Salajenii nu s-au aratat interesati sa participe ieri la protestul soferilor romani impotriva majorarii preturilor la carburanti, desi majoritatea sustin cauza protestatarilor. Nici taximetristii nu au desfasurat niciun fel de actiuni.
Incepand de ieri, soferii romani au inceput lupta cu benzinariile, planul fiind sa nu-si mai alimenteze masinile timp de cel putin trei zile. Ideea de a nu alimenta la pompa a aparut pe mai multe retele sociale, pe e-mailuri, dar si pe blog-uri. Fiti solidari cu noi si in zilele de 17, 18 si 19 ianuarie 2011 nu alimentati, nu mergeti in nicio benzinarie! Mergem cu mijloacele de transport in comun, cu bicicletele sau pe jos, dar nu mai alimentam masinile pentru a nu le mai umple buzunarele!, se arata intr- unul dintre mesajele anonime.
Desi nemultumiti de pretul carburantilor, salajenii nu au fost prea receptivi la aceste indemnuri. La toate benzinariile din judet, activitatea a decurs conform programului normal si la fel ca intr-o zi obisnuita de luni. Sunt nevoit sa alimentez astazi pentru ca fac naveta la Zalau, unde am serviciul. Referitor la protestul soferilor pot spune doar bravo celor care se implica in astfel de actiuni, pentru ca intr-adevar trebuie luate masuri. Din pacate, cred ca in acest fel nu se va rezolva nimic. Dupa trei zile in care nu intra in benzinarii sunt sigur ca vor face plinul in rezervor, ne-a spus un sofer din Hereclean, aflat intr-o statie de carburanti din municipiu.
Un alt conducator auto prins in statia de carburanti ne-a spus ca este de acord cu actiunile de protest impotriva scumpirii nemotivate si fara temelie a combustibililor petrolieri, doar ca el este dependent de masina. Poate daca as avea un alt mijloc de transport acceptabil as renunta la masina in aceste trei zile, insa doar dupa ce as consuma ultima picatura de motorina din rezervor. Oricum nu o sa scoata soferii nimic din toata afacerea asta, pentru ca nu mai au rusine acei aflati la putere, a declarat un tanar aflat la volanul unei masini. De aceeasi parere este si un barbat din municipiu, care acuza guvernantii de haosul produs in intreaga tara. Nu este normal nimic din ceea ce se intampla in aceasta tara. In timp ce statul da oamenii afara pe capete, mareste taxele pana la nesimtire, crescand preturile la toate bunurile si serviciile de pe piata. In cele din urma, masina o sa devina un lux pentru romani. Nu e suficient ca au majorat taxa de inmatriculare, ca au scumpit carburantii, acum vor si cauciucuri de iarna. Le vom plati toate din banii de somaj, a mentionat un barbat din Zalau.
Nici taximetristii nu au luat parte la actiunile de protest organizate in mai multe orase din tara. Directorul unei firme de taxi din municipiu ne-a spus ca nu are rost sa-si intrerupa activitatea pentru a sustine o cauza din start pierduta. Au crescut destul de mult preturile la carburanti, ceea ce ne-ar putea duce cu gandul la o majorare de tarif. Insa, cel putin in prezent, nu vom recurge la astfel de actiuni. Numai in decembrie am majorat preturile de la 1,7 la 2 lei/kilometru, astfel incat o alta crestere de tarif intr-un timp atat de scurt ar afecta incasarile firmei. De asemenea, intreruperea activitatii pentru a participa la proteste fara rezultat nu se justifica si ar duce doar la scaderea profiturilor, ne-a spus acesta, adaugand ca nicio firma de taxi din municipiu nu a desfasurat niciun fel de proteste in cursul zilei de ieri.
Ideea de a protesta astfel nu este inedita, fiind pusa in practica pentru prima data in Romania in aprilie 2009. Ca si acum, si atunci protestul a fost legat de atingerea adusa dreptului de a circula pe patru roti: Guvernul introdusese taxa de prima inmatriculare. Atunci, salajenii au facut front comun cu semenii din toata tara, insa acum au plecat capetele in fata actiunilor de protest luate impotriva majorarii combustibililor.
Premierul Emil Boc a declarat luni ca executivul poate introduce contramasuri specifice economiei de piata, precum impunerea unor impozite impotriva producatorilor care cresc rapid si nejustificat pretul carburantilor.
Acesta a mai precizat ca puterea de cumparare a populatiei nu are legatura cu felul in care se calculeaza pretul benzinei, iar tendinta europeana este de a avea acelasi pret in toate statele membre.