Proiectul noii Legi a Educatiei a starnit reactii aprinse in randul universitarilor. Acestia acuza incalcarea autonomiei si a libertatii academice si posibilitatea de a politiza intru totul institutiile de invatamant superior. Nici profesorii universitari de la Extensia Universitara a Facultatii de Geografie a Universitatii Babes-Bolyai nu fac nota discordanta in fata ideilor unanim contestate. Prof. univ. dr. Ioan Aurel Irimus, prodecanul Facultatii de Geografie a Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, totodata, director la Extensia Universitara din Zalau, ne-a comunicat nemultumirile privind proiectul Legii Educatiei Nationale supus dezbaterii publice.
Autonomia Universitara nu este respectata atata timp cat articolul 119 aliniatul 3, afirma implicarea Guvernului care poate sa infiinteze si sa finanteze, intr-o institutie de invatamant superior publica, un program de studii sau o facultate cu acele programe de studii care raspund unor cerinte stringente de instruire si formare profesionala in domenii de interes national. Totodata, Guvernul aproba executia bugetara si ii revine misiunea de a asigura sase la suta din PIB pentru finantarea de baza a invatamantului. In articolul 167, aliniatul 2, se specifica faptul ca univesitatile au obligatia sa creeze structuri tehnico-administrative care sa faciliteze managementul activitatilor de cercetare.
Universitatile raspund cerintelor de modernizare a societatii prin dezvoltarea cercetarii stiintifice, prin pregatirea superioara a resursei umane, dar acest deziderat nu poate fi indeplinit intr-o societate guvernata incoerent, fara a se asigura finantarea proiectelor la nivelul la care au fost proiectate si s-a realizat contractul. Un proiect evaluat de catre expertii evaluatori ai Consiliul National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior, conform metodologiei agreate, la valoarea de X mii de lei, cu raportarea periodica a rezultatelor, nu poate fi diminuat unilateral din lipsa de fonduri si sa plateasca 25 sau 30 la suta din 25 de procente. Universitatea isi coordoneaza activitatea si managementul prin Charta Universitara, prin urmare, este dreptul Senatului si Consiliilor Profesionale sa-si exercite democratic dreptul la vot pentru alegerea rectorului si decanilor. Performanta universitara este a individului si nu a colectivului, prin urmare legea salarizarii nu poate fi unitara, fara criterii de excelenta stiintifica si didactica (articolele 175 si 176), ne-a declarat Ioan Aurel Irimus.
Cadrele didactice de la Facultatile de Business, Psihologie si Stiinte ale Educatiei si de la Facultatea de Geografie din cadrul Universitatii Babes-Bolyai Cluj-Napoca (din care face parte Extensia Universitara Zalau) isi exprima protestul fata de proiectul de lege a Educatiei Nationale si cer retragerea acestuia, deoarece este lipsit de viziunea schimbarilor necesare educatiei, abunda in confuzii conceptuale, inconsecvente si chiar contradictii. Profesorii sunt de acord cu pregatirea unui alt proiect de Lege a Educatiei, corespunzator modelului european si cerintelor actuale ale societatii romanesti.