Polițiștii sălăjeni trag un semnal de alarmă privind cazurile de tip „spoofing”. Acestea implică apeluri și mesaje în care infractorii falsifică identitatea, precum numărul afișat sau numele apelantului. În acest fel, cetățenilor le este indusă ideea unei convorbiri cu un reprezentant al băncii, Poliției, A.N.A.F. sau altor instituții publice.
Spoofing-ul – o metodă populară printre infractori
„Spoofing-ul telefonic” este o metodă populară printre infractori pentru a induce în eroare victimele să divulge informații sensibile, acționând adesea în nume fals, ca instituții bancare sau publice. Mai mult, apelurile cu numere „spoofing” implică falsificarea identității apelantului (caller ID spoofing) prin tehnologia Voice over IP (VoIP) pentru a afișa un număr diferit de cel real, de obicei pentru a crea încredere sau urgență și a comite fraudă, cum ar fi furtul de date personale sau financiare.
O schemă frecventă este aceea în care infractorii se dau drept polițiști și conving oamenii să trimită coduri SMS, parole, date bancare sau să efectueze transferuri și achiziții pentru „blocarea probelor”. Scopul acesteia îl reprezintă sustragerea banilor sau a datelor personale pentru săvârșirea de infracțiuni, precum fraude, furt de identitate ori deschidere de credite.
Cum decurge un atac de tip spoofing
Atacurile încep cu colectarea unor informații, precum nume, adresă sau vârstă, folosite ulterior pentru a crește credibilitatea. Se inițiază un apel în care apare afișată o identitate oficială, spre exemplu cea a unui polițist, iar apelantul se prezintă în calitatea unei ofițer sau inspector și conferă imediat gravitate situației.
Pentru a câștiga și mai mult control, acesta folosește elemente ce par tehnice: menționează o tranzacție „suspectă”, un cont care ar fi fost folosit în favoarea unei fraude sau date care sunt, surprinzător pentru victimă, corecte. Mai mult, infractorii pun presiune temporală frecvent. Apelantul afirmă că ancheta trebuie finalizată de urgență și că probele trebuie protejate imediat, solicitând cooperare imediată din partea persoanei contactate. Prin toate acestea, autorii acestor scheme solicită suport tehnic sau chiar material pentru a pune în aplicare infracțiunea.
Acțiuni în echipă
Comunicarea poate avea loc și în echipă, potrivit autorităților. Spre exemplu, un apel aparent oficial de la „poliție” este urmat de un al doilea apel de la „banca” prin care este confirmată necesitatea unor acțiuni sau de mesaje care conțin linkuri sau numere de cont. Acest aranjament dă impresia de legitimitate prin confirmare multiplă. În momentul în care victima cedează furnizând un cod, instalând o aplicație sau efectuând un transfer, procesul se accelerează. În urma succesului primei tranșe, autorii pot reveni peste aceeași victimă cu noi pretexte sau pot folosi datele culese pentru a încerca fraude asupra altor persoane.
Inspectoratul de Poliție Județean Sălaj recomandă prudență pentru a nu deveni victime ale acestor tipuri de înșelăciuni.