsele comercializate-chimicale de uz casnic aveau deficiențe în exprimarea prețului redus. 

 Sfaturi pentru consumatorii care achiziționează produse cu preț redus

Consumatorii trebuie să știe că orice vânzare cu preț redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promoțională etc), trebuie să fie însoțita sau precedată de publicitate și anunțată sub denumirea ei („soldare/soldări/solduri”, “lichidare”, “promoții” etc), însoțită de data de debut și de durata acesteia; să știe că, în cazul în care oferta este deja în derulare, consumatorii trebuie să fie informați cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai “în limita stocului disponibil”; să verifice dacă oferta mai este valabilă în momentul respectiv; să verifice dacă reducerea de prețuri anunțată este identică cu cea reală (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă prețul afișat este cel facturat).

La achiziționarea pachetelor promoționale de tipul „3 la preț de 2”, trebuie să verifice prețul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu prețul pachetului promoțional. Clienții trebuie să solicite informații suplimentare atunci când au nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace (în cadrul magazinului, prin afișe sau pliante, prin anunțuri pe site etc) și să știe că orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice.

 

 

Leave a Comment