Primăria Almaşu, singura codaşă din judeţ la amenajamentele pastorale

Primăria Almaşu este singura din judeţ care nu a trimis, încă, la Direcţia Agricolă Sălaj, documentaţia necesară pentru întocmirea aranjamentelor pastorale, a anunţat marţi, 4 septembrie, Valentin Duca, directorul instituţiei.
„Termenul limită este 31 decembrie, se mai pot lua probe din sol pentru analiză doar în lunile septembrie şi octombrie, şi există riscul ca în 2019, cei care au dreptul la subvenţii pentru păşuni să fie puşi în situaţia de a nu primi banii şi chiar de a trebui să restituie ce le-a fost alocat în anii anteriori”, a spus Duca.

Potrivit acestuia, noua legislaţie prevede că din 2019 deţinătorii şi utilizatorii de păşuni şi pajişti pot încasa subvenţia pe suprafaţă de la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură pe suprafaţă doar dacă sunt întocmite amenajamente pastorale. Acestea trebuie realizate de către reprezentanţii primăriilor, pentru a asigura accesul fermierilor şi deţinătorilor de animale, la încasarea subvenţiilor pentru pajişti permanente.

„Ne luptăm cu această problemă din 2014. Dacă până în 2017, unităţile administrativ-teritoriale trebuiau să achite cheltuielile aferente întocmirii aranjamentelor pastorale, de anul trecut, acestea sunt suportate de către Ministerul Agriculturii. Şi cei de la Almaşu tot nu vin. Cred că am avut vreo patru întâlniri cu autorităţile pe marginea subiectului, ne-au asigurat că vor depune documentele necesare, însă tot nu au făcut-o”, a explicat directorul Direcţiei sălăjene, adăugând că este vorba despre circa 6.000 de hectare de păşune. „Trebuie să ne aducă ortofotoplanurile şi tabelurile nominale cu deţinătorii sau utilizatorii de păşune, pentru că sunt bani publici la mijloc”, a subliniat Duca.

Contactat, primarul din Almaşu, Emil Ţuruca, a avut declaraţii contradictorii. Dacă într-o primă fază precizat că a depus documentaţia necesară, fără a-şi aminti când, ulterior a menţionat că specialiştii din Direcţia Agricolă au cerut unele clarificări, pentru ca în final să ne spună: „O să le duc. Am fost două-trei zile în concediu. O să se rezolve”.

După noile reglementări, o unitate administrativ teritorială trebuie să îşi facă un amenajament pastoral pentru păşunile pe care le deţine, ca o condiţie obligatorie pentru închirierea acestora. Amenajamentele pastorale cuprind un set de măsuri după care se face păşunatul animalelor, determinarea structurii solului, compoziţia floristică, vecinătăţile, căile de acces şi lucrările obligatorii pe care utilizatorii trebuie să le facă pentru întreţinerea păşunilor. Fără acest amenajament, fermierii nu pot accesa fonduri europene şi nu pot primi subvenţii.

Iniţial, termenul limită pentru întocmirea documentaţiilor era 2018, dar, pentru că la nivel naţional foarte puţine proiecte de amenajamemente pastorale au fost depuse, s-a decis amânarea până în 2019. Noul act normativ obligă consiliile locale să aprobe amenajamentele pastorale pentru toate pajiştile permanente din unitatea administrativ-teritorială.

Leave a Comment