Sălăjenii încep să câştige teren la înmatricularea autovehiculelor second-hand, cumpărate din străinătate, fără a mai plăti taxa de poluare. Potrivit reprezentanţilor Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor Sălaj, magistraţii Tribunalului Sălaj acceptă înregistrarea dosarelor de înmatriculare fără taxa de poluare şi de restituire a sumelor deja achitate.
Cu toate că taxa de poluare încalcă principiile de stat ale Uniunii Europene, după cum susţin oficialii europeni, statul român continuă să perceapă această taxă pentru maşinile second-hand aduse din străinătate. Chiar şi în aceste condiţii, procesele cu statul sunt câştigate fără probleme, întrucât magistraţii români sunt obligaţi să ţină cont de decizia Curţii Europene de Justiţie.
Procese câştigate de sălăjeni
Conform datelor furnizate de reprezentanţii Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor (SPCRPCIV) Sălaj, odată cu declararea ilegală a taxei de poluare de către Curtea de Justiţie Europeană, magistraţii Tribunalului Sălaj au început să accepte toate acţiunile înaintate de proprietarii de autovehicule cu privire la înmatricularea fără taxă, precum şi de restituire a taxei auto achitate.
Până în prezent, SPCRPCIV Sălaj a avut pe rolul instanţelor de judecată peste 2.400 de procese intentate de sălăjeni pentru înmatricularea autovehiculelor fără a plăti taxa de poluare. Dintre acestea, 2.221 au fost soluţionate, restul fiind pe rol. În urma soluţiilor date de magistraţi, 1.017 au fost admise în favoarea proprietarilor de autoturisme, iar 1.024 au fost respinse, două procese au fost suspendate iar alte 138 anulate, ne-a declarat juristul SPCRPCIV Sălaj, Mariana Săbădâş. Reprezentanţii serviciului menţionat au promovat astfel recurs la Curtea de Apel Cluj în 458 de dosare în care s-a cerut înmatricularea autovehiculelor fără plata taxei de poluare, dintre care 196 au fost soluţionate: 192 au fost respinse şi trei admise; iar celelalte 262 sunt pe rol.
Totodată, pe rolul instanţelor de judecată au fost înregistrate peste 3.000 de dosare în care se cerea restituirea taxei de poluare, dintre care în jur de 600 au fost soluţionate în favoarea proprietarilor de maşini.
O taxă de poluare subiectivă
Practic, discriminarea provine din faptul că la înscrierea unei maşini second-hand, cumpărate din străinătate, posesorul este obligat să plătescă taxă de primă înmatriculare, iar când este vorba despre o maşina la mâna a doua cumpărată din România nu se plăteşte nimic. Taxa poate deveni legală doar dacă se aplică şi la tranzacţiile de maşini second-hand înmatriculate deja în România. În acest context, foarte mulţi români au câştigat deja procesele intentate statului, oamenii recuperând în acest fel taxa de poluare plătită.
În urma acestor schimbări survenite în privinţa taxei de poluare, legislaţia privind această taxă ar putea fi modificată. O comisie de experţi din mai multe ministere va analiza în ce măsură s-ar impune modificarea legislaţiei. Din comisie vor face parte reprezentanţi ai Ministerului Mediului, Economiei, Justiţiei şi Transporturilor.
Ministrul Mediului şi Pădurilor, Laszlo Borbely, insistă că taxa nu va fi modificată din cauză că decizia Curţii Europene de Justiţie s-a referit la o speţă din Ordonanţa 50/2008, anume asupra unui act normativ prin care a fost înfiinţată taxa de poluare auto, dar care a suferit modificări în luna decembrie a anului trecut. Modificarea legislativă menţionată de ministrul Mediului a vizat, însă, numai modul de calcul şi cuantumul taxei de poluare şi nu principiul de aplicare şi nu are nicio legătură cu decizia oficialilor europeni, potrivit cărora taxa auto provoacă un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.