Popas duhovnicesc: Considerații personale referitoare la Botezul Domnului

Botezul Domnului nostru Iisus Hristos a fost considerat de către unii un act semiotic plin de semnificații ce trebuie descifrate, de către alții, ca fiind un act pedagogic, învățătoresc, constituind un exemplu demn de urmat pentru fiecare creștin. De altfel, este foarte cunoscută și uzitată în același timp întrebarea pusă de regulă creștinilor botezați încă de mici copii: ”Tu ai fost de acord cu botezul tău? Tu ai conștientizat actul botezului? Dacă Hristos s-a botezat la 30 de ani(vârsta maturității depline la evrei) oare nu este pentru noi un exemplu? De ce trebuia să fii botezat de mic? Este o nulitate actul botezului tău!” În fapt, aici avem de a face cu un sofism. Și să vedem de ce.
În primul rând și din capul locului trebuie să spunem răspicat că botezul lui Hristos nu are nimic de a face cu botezul creștin. Hai să luăm lucrurile invers. De ce ne botezăm copiii? Cea mai la îndemână motivație este: ștergerea păcatului strămoșesc. Hristos a avut păcat? Sf. Părinți zic că Hristos a fost Dumnezeu adevărat și Om adevărat dar…in afară de păcat. Că și-a asumat păcatele omenirii spălându-le pe Lemnul Crucii este o altă discuție. Totuși … de ce ne botezăm copiii? Vom putea răspunde scolastic că ,,botezul este ușa de intrare în Biserică”; dar ce înseamnă asta? Aș vrea să înțelegem cu toții că botezul creștin este actul văzut dar și nevăzut în același timp de intrare în ,,marea familie a lui Dumnezeu” și când spun ,,familie” mă gândesc la faptul că prin botez noi suntem înfiați, devenim fii ai lui Dumnezeu prin acea îmbrăcare în Hristos – ,,Câți în Hristos v-ați botezat în Hristos v-ați și îmbrăcat!” Creștinii autentici nu admit o viață sau o perioadă de viață oricât ar fi ea de scurtă în afara lui Dumnezeu. Atâta vreme cât ești nebotezat ești un abandonat al sorții, ești un orfan fără căpătâi și fără nicio direcție.
Hristos îi spunea lui Nicodim că: ,,De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre în împărăţia lui Dumnezeu”(In 3.5) iar El se născuse trupește din Duh, pentru că Duhul Sfânt se pogorâse peste Fecioara Maria și-L zămislise pe Fiul lui Dumnezeu. Și ceea ce este foarte important este remarca pe care o face Sf. Scriptură: ,,Copilul creștea și se întărea cu duhul”(Lc. 2.40) Acest aspect se pierde din vedere de foarte multe ori, noi punem mai mult accentul doar pe vitamine și pe creșterea trupească a copiilor noștri, uitând de latura spirituală a lor.
Mai există un lucru care mi-a dat de gândit. Legământul lui Dumnezeu cu Avraam era ca toți cei din poporul ales să se taie împrejur. Au împlinit acest precept cei mari și a urmat apoi ca toți cei născuți de parte bărbătească să fie tăiați împrejur a 8-a zi de la naștere. Cred că nu la voia întâmplării tăierea împrejur era o prefigurare a botezului. Dacă tăierea împrejur putea fi dovedită prin semnul văzut al trupului, botezul creștin a devenit o tăiere împrejur a ,,duhului omenesc” și care trebuie dovedită prin fapte bune. Dacă tăierea împrejur a rămas ca semn văzut pe trup, botezul rămâne ca pecete neștearsă în sufletul omenesc. Este atât de aberant să ceri cuiva să se boteze din nou, pentru că n-a conștientizat acest fapt fiind copil, pe cât de aberant ar fi să ceri unui evreu să se mai taie încă o dată împrejur că oricum la 8 zile n-a putut conștientiza acel act.

Pr. Augustin Câmpean

5 Thoughts to “Popas duhovnicesc: Considerații personale referitoare la Botezul Domnului”

  1. ,,marea familie a lui Dumnezeu”

    Ioan 1, 12-13. In marea familie a lui Dumnezeu nu se intra nici prin circumcizie si nici prin botez. Ci prin credinta. Si nu prin credinta, voia sau initiativa altuia! Ci credinta personala!

    1. pr A.C.

      Luigi Mitoi, adica „unul de-al vostru” zicea un lucru intelept> Nu poti face o dogma dintr-un singur verset biblic! Foarte pertinenta observatie!
      La fel va recomand sa luati in calcul si reactia Sf Ap Petru din Fapte 2,38 si apoi mai vorbim.

      1. FA 2,38

        FA 2,38.
        1) botezul crestin este in Numele lui Hristos (un aspect, care din start nu va sprijina afirmatia ca botezul crestin nu are de-a face nimic cu botezul lui Hristos).
        2) botezul crestin se realizeaza in urma pocaintei, adica in urma unei decizii personale de a ma intoarce catre Dumnezeu; eu! nu altcineva in locul meu!
        3) botezul crestin este o etapa necesara care precede iertarea pacatelor; iertarea pacatelor fiind realizata insa exclusiv in baza sangelui lui Hristos (Efeseni 1,7; Coloseni 1,14).
        4) FA 2,38 nu mentioneaza absolut nimic cu privire la calitatea, modul si procedura intrarii in Biserica lui Hristos.
        5) Dogma nu se realizeaza in baza unui verset. Este un adevar! Nu e suficient de a-l cunoaste si mentiona! Ci de a-l practica!

  2. ,,botezul lui Hristos nu are nimic de a face cu botezul creștin”

    Se stie deja ca, unele religii pamantene, chiar si culte crestine se impiedica de Hristos (care a devenit o piatra de poticnire si o stanca de sminteala).
    In logica Dv, crestinismul nu are de-a face cu Hristos.
    Scriptura are insa alta parere.
    Ap.Pavel indeamna crestinii sa-l imite, deoarece el imita / copia stilul de viata a lui Hristos (1 Corinteni 11, 1). Acesta a fost motivul de ce Pavel s-a botezat la randul lui (FA 9, 18).

  3. ,,consideratii personale”

    Apreciez faptul ca ati facut clar de la inceput ca articolul prezinta exclusiv parerea Dv cu privire la botez.
    Apreciam si mai mult daca mentionati tot la fel de clar, ca parerea Dv difera de parerea Scripturii!

Leave a Comment