Patru institutii bancare din Zalau au fost sanctionate contraventional de catre comisarii de la Protectia Consumatorilor Salaj, in ultimele doua saptamani cu amenzi in valoare totala de 110.000 lei, pentru incalcarea prevederilor Ordonantei 50/2010, intrata in vigoare la data de 19 iulie. Una dintre banci a fost sanctionata nu mai putin de trei ori in ultimele doua luni, insumand amenzi de 120.000 de lei. Aceste razii la institutiile bancare au fost efectuate in urma numarului foarte mare de reclamatii depuse de salajeni impotriva acestor banci, si anume 180.
Peste 180 de salajeni au depus reclamatii la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor Salaj, in ultimele doua luni, nemultumiti de comisioanele si actele aditionale incheiate de banci conform cerintelor Ordonantei 50/2010. Potrivit directorului institutiei, Claudiu Silaghi, in urma reclamatiilor primite din partea consumatorilor, au fost dispuse controale la patru institutii bancare din municipiu. Acesta a refuzat sa precizeze numele bancilor, motivand ca dosarele sunt inca in lucru, si ca mentionarea denumirilor ar putea duce la pierderea proceselor intentate de banci pentru contestarea amenzilor.
Banca amendata de trei ori
Cele mai multe reclamatii depuse impotriva unei institutii bancare au ajuns la 96 si au dus la aplicarea celor mai multe sanctiuni contraventionale pentru incalcarea actualei legislatii privind contractele de credit pentru consumatori, respectiv prevederile Ordonantei 50. Institutia bancara a fost sanctionata initial cu 20.000 de lei pentru practicarea unui comision ilegal, prin redenumirea comisionului de risc in comision de administrare.
Comisarii au dispus atunci si masurile de aducere in conformitate a contractelor de credit si restituirea comisioanelor percepute incepand cu data de 19 iulie. La urmatorul control, s-a constatat ca masurile nu au fost duse la indeplinire, motiv pentru care institutia a fost din nou amendata, cu 80.000 de lei, a declarat Silaghi.
Chiar si dupa aceste sanctiuni, institutia bancara a continuat sa practice comisionul ilegal. La Protectia Consumatorilor Salaj au fost inregistrate ulterior alte 21 de reclamatii din partea clientilor. A fost dispus un nou control la banca respectiva, in urma caruia am aplicat o sanctiune contraventionala in valoare de 20.000 de lei, precum si masurile complementare insituite la controalele anterioare, a afirmat directorul CJPC Salaj. Potrivit acestuia, termenul de 15 zile pentru indeplinirea masurilor expira in cursul acestei saptamani, astfel incat comisarii vor verifica, in aceste zile, pentru a patra oara institutia bancara.
In acest caz, activitatea de creditare ar putea fi sistata. In privinta acestei institutii bancare, s-ar putea ajunge pana la sistarea activitatii de creditare la contractele cu probleme. Insa aceasta masura poate fi dispusa doar de catre presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), sustine Silaghi.
Reclamatii cu duiumul
O alta institutie bancara tinde spre locul intai in privinta numarului de reclamatii depuse de catre clienti la CJPC Salaj. Impotriva acestei banci au fost inregistrate 76 de plangeri, iar numarul este in crestere, primind zilnic cate una-doua, chiar si cate trei reclamatii din partea consumatorilor. Nemultumirile clientilor au constat in practicarea de catre banca a unui comision de urmarire riscuri, precum si majorarea creditelor. In urma controlului au fost aplicate doua amenzi de cate 20.000 de lei, a afirmat Claudiu Silaghi. Potrivit acestuia, banca a motivat ca Ordonanta 50 nu prevede diminuarea cheltuielilor, incluzand astfel comisionul de urmarire riscuri in comisionul de administrare.
Tot cu doua sanctiuni contraventionale s-a ales o a treia institutie bancara, impotriva careia doar trei persoane au depus plangeri la CJPC Salaj. Banca a fost amendata cu 10.000 de lei pentru neanuntarea clientilor in vederea incheierii actelor aditionale, precum si cu 20.000 de lei pentru majorarea dobanzii penalizatoare cu un procent mai mare decat cel permis de lege.
Dublu comision sub alte denumiri
Cinci reclamatii au fost depuse si impotriva celei de-a patra banci sanctionate de comisarii de control, pentru practicarea unui comision de monitorizare credit. In urma controlului am descoperit ca banca practica acelasi comision de doua ori, sub denumiri diferite. Si anume, un comision de administrare credit era retinut clientului la contractarea creditului, iar acelasi comision de monitorizare credit era inclus in dobanda, a afirmat directorul Silaghi. Comisarii au scris o amenda in valoare de 20.000 de lei si au dispus sanctiunea complementara de aducere la conformitate a contractelor de credit precum si returnarea comisionului de monitorizare.
ANPC lupta pentru micsorarea dobanzii
Lupta cu sistemul bancar continua insa si la nivel inalt. Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor vrea ca Ordonanta 50 sa fie schimbata in Parlament, prin introducerea unui amendament care sa descrie modul in care bancile pot schimba dobanzile la creditele in derulare.
Mai exact, pentru creditele cu dobanda variabila aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentului act normativ, marja de dobanda va fi stabilita prin scaderea din valoarea dobanzii variabile, de la data incheierii contractului, a valorii indicelui de referinta de la data incheierii contractului. Legea de aprobare a OUG 50/2010 va fi supusa dezbaterilor si votului in plenul Camerei Deputatilor, in forma rezultata din Comisia de buget, finante, banci.
In actuala formula, Ordonanta doar prevede ca institutiile de credit trebuie sa aplice la creditele cu dobanda variabila o formula transparenta, calculata in functie de un indice obiectiv (EURIBOR, LIBOR sau ROBOR) la care se adauga o marja fixa (ce nu poate fi majorata), fara a explica modalitatea prin care vechile marje se pot modifica.