Dacă acordul UE-Marea Britanie nu se prelungește, autovehiculele cu volan pe dreapta mai pot fi înmatriculate doar până la sfârșitul anului

Registrul Auto Român explică în detaliu tot ceea ce trebuie să știți despre statutul legal, în România, al autovehiculelor cu volanul pe partea dreapta și cum poate primi un astfel de autovehicul Cartea de Identitate a Autovehiculului (CIV) pentru a fi înmatriculat în România. Registrul Auto Român acționează doar în cadrul legal disponibil în acest moment, fără a aplica măsuri care nu respectă prevederile interne sau UE în domeniu. Modul în care autovehiculele cu volan pe partea dreaptă introduse individual în România pot primi CIV este precizat clar în Reglementările RNTR 7, cu modificările și completările ulterioare. În secțiunea “Sistemul de direcție” din Capitolul IV, se stipulează că: “Postul de conducere trebuie să fie situat pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului. Sunt exceptate autovehiculele speciale utilizate în serviciile publice comunitare (curățenie stradală), precum și autovehiculele care au fost înmatriculate ultima dată într-un alt stat membru al UE și care nu au suferit modificări în raport cu configurația de înmatriculare inițială. Pentru acestea din urmă, în cazul autovehiculelor din categoriile M2 și M3, ușile de serviciu vor fi amplasate pe partea dreaptă, în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului”. Pe de altă parte, RNTR 7 impune obligativitatea înlocuirii farurilor originale cu unele care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului.

Așadar, ținând cont de prevederile legale, Registrul Auto Român este în măsură să acorde CIV unui autovehicul care are volanul pe partea dreaptă, dar se încadrează în aceste excepții. O altă prevedere legală a RNTR 7 este cea referitoare la omologarea individuală a autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă, dar care au suferit modificări constructive: “Omologarea autovehiculelor echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului şi care au suferit modificări ale caracteristicilor constructive menţionate în CIV se acordă numai dacă postul de conducere se schimbă pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului”. Concret, dacă un autovehicul înmatriculat în România cu volanul pe partea dreaptă se prezintă la RAR după ce i-au fost aduse modificări constructive, acesta va putea fi reomologat doar dacă și postul de conducere a fost mutat pe partea stângă.

31 decembrie ar putea fi data limită în care un autovehicul cu volan pe dreapta va putea fi înmatriculat în România

Pentru clarificarea poziției naționale cu privire la acest subiect, trebuie precizat că legislația din România transpune și pune în aplicare legislația UE în domeniu, legislație care nu permite introducerea de interdicții de natură tehnică referitoare la autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă. Comisia Europeană consideră că introducerea interdicţiei de înmatriculare a unor astfel de autovehicule constituie o barieră pentru libera circulaţie a mărfurilor, fiind o măsură disproporţionată în raport cu obiectivul public de asigurare a siguranţei rutiere şi protecţiei sănătăţii şi vieţii cetăţenilor UE.

În acest sens, trebuie avut în vedere faptul că există deja două hotărâri ale Curții de Justiție a Uniunii Europene, cu privire la cauzele C-639/11 (Comisia Europeană împotriva  Poloniei) și C-61/12 (Comisia Europeană împotriva Lituaniei), prin care Curtea de Justiție a constatat că statele respective, care aveau restricții naționale privind înmatricularea autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă, nu și‑au îndeplinit obligațiile ce le revin, prin nerespectarea prevederilor legislației UE aplicabile. S-a considerat că introducerea interdicției de înmatriculare a unor astfel de autovehicule este contrară regulilor UE privind libera circulație a mărfurilor (art. 34 din Tratatul de Funcționare a UE) și reprezintă o încălcare a legislației UE de omologare (de exemplu Directiva cadru 2007/46/CE), fiind o măsură disproporționată în raport cu obiectivul public de asigurare a siguranței rutiere și protecției sănătății și vieții cetățenilor din UE.

„În consecință, introducerea unei restricții privind omologarea și/sau eliberarea cărții de identitate pentru autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă nu poate fi avută în vedere, deoarece aceasta ar duce la introducerea unei proceduri de „infringement” din partea Comisiei Europene pe un subiect pe care Curtea de Justiție a UE s-a pronunțat deja în defavoarea statelor membre care aveau astfel de restricții. Dat fiind interesul public ridicat pentru situația autovehiculelor care provin din UK, în contextul Brexit, precizăm și cu această ocazie că până în data de 31 decembrie 2020 este în vigoare o perioadă de tranziție stabilită ca urmare a Acordului de retragere, dar care poate fi prelungită. În consecință, până la 31 decembrie 2020 se acceptă, în aceleași condiții, omologările UE emise de Marea Britanie, adică și autovehiculele cu volan pe partea dreaptă care provin din Regatul Unit vor putea primi CIV, dacă respectă celelalte condiții aplicabile. Din 1 ianuarie 2021, dar numai dacă perioada de tranziție dintre UK și Uniunea Europeană nu va fi prelungită, omologarea de tip emisă de Regatul Unit nu va mai fi valabilă în România, iar vehiculele cu volan pe dreapta provenite din UK vor fi tratate asemenea oricărui alt vehicul care provine dintr-un stat terț din afara UE și nu vor mai primi CIV, deci nu vor mai putea fi înmatriculate în România. În ceea ce privește autovehiculele echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă și care sunt deja înmatriculate în România, menționăm că nu există în acest moment nicio altă prevedere legislativă care să oblige la modificarea poziției postului de conducere pe partea stângă”, arată reprezentanții RAR într-un comunicat remis, marți, cotidianulului Magazin Sălăjean.

Cel mai grav accident din ultimii ani din Sălaj – provocat de un autoturism cu volanul pe dreapta

Unul dintre cele mai grave accidente petrecute în Sălaj în ultimii ani a fost provocat, săptămâna trecută, de un tânăr care conducea, pet imp de noapte, un autoturism cu volanul pe dreapta. Șoferul a vrut să facă o depășire, însă, din cauza vizibilității limitate cauzate de poziția pe partea dreaptă a șoferului, bărbatul nu a observat că din sens opus se apropia, circulând regulamentar, un alt autovehicul și a intrat cu toată viteza în coliziune frontală cu acesta.

După accidentul de circulaţie petrecut în dimineața zilei de 9 iulie, tragedie care s-a soldat cu patru morţi şi patru răniţi grav, Poliţia a avertizat asupra faptului că acest tip de autovehicul asigură o vizibilitate redusă în cazul depăşirilor. „Din cercetările efectuate de poliţişti la faţa locului s-a stabilit că un tânăr de 22 de ani, din judeţul Sălaj, conducea un autoturism pe direcţia Ip – Zauan, iar pe un sector de drum în aliniament a efectuat o manevră de depăşire neregulamentară şi a intrat în coliziune frontală cu o maşină care circula din sensul opus, condusă de un bărbat de 44 de ani, din judeţul Bihor. În urma evenimentului a rezultat decesul a patru persoane, dintre care cei doi şoferi şi doi tineri de 22, respectiv 29 de ani, din maşina condusă de şoferul din Sălaj. Alte patru persoane, cu vârste cuprinse între 15 şi 41 de ani, au fost rănite grav”, se preciza într-un comunicat de presă al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Sălaj, imediat după producerea acestui tragic accident. „Acest tip de autovehicul asigură o vizibilitate redusă în cazul depăşirilor, şoferul trebuind să pătrundă pe contrasens mai mult decât ar fi nevoie în cazul autovehiculelor cu volanul pe partea stângă, iar situaţia devine şi mai riscantă pe timp de noapte sau în condiţii meteo nefavorabile (ceaţă, ploaie, ninsoare)”, au precizat ulterior într-un comunicat de presă, reprezentanții Poliției Române.

 

Alte articole

3 Thoughts to “Dacă acordul UE-Marea Britanie nu se prelungește, autovehiculele cu volan pe dreapta mai pot fi înmatriculate doar până la sfârșitul anului”

  1. Anonim

    Romania nu este stat suveran?Nu poate interzice circulatia acestor masini(vazand atatea accidente),chiar retroactiv?

  2. Anonim

    Nu se poate interzice circulatia acestor masini. Insa se poate interzice ex. inmatricularea in RO. Totodata se poate conditiona conducerea acestor masini doar de persoane ex. cetateni ai tarilor unde circulatia este pe partea drapta.

  3. Nu ma incanta deloc ca vad in trafic masini...pe invers

    un pericol constant fata de ceilalti participanti la trafic. Nu trebuie insa uitat ca MB nu este singurul stat cu cvolanul pe partea dreapta. Chiar dupa iesirea definitiva si in lipsa vreunui acord cu MB din UE , sunt o serie de alte state (Irlanda, Cipru, Malta), care au volanul pe dreapta si raman in UE. Asa ca va fi complicat sa refuzi inmatricularea masinilor cu volanul pe dreapta fara sa risti o sanctiune din partea UE.

Leave a Comment