Serviciul Judeţean de Ambulanţă nu are încă buget

Incertitudinea ce planează asupra viitorului legislativ al sistemului sanitar românesc se răsfânge şi asupra Serviciului Judeţean de Ambulanţă (SJA) Sălaj. Zilele trecute, pe site-ul Ministerului Sănătăţii au fost postate, pentru dezbatere publică, mai multe proiecte de lege prin care se doreşte reorganizarea sistemului sanitar. Astfel, direcţiile judeţene de sănătate publică vor fi transformate în oficii judeţene de sănătate publică, subordonate consiliilor judeţene şi coordonate de opt direcţii regionale de sănătate, iar casele judeţene de asigurări de sănătate vor fi desfiinţate şi se vor înfiinţa opt case regionale de sănătate. În ceea ce priveşte serviciile judeţene de ambulanţă, acestea vor fi reorganizate în opt direcţii regionale de ambulanţă, cu 33 de staţii judeţene.
“Deocamdată nimeni nu ştie cum va funcţiona acest sistem. Informaţiile sunt foarte limitate, aşa că nu avem habar la ce să ne aşteptăm. Nu ştim ce atribuţii vor fi preluate cei de la regională, ce atribuţii ne vor rămâne nouă. Am consultat şi noi proiectele de pe site, dar nu am găsit nimic concret referitor la modul în care vom funcţiona”, ne-a declarat Ioana Tămaş, managerul interimar al AJA Sălaj.
Mai mult, Ambulanţa nu are nici acum un buget pentru 2013. Teoretic, de la 1 martie, finanţarea acestui serviciu se face de la bugetul de stat, însă nici până la această dată SJA Sălaj nu a primit vreo informare cu privire la alocarea banilor. “Am primit de la Ministerul Sănătăţii doar fondurile necesare pentru plata salariilor”, a precizat Tămaş. Potrivit spuselor sale, celelate cheltuieli se fac în baza contractelor cu furnizorii, ce permit efectuarea plăţii în termen de 60, 90 sau chiar 180 de zile.
Potrivit proiectului ce prevede restructurarea organizatorică a unor componente din sistemul de sănătate, serviciul judeţean de ambulanţă ar urma să fie condus de un medic-şef, un asistent-şef şi un şef birou tehnic-mişcare. Această prevedere va simplifica situaţia de la SJA Sălaj, unde autorităţile nu au “găsit” un înlocuitor pentru managerul interimar, deşi acesta a renunţat la post încă din luna noiembrie a anului trecut.
Totuşi, oficialii au adus şi o veste bună lucrătorilor de la Ambulanţă. Astfel, Guvernul a aprobat o ordonanţă de urgenţă ce prevede că gărzile efectuate de asistenţii medicali, ambulanţierii şi dispecerii de la serviciile de ambulanţă vor fi recompensate cu bani şi nu cu zile libere până acum. “Baremul lunar al acestor lucrători depăşea programul normal de lucru şi trebuia să le acordăm zile libere. Acestor libere li se adaugă şi zilele de concediu, iar dacă le-am fi acordat pe toate, am fo ajuns în imposibilitatea de a acoperi turele, din cauză că personalul este insuficient. Aveam cazuri în care un asistent medical adunase peste 60 de ore lucrate peste programul normal de muncă. De la 1 ianuarie, putem plăti aceste ore suplimentare”, a mai spus Tămaş.

Leave a Comment