Ca la noi, la nimeni! ANPC a amendat 15 bănci pentru publicitate înșelătoare

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a efectuat un control în sistemul bancar în perioada 28 august – 6 octombrie, pentru a se constata dacă acestea respectă întru totul ofertele pe care le prezintă în publicitate, atât în cea de la sediile băncilor cât și cea din spațiul media. ceea ce au costatat agenții de control ai ANPC a fost prezentat pe site-ul instituției, într-un amplu raport privind acest control de amploare.

Cum este lesne de bănuit, neregulile au curs pe bandă rulantă, nu mai puțin de 15 bănci, adică aproape toate dintre cele importante care activează la noi fiind amendate, constatând faptul că înșală clienții prin publicitatea pe care o promovează, cele mai multe dintre așa-zis avantaje prezentate în tot felul de pliante și spoturi publicitare fiind, de fapt, niște avantaje neadevărate menite să atragă tot mai mulți clienți în capcana unor credite care nu aveau prea mare legătură cu datele prezentate în respectivele pliante sau spoturi publicitare. În comunicatul instituției se arată faptul că, “Cu ocazia celor constatate în aceste controale, ANPC a amendat 15 bănci din România pentru publicitate înșelătoare, valoarea totală a sancțiunilor ajungând la 500.000 de lei.

Cele 15 bănci sunt Raiffeisen Bank, BCR, Bancpost, Unicredit, Credit Europe, CEC Bank, OTP Bank, BRD, Garanti Bank, Alpha Bank, ING, Libra, Banca Transilvania, Piraeus Bank şi Leumi Bank.” 

Una dintre faptele constatate de ANPC o reprezintă lipsa exemplului reprezentativ, aplicat la condițiile exacte. Astfel, în cazul Libra Internet Bank este acuzată că în trei pliante de prezentare a unui card de credit nu a inclus un exemplu reprezentativ care să conţină informaţii privind costurile incluse în valoarea totală a creditului sau suma totală plătibilă. Pentru Piraeus Bank, este semnalată tot absenţa unui exemplu reprezentativ care să conţină rata dobânzii aferente creditului şi informaţii privind costul total. În cazul Alpha Bank au fost constatate nereguli la mai multe tipuri de credite, între care nemenţionarea printr-un exemplu reprezentativ a ratei dobânzii, duratei creditului, dobânzii anuale efective (DAE), valorii totale plătibile de către consumator şi valoarea ratelor lunare, precum şi faptul că nu era furnizată consumatorului informaţia privind faptul că posibilele fluctuaţii ale ratei de schimb valutar ar putea afecta suma ce trebuie plătită.

Unicredit și ING se laudă cu “avantaje” care figurează de fapt ca obligații, în lege. Astfel, o altă descoperire a controlului ANPC o constituie faptul că o serie de bănci se lăudau cu lipsa unor comisioane, deși acestea au fost eliminate de multă vreme prin lege. Prin urmare, se viza atragerea clientului prin prezentarea unor avantaje fictive, inventate de bancă, aceste avantaje fiind deja prezente și garantate de legiuitor, băncile neavând niciun merit în aceste povești. Este cazul Unicredit, unde au fost vizate mai multe pliante publicitare referitoare la credite imobiliare, care nu cuprindeau informaţii referitoare la contractele de credit sau consemnau ca avantaj comision 0 la sută la rambursarea anticipaată, deşi acesta este legiferat deja.

De asemenea, la ING Bank în condiţiile referitoare la acordarea unui credit este menţionată ca avantaj absenţa unor comisioane, deşi prin lege acestea erau excluse de existenţa altora, deja incluse în pachetul prezentat de bancă. La Bank Leumi s-a constat că aplicarea unui comision lunar de administrare la valoarea totsală acreditului reprezintă o încălcare a prevederilor legale, fiind decisă restituirea sumelor încasate fără bază legală.

Banca Transilvania: una scrie în pliant, alta găseai (dacă citeai!) în contract. La această bancă, echipa de control a constatat abateri la contractele pentru carduri de credit, precum diferenţe dintre tarifele înscrise în pliantele publicitare şi cele din contracte sau înscrierea cu caractere foarte mici şi într-un loc puţin vizibil a unor informaţii importate pentru consumator. Concomitent, ANPC a descoperit la Bancpost că în unele cazuri un tip de serviciu este valabil pentru o perioadă limitată, ulterior fiind însă extins, dar şi că în cazul dobânzii la un credit nu se specifică dacă aceasta este fixă sau variabilă.

Au fost descoperite vantaje inexistente la BRD. astfel,  la publicitatea unor credite imobiliare de la BRD, inspectorii ANPC au constatat că erau menţionate avantaje care de fapt nu existau. Neregulile găsite la Garanti Bank sunt cele din campanii şi pliante publicitare, care anunţau facilităţi pentru creditele de nevoi personale cu ipotecă şi fără ipotecă, deşi în realitate se referă doar la cele fără ipotecă cu dobândă fixă standard. De asemenea, au existat şi omisiuni considerate înşelătoare de inspectorii ANPC.

CEC se lăuda cu un comision universal valabil. Astfel, în cazul acestei bănci, comisionul de retragere numerar în reţeaua proprie prezentat ca avantaj al unui card de credit s-a dovedit a fi valabil pentru orice retragere de numerar. Nereguli au fost găsite şi la un serviciu de transfer bani din străinătate ce activează în cadrul acestei bănci. ”Tot ce vrei la un card distanță”, spuneau cei de la Credit Europe, aici fiind vizate, printre altele, pliantele ”Tot ce vrei la un card distanţă”, ”Trăieşte cum îţi place” şi ”Cu Ferrari Card ai două rate pe orice circuit de shopping”, reproşurile vizând în principal absenţa oricărei menţiuni referitoare la rata dobânzii. În cazul altor produse şi servicii oferite de bancă s-a constatat că deformează comportamentul economic al consumatorului mediu.

În cazul BCR, publicitatea pentru un credit pentru achiziţionarea unei locuinţe nu avertiza cu privire la variaţia indicelui de referinţă, la fluctuaţia veniturilor proprii. De asemenea, au fost constatate deficienţe în conţinutul mai multor contracte de credit. La Banca OTP, iarna nu-i ca vara. Este ceea ce au descoperit agenții de control ai ANPC la OTP Bank. Banca este acuzată că nu şi-a ilustrat informaţii standard din pliante printr-un exemplu reprezentativ sau că o anumită dobândă pentru un anumit serviciu este practicată în continuare, deşi pliantele anunţau că este valabilă doar pe durata verii. OTP a preluat recent Banca Românească de la grupul elen National Bank of Greece. La Raiffeisen există promoții ”exclusiv pentru Cluj”. S-a constatat, astfel, că unele pliante nu menţionează tipul dobânzii practicate, o altă campanie prezintă un anumit nivel al dobânzii ca fiind ”exclusiv pentru Cluj”, deşi şi pentru alte localităţi erau exact aceleaşi condiţii.

 

Vezi aici Raportul integral al ANPC 

 

 

Leave a Comment