Peste 130 de accidente grave de circulatie s-au produs in primele noua luni ale anului, pe drumurile judetului Salaj, in care 21 de persoane si-au pierdut viata, iar alte 144 au fost grav ranite. Potrivit reprezentantilor Inspectoratului de Politie Judetean (IPJ) Salaj, ponderea accidentelor rutiere grave inregistrate pe raza judetului s-a datorat culpei barbatilor, cu varste cuprinse intre 18 si 60 de ani, care conduc autovehicule imprudent, cu viteza excesiva ori neadaptata la conditiile de drum, sau efectueaza depasiri neregulamentare in timp ce se afla sub influenta bauturilor alcoolice sau in stare avansata de oboseala, pe strazi si pe drumul european E81, in interiorul localitatilor rurale, dupa-amiaza si seara, in zilele de marti, vineri si sambata.
Potrivit reprezentantilor Serviciului Politiei Rutiere Salaj, zilnic, saptamanal si lunar sunt analizate principalele cauze generatoare de evenimente rutiere, acordandu-se atentia necesara atat disciplinarii conducatorilor de vehicule cat si a pietonilor. Astfel, in cadrul actiunilor intreprinse in trafic de politisti se insista pe combaterea conducerii autovehiculelor cu viteza peste limita legala, a neutilizarii centurilor de siguranta, a traversarii neregulamentare a drumului public de catre pietoni si a disciplinarii motociclistilor si mope-distilor. Cu toate acestea, in primele trei semestre ale anului in curs, pe drumurile judetului Salaj s-au produs 134 de accidente grave, in urma carora 144 de persoane au fost grav ranite iar alte 21 au decedat. Comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, s-au inregistrat mai putin cu doua accidente grave, sapte morti si cinci raniti grav.
Principalele cauze, viteza excesiva si consumul de alcool
Din datele furnizate de Politia Rutiera Salaj, luand in considerare categoria de participanti la trafic implicati cu vinovatie in producerea accidentelor rutiere, se constata ca cei multi dintre acestia sunt conducatorii auto, urmati fiind de pietoni. Astfel, in primele trei semestre ale anului au fost inregistrate 86 de accidente grave savarsite de conducatorii auto, soldate cu 14 morti si 97 de raniti grav, in timp ce din cauza pietonilor s-au produs 15 accidente, soldate cu patru morti si 13 raniti grav. In functie de cauzele producerii eveni-mentelor rutiere, viteza excesiva si conducerea sub influenta bauturilor alcoolice se afla in capul listei. Astfel se face ca, in primele noua luni ale anului, s-au inregistat pe drumurile din Salaj 23 de accidente cauzate de viteza excesiva sau neadaptata la conditiile de drum, soldate cu doi morti si 28 de raniti grav, iar din cauza conducerii sub influenta bauturilor alcoolice, in aceeasi perioada s-au produs noua accidente grave in urma carora sapte persoane au decedat iar alte sase au fost grav ranite. Alte cauze ale producerii accidentelor grave de circulatie sunt depasirile neregulamentare (noua accidente), adormire la volan (opt), conducere imprudenta (sapte), neasigurare la schimbarea directiei de mers (sapte accidente), circulatie pe contrasens (sase) si nepastrarea distantei de siguranta in mers (cinci accidente).
Marti, vineri si sambata – zile cu ghinion pentru soferi
Cele mai multe accidente rutiere grave (30) s-au produs in zilele de marti, in urma carora au fost ranite grav 35 de persoane iar alte cinci au decedat, vineri (24 de accidente cu 27 de raniti grav si trei persoane decedate) si sambata (21 de accidente cu 23 de raniti grav si patru morti). Cu preponderenta, accidentele au fost inregistrate in intervalul orar 12:00 – 18:00 (49 de accidente cu 57 de persoane vatamate corporal grav si una decedata), intre 18:00 – 24:00 s-au produs 39 de accidente, soldate cu 43 de raniti grav si noua morti, iar pe timp de noapte, intre 6:00 si 12:00, au avut loc 29 de accidente grave soldate cu 28 de raniti grav si sapte persoane decedate.
Majoritatea accidentelor se petrec la sat
Potrivit bilantului Politiei Rutiere Salaj, ponderea accidentelor grave inregistrate pe raza judetului Salaj, in perioada scursa in primele noua luni din acest an, s-a datorat culpei barbatilor, cu varste cuprinse intre 18-60 ani, domiciliati in judetul Salaj. Peste 30 de accidente s-au produs pe strazile oraselor salajene, in municipiul Zalau – 24 de accidente soldate cu doi morti si 25 de raniti grav, in Simleu Silvaniei – noua accidente soldate cu trei morti si sapte raniti grav, in Jibou – sase accidente soldate cu doi morti si 11 raniti grav, iar pe strazile din Cehu Silvaniei – doua accidente soldate cu doi raniti grav. Majoritatea insa au avut loc in interiorul localitatilor rurale – 87 de accidente soldate cu 12 morti si 85 de raniti grav, cu preponderenta pe drumul european E81 – 29 de accidente soldate cu sapte morti si 33 de raniti grav.
Politia Rutiera ia masuri
Pentru cresterea eficientei in domeniul preventiei rutiere si combaterea cu fermitate a cauzelor care genereaza accidente soldate cu victime, reprezentantii Politiei Rutiere Salaj si-au luat o serie de masuri. Astfel, in vederea prevenirii si reducerii numarului accidentelor de circulatie precum si a consecintelor acestora, zilnic sunt organizate actiuni specifice, cu efective marite, de prevenire si sanctionare a abaterilor savarsite de catre participantii la trafic. Toti conducatorii auto opriti in trafic in urma incalcarii de catre acestia a normelor rutiere, indiferent de genul acestora, sunt testati prin folosirea si exploatarea la vedere a etilotestelor din dotare. In cadrul actiunilor comune permanente, executate de echipaje mixte formate din inspectori ARR, monitori RAR, reprezentanti ai SDN si efective ale politiei rutiere se urmareste modul de folosire a timpilor de lucru si odihna de catre conducatorii auto aflati in tranzit, care transporta produse periculoase, marfuri sau persoane, prin verificarea diagramelor tahograf si a documentelor insotitoare privind legalitatea curselor efectuate de catre acestia. De asemenea, sunt organizate actiuni in zonele unde survin frecvent accidente de circulatie, urmarindu-se cu prioritate combaterea conducerii autovehiculelor cu viteza peste limita legala, efectuarea de depasiri neregulamentare, neutilizarea centurilor de siguranta si utilizarea neregulamentara a drumului public de catre pietoni.