Aproape 80 la suta dintre cele peste 46.000 de apeluri efectuate la numarul unic de urgenta 112, din raza teritoriala a judetului Salaj, sunt apeluri false. Este rezultatul unei statistici realizate pentru perioada iulie-august, de Serviciul de Telecomunicatii Speciale. Cu toate acestea, autoritatile judetene nu au aplicat nicio sanctiune contraventionala pentru apelarea abuziva la numarul unic de urgenta.
Potrivit purtatorului de cuvant al Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS), Adrian Fulea, in trimestrul trei al anului, la numarul unic de urgenta de pe raza teritoriului Salaj au fost primite si tratate 46.010 apeluri. Dintre apelurile primite, doar 21,5 la suta au fost reale, restul fiind false. Majoritatea apelurilor false si abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice si sunt, in mare parte, realizate de pe cartele pre pay. Multe persoane suna fara a avea o urgenta si adreseaza injurii operatoarelor, rad, pun muzica sau nu vorbesc. De asemenea, se solicita informatii despre numere de telefon, se cere legatura cu diverse institutii sau persoane publice ori se solicita sfaturi medicale, a declarat purtatorul de cuvant.
Aceste persoane care apeleaza abuziv acest numar risca sanctiuni contraventionale din partea autoritatilor. Conform sursei mentionate anterior, in perioada analizata au fost aplicate, la nivel national, aproximativ 1.400 de sanctiuni. Insa niciuna dintre acestea nu a fost data la nivelul judetului Salaj. In fapt, judetul Salaj se situeaza printre primele locuri dintre toate judetele tarii cu cele mai putine apeluri la numarul unic de urgenta. Cele mai putine sunt inregistrate in judetul Bistrita-Nasaud, urmatorul in lista fiind Salajul.
Autoritatile fac apel la cei care suna abuziv sa nu incarce inutil liniile de urgenta 112, intrucat un apel fals poate duce la pierderea unei vieti. La 112 se suna doar atunci cand persoana are, cu adevarat, o urgenta. Dintre apelurile inregistrate in Salaj si care au prezentat intr-adevar situatii de urgenta, cele mai multe au fost transferate catre Ambulanta – 67,94 la suta. De asemenea, 28,08 la suta dintre apelurile reale au fost raportate politiei, 3,5 procente – pompierilor, si 0,48 la suta – jandarmilor.
In domeniul informarii, STS realizeaza campanii de educare avand ca target principal tinerii din scoli si turistii romani si straini aflati in tara noastra. Eurobarometrul Comisiei Europene pe anul 2011, referitor la numarul unic european de urgenta 112, arata ca Romania se afla pe primele locuri in domeniul informarii si educarii populatiei in UE. Tara noastra ocupa primul loc la informatii difuzate prin radio si locul doi la cele difuzate prin intermediul televiziunii.
In aprilie 2005, Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112 a devenit operational in toata Romania. Numarul unic pentru apeluri de urgenta trebuie folosit atunci cand este necesara interventia agentiilor specializate de interventie, pentru asigurarea asistentei imediate in situatii in care este periclitata viata, integritatea ori sanatatea cetateanului, ordinea publica, proprietatea publica sau privata ori mediul. Numarul 112 este gratuit si poate fi apelat de pe orice telefon fix sau mobil in Romania si intreaga Uniune Europeana.