Daca anul trecut, programul de stimulare a innoirii parcului auto din Romania a fost aproape de esec, fiind scoase din uz putin peste 32.000 de masini mai vechi de 10 ani, editia din acest an se bucura de un succes neasteptat. Potrivit oficialilor Administratiei Fondului de Mediu (AFM), de la momentul lansarii progra-mului, adica in nici trei saptamani, au fost casate peste 20.000 de autoturisme. In schimb, numarul masinilor noi achizitionate prin acest program, se invarte in jurul a 500.
Diferenta mare este pusa de catre reprezentantii Ministerului Mediului pe seama lentorii formalitatilor, insa au admis si ca exista deja o piata de tranzactionare a voucherelor pe care pro-prietarii rablelor le primesc la casare. Inca dinainte de lansarea programului, rubricile de mica publicitate din ziare, precum si site-urile au fost luate cu asalt de anunturi de vanzare a rablelor ori a tichetelor valorice. Pe piata Salajului, preturile practicate sunt cuprinse intre 1.000 si 1.500 de lei. Am o Dacie 1310, veche de vreo 23 de ani, pe care cer 1.500 de lei. Asta e pretul pentru cei care intreaba, dar putem negocia. Inca nu am predat masina la Remat, pentru ca astept sa vad daca sunt doritori. Daca nu, imi ramane mie si voi circula cu ea in continuare, ne spune un zalauan care isi vinde la mica publicitate rabla.
Altii s-au descotorosit deja de masina veche si comercializeaza la super-pret voucherul. Am predat masina acum vreo doua saptamani, nu de alta dar ocupa degeaba spatiul de parcare. Pe tichetul valoric de 3.800 de lei, cer 1.300 de lei, explica un alt vanzator din municipiu, precizand ca este deschis la negociere.
Referitor la acest aspect, reprezentantii AFM au precizat ca fiecare detinator de voucher este liber sa-l valorifice asa cum crede si atunci cand crede. Este o chestiune de cerere si oferta. Pe noi nu ne intereseaza ce se intampla cu aceste vouchere. Scopul nostru principal nu este acela de a cumpara masini noi. Pe noi ne intereseaza sa scapam de masinile care polueaza. Este, daca vreti, ca o tranzactie cu bilete de valoare, afirma Gheorghe Popescu, presedintele AFM. Tichetele valorice au, insa, un termen de valabilitate, astfel ca ele pot fi comercializate cel tarziu pana la 31 octombrie 2010.
Premierul Emil Boc a atras atentia, zilele trecute, la Zalau, ca exista riscul ca potentialii cumparatori sa fie pacaliti de catre cei care vand respectivele vouchere la negru: Atragem atentia sa nu cada prada acelora care doresc sa faca beneficii ieftine, beneficii usoare din vanzarea acestor tichete. Ele sunt marcate special, au fir de siguranta la fel ca si hartiile valorice de 1 milion de lei sau mai mult si sunt verificate cu un aparat special de la Imprimeria Nationala. Cel care cumpara sa stie ca pe langa voucherul pe care-l primeste, trebuie sa mai primeasca certificatul de inmatriculare al autovehi-culului uzat, in copie legalizata, certificatul de distrugere a autovehiculului uzat, in copie legalizata, si certificatul de radiere din evidenta circulatiei a autovehiculului uzat, in original. Numai cu aceste trei documente insotitoare cuponul pe care-l cumperi are valabilitate.
Potrivit primului-ministru, Salajului i-au fost distribuite 500 de tichete valorice, pe care colectorii autorizati le acorda pentru fiecare masina casata. Oficialul a asigurat ca sunt resurse financiare suficiente pentru preluarea tuturor rablelor: In buget avem 228 milioane de lei pentru ridicarea a 60.000 de rable, care astazi se afla pe drumuri sau in parcari si care ne fac probleme atat din punct de vedere al mediului, cat si al locurilor de parcare. In caz de nevoie, a precizat Boc, programul va fi suplimentat cu resurse financiare, iar firmele solicitante pot primi mai multe tichete.
Editia 2010 a programului Rabla a inceput in 18 februarie, principalele modificari fata de anii anteriori fiind faptul ca in schimbul masinii casate proprietarul primeste un voucher care poate fi valorificat la liber, dar si posibilitatea de a folosi maximum trei astfel de cupoane pentru cumpararea unei masini noi.