Cozile de la Politia Rutiera au inceput sa dispara

Cozile de la Politia Rutiera au inceput sa dispara

Firmele de asigurari au preluat, de la 1 iulie, o parte din munca politistilor de la Circulatie, acestia din urma scapand de rezolvarea cazurilor de tamponare auto. Acum, cei care trebuie sa rezolve, scriptic, aceste cazuri, sunt inspectorii de daune de la firmele de asigurari, de comun acord cu soferii implicati in aceste evenimente rutiere.

Soferii implicati in accidente rutiere usoare, soldate doar cu pagube materiale, nu mai sunt obligati, incepand cu data de 1 iulie 2009, sa treaca pe la Politie pentru a obtine autorizatia de reparatie a masinii avariate.

Totul cu conditia ca formularul de constatare amiabila, introdus de noile reglementari legale, sa fie completat si semnat de catre ambii soferi implicati in accidentul in cauza. Asa se face ca firmele de asigurari au ajuns, acum, sa fie luate cu asalt de soferii care doresc sa-si rezolve accidentele minore prin constatarea amiabila.

Practic, acum, soferii implicati in tamponari au scapat de Politie, insa au intrat pe mana firmelor de asigurari, societati ai caror angajati s-ar putea dovedi a fi mult mai severi in ceea ce priveste evaluarea daunelor. Asta deoarece ei trebuie sa urmareasca, in afara rezolvarii acestor cazuri, si interesul financiar al societatii de asigurare. Daca, acum, inspectorii de asigurari au ajuns sa aiba un program mai incarcat decat cel de pana la inceputul lunii iulie, politistii de la Circulatie se mai confrunta doar cu soferii care nu doresc sa cada la pace in urma implicarii in evenimente rutiere.

Seful Biroului Siguranta Circulatiei pentru Mediul Urban, Viorel Vicas, face cunoscut ca aglomeratia de la biroul de tamponari al Politiei Rutiere Zalau a scazut in intensitate, mare parte dintre soferii implicati in accidente intocmindu-si dosarele de dauna direct la societatile de profil. Fac exceptie doar soferii, care, implicati intr-un accident rutier soldat fara victime, nu ajung la o concluzie cu privire la vinovatia unuia dintre ei, subliniaza Viorel Vicas.

Conform noilor prevederi legale, constatarea amiabila a accidentelor rutiere se poate face numai in cazul in care in evenimentul rutier au fost implicate doar doua autovehicule, nu s-au inregistrat victime, nu se creeaza prejudicii materiale altor persoane, iar cei doi soferi cad de acord asupra imprejurarilor in care s-a produs incidentul. Completarea si semnarea formularului de constatare amiabila nu reprezinta o recunoastere a raspunderii soferilor, ci un cumul de elemente si fapte care vor contribui la solutionarea dosarelor de dauna.

Odata completat corect, formularul trebuie depus la companiile de asigurari, care, in baza acestuia, vor elibera documentele necesare intrarii in reparatie a autovehiculelor avariate.

Pe de alta parte, costul asigurarii pentru soferii care nu au incidente urmeaza sa scada cu circa 30 la suta, odata cu aplicarea sistemului bonus-malus. Totodata, soferii implicati in accidente usoare, fara victime, au scapat de amenda data de Politie, insa risca sa plateasca in plus pentru asigurarea obligatorie de raspundere civila auto (RCA).

De la inceputul anului viitor, atunci cand urmeaza sa intre in vigoare sistemul bonus-malus, adica de recompensare, respectiv de penalizare a conducatorilor auto, costul unei polite RCA este de asteptat sa fie majorat de pana la doua ori, in cazul soferilor indisciplinati. Sistemul bonus-malus presupune taxarea suplimentara a soferilor care cauzeaza accidente, prin majorarea primei de asigurare, si acordarea de discount-uri pentru cei care nu suporta daune intr-o anumita perioada de timp. Astfel, in locul sanctiunilor pecuniare si a punctelor de penalizare aplicate de Politie, persoanele care opteaza pentru procedura constatarii amiabile vor fi pedepsite de companiile de asigurari la intocmirea RCA pentru anul urmator.

In prezent, RCA valabil un an pentru masinile cu capacitatea cilindrica a motorului de 1,5 litri costa, in medie, aproximativ 500 de lei pentru persoanele fizice. O majorare de 100 la suta a pretului ar duce la costuri de 1.000 de lei pe an, in timp ce o diminuare de 30 la suta ar cobori tariful la 350 de lei de anul viitor. Aplicarea constatarii amiabile de accident si, implicit, sistemul de penalizare au impartit conducatorii auto in doua tabere, cei pagubiti declarandu-se multumiti ca sunt scutiti de alergatura daca soferii sunt sinceri unul cu celalalt.

Leave a Comment