Cadrele didactice salajene inca pot sa mai aduca propuneri de modificare a proiectului Legii Educatiei Nationale. Este vorba despre proiectul legii aprobat de Camera Deputatilor, varianta asupra careia Guvernul intentioneaza sa-si asume raspunderea.
Potrivit inspectorului general scolar al Inspectoratului Scolar Judetean Salaj, Ioan Abrudan, acest proiect incadreaza o lege bine fundamentata pshihologic si pedagogic, in urma analizei scolii romanesti pe parcursul mai multor ani. Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a transmis in teritoriu o macheta prin care cadrele didactice sa poata aduce propuneri la Legea Educatiei, dat fiind ca proiectul a suferit modificari in Camera Deputatilor. Este important de stiut ca aceasta lege este una bine fundamentata printr-o activitate serioasa depusa de cercetatori in educatie, fiind un rezultat al consultarii legilor din invatamant de-a lungul mai multor ani. Un alt element important inscris in aceasta lege este descentralizarea, respectiv aprofundarea nivelului de decizie al scolii fata de problemele si asteptarile unitatii, a declarat Abrudan.
De asemenea, acesta a precizat si faptul ca legea nu trebuie sa reprezinte un motiv de ingrijorare pentru elevi si parinti, toate modificarile aparute fiind aplicate doar pentru elevii care incep un nou ciclu de invatamant.
Observatiile primite din scoli vor fi trimise la minister, urmand ca Guvernul sa isi asume acele amendamente cu care vor fi de acord profesorii din sistem. Actiunea de consultare a cadrelor didactice in legatura cu Legea Educatiei se desfasoara in intreaga tara.
Sindicatele din invatamant nu sunt de acord cu asumarea raspunderii pe Legea Educatiei Nationale, deoarece, spun liderii lor, fiind vorba de o lege organica de maxima importanta, nu poate intra in vigoare decat prin votul majoritatii absolute a parlamentarilor. In plus, ei considera ca nu a fost dezbatuta cu toti partenerii sociali.
Printre noutatile aduse de noua lege se numara si invatamant general obligatoriu de zece clase, cuprinzand ciclul primar si cel gimnazial, precum si liceul de trei ani – filiera teoretica, trei sau de patru ani – la vocational, sau patru ani – la liceele cu profil tehnologic. Totodata, noua lege prevede mai multe evaluari pe parcursul invatamantului obligatoriu, respectiv la finalul claselor a II-a, a IV-a, a VI-a, a IX-a, precum si obligativitatea intocmirii unui portofoliu educational, care va reflecta activitatile elevilor din timpul si din afara scolii, necesar si la admiterea la liceele cu concurenta mare.