Se intampla in Romania! Tronsonul II al centurii Zalaului, scos la licitatie fara stiinta CNADNR

Se intampla in Romania! Tronsonul II al centurii Zalaului, scos la licitatie fara stiinta CNADNR

Daca in urma cu cateva zile faceam cunoscut faptul potrivit caruia Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a scos la licitatie, la finalul saptamanii trecute pe e-licitatie.ro, contractele de constructie a opt variante ocolitoare pentru mai multe orase, printre care se numara si municipiul Zalau, iata ca lucrurile nu stau intocmai. Astfel, reprezentantii CNADNR sustin ca anunturile de intentie au fost publicate de Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP) Cluj, si nu de ei, astfel incat, culmea ironiei, acestea nu au nicio putere juridica. Anuntul de intentie in acest caz nu inseamna nimic. DRDP Cluj nu poate sa scoata la licitatie aceste centuri, totul trebuie derulat prin CNADNR central, mai ales ca sunt implicate si fonduri externe in contracte. Faptul ca anunturile au fost publicate nu inseamna neaparat ca anul acesta se vor organiza licitatiile respective, au facut cunoscut reprezentantii CNADNR.

De remarcat, totusi, ca DRDP-urile sunt directii subordonate CNADNR, in teritoriu, existand sapte astfel de centre.

In general, anunturile de intentie publicate pe e-licitatie.ro au scopul de a informa cu privire la planurile de organizare a unor licitatii, dar si de a scurta numarul de zile pentru depunerea ofertelor. Pe de alta parte, anunturile de participare semnaleaza faptul ca proiectele au fost scoase propriu-zis la licitatie.

Pe de alta parte, potrivit unor analize facute de specialisti in domeniu, costurile centurilor anuntate la licitatie par derizorii, comparativ cu contractele de autostrazi scoase la licitatie in decembrie 2010, in cazul acestora din urma costurile variind intre 3,6 si circa 8 milioane de euro pe kilometru. De exemplu, in cazul centurii municipiului Zalau, primul tronson, cu o lungime de 10 kilometri, este deja finalizat. Licitatia pe care DRDP Cluj a anuntat ca o va organiza se referea la cel de-al doilea tronson, valoarea estimata a contractului fiind in acest caz de 63,8 milioane de lei (circa 15 milioane de euro), in timp ce costul estimat pe kilometru fiind de 2,5 milioane de euro.

Una peste alta, asa cum suntem deja obisnuiti, nu ne ramane decat sa speram ca, pana la urma, stanga va afla ce face dreapta. Or, traind in Romania, trebuie sa stim ca orice speranta se transforma, inca din fasa, intr-o utopie.

Leave a Comment