Piaţa auto sălăjeană, în moarte clinică

Piaţa auto sălăjeană, în moarte clinică

Majorarea taxei de poluare a spus Stop! comerţului cu autoturisme second-hand aduse din străinătate, cel puţin în judeţul Sălaj. Deşi sălăjenii sunt cunoscuţi pentru îndeletnicirea în vânzarea acestor autovehicule, în prezent, numai vântul mai bate printre maşini în piaţa auto a judeţului. O confirmă numărul autovehiculelor cumpărate anul acesta şi înscrise în circulaţie, respectiv 17, precum şi numărul foarte mic de autorizaţii provizorii de circulaţie eliberate din luna ianuarie până în prezent.

Doar 17 autovehicule au fost cumpărate şi înmatriculate anul acesta, în judeţul Sălaj, proprietarii achitând noua taxă de poluare intrată în vigoare de la 1 ianuarie 2011. Potrivit reprezentanţilor Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor (SPCRPCIV) Sălaj, aproape jumătate dintre maşinile înmatriculate cu taxa majorată sunt autoutilitare, pentru care valoarea taxei a scăzut. Majorarea taxei de poluare a dus la scăderea numărului de înscrieri în circulaţie a autovehiculelor, atât cele second-hand aduse din străinătate, cât şi cele noi achiziţionate. Începând din luna ianuarie şi până în prezent, la nivelul judeţului Sălaj au fost înmatriculate 336 de autovehicule, în scădere faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când au fost emise cărţi de identitate pentru 421 de maşini.

Însă majoritatea autovehiculelor înmatriculate anul acesta au fost achiziţionate până la data de 31 decembrie a anului trecut, astfel încât proprietarii au achitat valoarea taxei de poluare în vigoare până la data respectivă. Mai precis, doar 17 dosare au fost înregistrate pentru înmatricularea autovehiculelor achiziţionate cu taxa majorată de la 1 ianuarie 2011, dintre care nouă sunt autoturisme, iar restul autoutilitare, pentru acestea din urmă taxa de poluare fiind diminuată, ne-a declarat şeful SPCRPIV Sălaj, Remus Stanciu.

Taxe de speriat

Preţurile achitate de sălăjeni pentru înmatricularea autovehiculelor cu noua taxă de poluare arată de ce piaţa auto este în cădere. Nu mai puţin de 6.135 de lei a plătit un sălăjean pentru înscrierea în circulaţie a unui autoturism marca Renault Megan din 1992, Euro2, având capacitatea cilindrică de 1.598 de cmc. Alţi opt sălăjeni au achitat pentru înmatricularea maşinilor second-hand aduse din străinătate taxe cuprinse între 2.000 şi 2.800 de lei.

Majorarea taxei de poluare, începând din acest an, a fost introdusă în legislaţie în scopul restricţionării importului de maşini uzate, după cum anunţa la finele anului trecut ministrul Mediului, Laszlo Borbely. Acest lucru nu justifică însă introducerea în vigoare a taxei de înmatriculare pentru maşinile noi achiziţionate, ministrul precizând doar că norma Euro 5 pentru înmatricularea, vânzarea şi introducerea în circulaţie a vehiculelor noi este conform regulamentului Comisiei Europene. Astfel, până la această dată, doar doi sălăjeni au plătit taxa de poluare pentru înscrierea în circulaţie a autoturismelor noi achiziţionate, achitând aceeaşi taxă în valoare de 309 lei.

Circulă cu numere roşii

Însă faptul că sălăjenii nu mai cumpără autovehicule, în mare parte din cauza taxelor majorate pentru înscrierea acestora în circulaţie, şi nu doar din cauza crizei financiare, reiese din numărul redus de autorizaţii provizorii de circulaţie, respectiv acele numere roşii, eliberate în cursul acestui an. Potrivit sursei menţionate anterior, numărul acestor autorizaţii s-a redus la aproape o treime faţă de acelaşi interval de timp din 2010. Pentru a putea circula pe drumurile din ţară până la înmatriculare, proprietarii autovehiculelor pot solicita eliberarea autorizaţiilor provizorii pentru o perioadă ce nu va depăşi 30 de zile. Astfel, la nivelul judeţului Sălaj, începând din luna ianuarie şi până în prezent, au fost eliberate 202 autorizaţii provizorii de circulaţie pentru autovehicule, în timp ce în aceeaşi perioadă a anului trecut numărul acestor autorizaţii era de 525, a precizat Stanciu.

Conform legislaţiei în vigoare, vehiculului căruia i s-a acordat autorizaţie de circulaţie provizorie i se pot atribui succesiv, în aceleaşi condiţii, mai multe autorizaţii provizorii care nu pot cumula mai mult de 90 de zile. Autorizaţia de circulaţie provizorie dă dreptul titularului acesteia de a circula numai pe teritoriul României.

În piaţa auto suflă vântul

Cel mai puternic argument este însă numărul foarte mic de vizitatori din piaţa auto situată în Panic. Mai puţin de zece persoane se plimbau, zilele trecute, printre maşini, pentru a studia preţurile afişate pe fiecare autoturism în parte. Jumătate dintre acestea ne-au spus însă că sunt doar în trecere prin zonă, traficul fiind blocat în urma unui accident de circulaţie în zonă. Cealaltă jumătate se interesa doar de autoturismele înmatriculate deja şi puse în vânzare la un preţ cât mai accesibil. Nu mă pot apropia de maşinile second-hand aduse dinafară, pentru că nu-mi permit să mai dau şi la stat bani ca să o înmatriculez. Deşi sunt mai accesibile ca preţ, mai ales cu criza actulă, tot nu mă pot apropia de o maşină ceva mai bună. Am fost şi duminică dimineaţă în piaţă, însă foarte puţină lume se interesează de maşini neînmatriculate, ne-a spus un bărbat din Zalău care a dorit să-şi păstreze anonimatul.

Peste 8.000 de rable în judeţ

Potrivit datelor Poliţiei Române, la sfârşitul anului trecut erau înmatriculate în România 4,3 milioane de autoturisme, dintre care mai mult de o treime au vârsta mai mare de zece ani, iar 17 la sută sunt mai vechi de 20 de ani. În top cu cele mai multe rable, anume maşini mai vechi de 20 de ani, se situează descrescător judeţele Arad, Buzău, Caraş Severin, Hunedoara, Prahova, Suceava, Teleorman, Satu Mare, Brăila şi Maramureş.

Conform aceloraşi surse, la data respectivă, parcul de autoturisme la nivelul judeţului Sălaj era de 46.221 de autoturisme, dintre care 18 la sută fiind mai vechi de 20 de ani. Mai precis, în judeţ au fost înmatriculate nu mai puţin de 8.326 de autoturisme fabricate înainte de 1990. Sălăjenii au achiziţionat doar 1.492 de maşini de până la doi ani de la fabricaţie, şi puţin peste 4.700 de autoturisme între trei şi cinci ani. Însă grupa de vechime dominantă a parcului de autoturisme din judeţ este cea cuprinsă între şase şi zece ani, respectiv 15.541 de maşini, urmată de categoria cuprinsă între 11 şi 15 ani, respectiv 9.373 de autoturisme.

În prezent, parcul auto al judeţului Sălaj numără 57.938 de autovehicule, dintre care 46.796 sunt autoturisme.

Leave a Comment