Sute de sălăjeni se luptă, la ora actuală, în instanţele de judecată cu statul, fie pentru înmatricularea autovehiculelor fără taxă, fie pentru recuperarea sumelor deja plătite. Dacă pentru prima parte, respectiv acei care solicită înscrierea maşinilor în circulaţie fără a plăti taxa, sunt deja şanse tot mai mari de câştig, pentru cealaltă parte, lucrurile s-ar putea rezolva de la sine. Mai precis, sumele plătite pentru înmatricularea autovehiculelor second-hand aduse dinafara tării ar putea fi restituite proprietarilor fără a urma calea sălilor de judecată. Un avertisment trimis de către experţii juridici din cadrul Ministerului Justiţiei către Executiv arată că, în urma declanşării unei posibile proceduri de infringement, şi numeroase alte procese cu proprietarii de maşini, inclusiv cu cei care au pierdut iniţial în instanţă, România riscă sancţiuni financiare din partea Uniunii Europene, asta dacă nu modifică urgent taxa auto şi nu restituie din sumele plătite.
Modificată succesiv de şapte ori în ultimii doi ani, taxa de primă înmatriculare a fost calificată de către judecătorii Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) drept o discriminare indirectă între vehiculele de ocazie importate şi cele deja înmatriculate în ţară înainte de intrarea în vigoare a taxei, respectiv la 1 iulie 2008. În acelaşi timp, juriştii susţin că discriminarea a fost menţinută şi în variantele ulterioare ale OUG 50/2008, astfel că declararea şi a acestor acte normative drept neconforme este iminentă.
Acelaşi document precizează că Ministerul Justiţiei a atenţionat Guvernul, încă din februarie 2009, că ar trebui luată în calcul restituirea diferenţei dintre taxa achitată conform OUG 208/2008, şi anume, prima modificare a ordonanţei 50, şi taxa calculată potrivit proiectului de act normativ de la acel moment. Juriştii avertizează că o eventuală opţiune de a nu adopta nicio măsură legislativă în cazul taxei auto presupune că statul va fi obligat de instanţele de judecată, în toate litigiile, să restituie taxa cu dobânzi şi cheltuieli de judecată aferente, iar Comisia Europeană ar putea iniţia acţiuni de sancţionare a statului român. Orice decizie de menţinere a OUG 50/2008 în varianta actuală, în condiţiile în care a fost declarată neconformă cu dreptul Uniunea Europeană, presupune asumarea riscului de declanşare a acţiunii în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor. Aplicarea unor sancţiuni pecuniare statului român, sub forma unei sume forfetare sau al unor penalităţi, poate interveni în condiţiile în care acesta nu va respecta hotărârea pronunţată de CJUE în cadrul unei eventuale proceduri de infringement, se arată în document.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.