Proiectul Legii Educatiei Nationale a fost supus dezbaterii, marti, la sediul Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ) Salaj, unde au fost invitati sa participe inspectorii scolari, directorii de scoli, profesorii, reprezentanti ai organizatiilor de parinti, precum si elevii din scolile salajene. Totodata, au fost prezenti si un reprezentant al Prefecturii Salaj, subprefectul Onorica Abrudanu, precum si liderul Sindicatului Liber din Invatamant Salaj, Eusebiu Lehene. Inspectorul general scolar al ISJ Salaj, Ioan Abrudan, a prezentat, din punctul de vedere al Ministerului Educatiei, principalele puncte ale proiectului Legii Educatiei Nationale.
Romania nu poate vorbi de modernizare, daca nu vorbeste de modernizarea educatiei. Pana in prezent, o transformare a scolii romanesti nu a fost facuta din temelii. Educatia din Romania trebuie corelata cu sistemul de invatamant din spatiul Uniunii Europene. Scoala trebuie, in primul rand adoptata la piata muncii, trebuie sa genereze competenta. Dupa 20 de ani, avem nevoie de un pas inainte. Asta aduce proiectul Legii Educatiei Nationale, modificari importante, absolut necesare, in sistemul de invatamant romanesc, a precizat Abrudan.
Prezenti la intrunire, unii directori de scoli s-au aratat nemultumiti de articolele din proiect cu privire la miscarile de cadre, prin eliminarea examenului de titularizare, de portofoliul educational, ca aduce mai multe responsabilitati profesorilor fara plata suplimentara. Totodata, acestia au adus obiectii in legatura cu efectivul minim de elevi pe clasa la scolile din mediul rural, sa fie schimbat de la 15 la 10 elevi pe clasa, motivand lipsa copiilor din mediul rural, ceea ce ar duce la clase cu invatamant simultan.
Si reprezentantii organizatiilor de parinti au venit cu propuneri de modificare a unor articole din proiectul legislativ. Si anume, in conditiile introducerii grupei pregatitoare de la gradinita in anii de scoala, trebuie ca ministerul sa asigure existenta unei structuri si a resurselor umane. De asemenea, si probele de bacalaureat trebuie corelate cu profilul scolii absolvite. Totodata, au solicitat mai multe lamuriri asupra finantarii programului scoala dupa scoala. Propunerile privind modificarea proiectului Legii Educatiei Nationale au fost depuse la secretariatul inspectoratului, urmand a fi inaintate ministerului.
Printre modificarile propuse de Legea Educatiei Nationale se numara modificarea invatamantului obligatoriu. Acesta va cuprinde grupa pregatitoare de la gradinita, ciclul primar (I-IV) si ciclul gimnazial (V-IX), in timp ce liceul va fi optional si va cuprinde clasele IX-XII. Legea Funeriu a inclus si organizarea unui examen national dupa terminarea gimnaziului (proba de competente de utilizarea a calculatorului si doua probe scrise din aria reala si cea umanista). Notele pe care scolarii le obtin la aceste probe si portofoliul educational va fi 70 la suta din calificativul de la terminarea scolii generale. Conform Legii Educatiei Nationale, va fi reintrodusa admiterea in liceu, doar ca va avea loc la trecerea in clasa a X-a.
Bacalaureatul va cuprinde probele de competente, la care se vor adauga doua probe scrise: la romana si la matematica sau istorie. Si orarul scolar ar putea fi modificat. Cursurile vor cuprinde 20 de ore pentru clasele primare, 26 de ore pentru gimnaziu si 30 de ore pentru liceu. Concursul de titularizare ar putea iesi din calendarul educational, urmand ca angajarile sa fie realizate de fiecare scoala in parte. Toate cadrele didactice vor fi profesori. Cel putin asta spune Legea Educatiei Nationale, deoarece toti cei care doresc sa profeseze in sistemul de invatamant vor trebui sa treaca printr-o dezvoltare profesionala de sase ani. Programa scolara va fi realizata si de catre profesorul de la clasa, intrucat doar 75 la suta va fi impusa de Minister. Proiectul Legii Educatiei Nationale se afla in dezbatere publica pana la inceputul lunii aprilie.