Noua taxă de poluare, varianta finală

Noua taxă de poluare, varianta finală

Aproape 58.000 de bucăţi însumează parcul auto al judeţului Sălaj, potrivit datelor furnizate de reprezentanţii Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor Sălaj. Şi o mare parte din proprietarii acestor maşini vor trebui să achite taxa de poluare în cazul în care vor dori să-i schimbe titularul, potrivit noului proiect de lege pentru modificarea taxei auto, considerată ilegală de Curtea de Justiţie Europeană în actuala sa formă.

Prin urmare, toţi proprietarii de autovehicule vor trebui să plătească taxa auto, indiferent dacă maşina este adusă din afara ţării sau ba. Această măsură se aplică numai în cazul în care maşina îşi schimbă proprietarul. Obligaţia de plată a taxei intervine cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, se arată în proiect. Mai precis, noul proprietar, fie că o cumpără, fie că primeşte maşina cadou ori moştenire, va fi obligat să plătească taxa de poluare, care depăşeşte 1.000 de euro în majoritatea cazurilor maşinilor mai vechi de cinci ani. Conform grilei din noua lege, pentru un Volkswagen Golf 1,9 TDI cu motorizare Euro 4, cu emisii de 135 g de CO2/km, cu o vechime de 5-6 ani, noua valoare a taxei este de 1.282 de euro. Valoarea este cu mult mai mică faţă de cea actuală, respectiv 1.827 de euro, rezultând o reducere de aproape 30 la sută.

Taxa creşte, însă, pe măsura vechimii şi gradului de poluare. La nivelul judeţului, din totalul de aproximativ 58.000 de autovehicule, mai mult de 46.700 sunt autoturisme. Dintre acestea, doar 6.200 sunt fabricate în ultimii cinci ani. Cele mai multe autoturisme sunt înscrise în grupa de vechime cuprinsă între şase şi zece ani, respectiv 15.541 de maşini. În privinţa maşinilor mai vechi de 20 de ani, acestea ocupă în jur de 18 la sută din numărul total de autoturisme din întreg judeţul.

Cum piaţa auto este în scădere în ultimii ani, cel mai probabil, actualii proprietari de autovehicule îşi vor mai putea vinde greu spre deloc maşina. Din 2007, odată cu intrarea în vigoare a controversatei taxe auto, şi până în prezent, au fost taxate doar maşinile care erau înmatriculate pentru prima dată în România. La nivelul judeţului Sălaj, peste 19.600 de persoane au plătit nu mai puţin de 57,8 milioane de lei pentru a-şi înscrie maşinile pe drumurile publice din ţară. Dintre aceştia, aproape 2.700 au acţionat în instanţă statul pentru recuperarea sumelor plătite deja în contul taxei de poluare, iar alte câteva sute pentru înmatricularea maşinilor second-hand aduse dinafara ţării fără achitarea acestei taxe.

Taxa de poluare, restituită doar din 2011?

O altă variantă este cea prin care Guvernul se obligă să restituie o parte din sumele achitate doar de către proprietarii autoturismelor second-hand aduse din străinătate şi înmatriculate în ţară în cursul acestui an. Numai la nivelul judeţului Sălaj, această sumă se ridică la peste 3,37 de milioane de lei, dintre care o parte ar urma să ajungă înapoi în buzunarele proprietarilor.

Varianta discutată săptămâna trecută şi trimisă Parlamentului spre dezbatere este ca modificările să fie promovate sub forma unei legi, iar restituirile de bani să fie calculate ca diferenţe dintre cuantumul taxei achitate conform ultimei modificări, aplicate începând cu ianuarie 2011, şi noile reguli. Astfel, se plăteşte diferenţa pentru cei care au achitat ultima formulă de taxă.

Un alt proiect de act normativ prezentat recent relevă că taxa de poluare auto va fi redusă cu 30 la sută comparativ cu nivelul actual indiferent de tipul de motorizare conform standardelor Euro, dar nu şi pentru maşinile dotate cu motor Euro 5, în cazul cărora taxa va rămâne nemodificată. În acelaşi timp, pentru maşinile cele mai poluante din categoria non-euro, cuantumul taxei va fi redus mai puţin sau deloc.

Principiul aplicării unei taxe auto la prima vânzare a maşinii deja înmatriculate va fi menţinut. O decizie finală urmează să fie luată de Guvern într-o şedinţă viitoare. Promovarea prin proiect de lege a noii forme a taxei auto presupune ca modificările să nu intre în vigoare în perioada imediat următoare, ci după avizul Parlamentului. Prin proiectul de lege va fi abrogată OU 50/2008 privind taxa auto.

Leave a Comment