Liceenii sălăjeni dezbat probleme ce privesc constituirea Europei unite

Tinerii din judeţul Sălaj pasionaţi de politică, probleme de interes european şi dezbatere sunt încurajaţi să îşi exprime propriile opinii privind constituirea Europei unite. În acest sens, Cristian Vale, un elev din cala a XII-a de la Colegiul Naţional „Silvania”, a înfiinţat, în luna aprilie a anului trecut, Centrul Judeţean al Parlamentului European al Tinerilor, o structură din care fac parte, în acest moment, peste 30 de liceeni.
Proiectul de derulează la nivel naţional, fiind organizate anual circa nouă sesiuni destinate liceenilor din toate judeţele. În cadrul sesiunii, elevii sunt împărţiţi in grupuri compacte numite „comitete”, fiecărui comitet fiindu-i impusă o tema de dezbatere cu specific european. Temele pot varia de la probleme de ordin politic, legislativ şi economic, până la muzică, industria modei şi media. De-a lungul sesiunii, delegaţii analizează în profunzime tema şi identifică problemele ce ţin de tema respectivă, găsind, în acelaşi timp, soluţii.

„Spre exemplu, eu am avut de analizat propaganda fake news în cadrul unei sesiuni, respectiv, într-o altă sesiune, incluziunea României şi a Bulgariei în Spaţiul Schengen”, mărturişte Cristian Vale, care a participat deja la câteva dintre etapele proiectului, încurajându-i şi pe alţi tineri de vârsta lui să se alăture demersului.
În următoarea etapă a sesiunii, delegaţii au trebuit să apere rezoluţia întocmită, în faţa celorlalte comitete în cadrul dezbaterii finale. „Este un proiect care urmăreşte creşterea gradului de conştientizare în rândurile tinerilor cu privire la problemele cu care se confruntă spaţiul european, dezvoltarea gândirii critice şi analitice a delegaţilor, vorbitul în public, precum şi perfecţionarea limbii engleze, deoarece toate activităţile inerente unei sesiuni se desfaşoară în această limbă”, mai spune coordonatorul Parlamentului European al Tinerilor în Sălaj.

Oportunitate de dezvoltare a gândirii critice

Potrivit spuselor sale, 15 tineri sălăjeni, elevi în clasele IX-XII, au participat la sesiunile organizate până acum, alţi 22 urmând să ia parte la următoarele: „În primă instanţă, am avut două delegaţii care au participat la Forum – o sesiune care nu se afla în ierarhie şi care a contribuit la acomodarea cu formatul sesiunii. Apoi, o delegaţie a participat la Regională, cinci dintre membri fiind recomandaţi pentru Naţională. Alte două delegatii aplică acum pentru viitoarea sesiune regională, care se va desfăşura între 30 martie şi 1 aprilie”.
Candidaţii primesc certificate de participare, iar în funcţie de performanţa delegaţilor li se acordă recomandari pentru a lua parte la etapele urmatoare din ierarhie, de la regională, la naţioanală, şi apoi la internaţională.

„În primul rând, este o oportunitate perfectă pentru a-ţi dezvolta capacităţile de gândire critică şi analitică, de public speaking şi de a îţi perfecţiona limba engleză. Totodată, ai şansa de a te familiariza cu conflictele cu care se confruntă Uniunea Europeană, reuşind, astfel, să îţi poţi explica de ce paradigma în care tu eşti iniţial doar un actant este în stadiul actual şi ce ai putea face tu ca să îi îmbunătăţeşti statutul. Totodată, sesiunile au un caracter predominant informal, astfel că te vei putea pune la curent cu aceste noţiuni cruciale într-o manieră captivantă şi axată pe deprinderea practică a spiritului civic european. Pe deasupra, fiecare sesiune are în program şi activităţi recreative, precum concerte, teambuilding-uri, petreceri tematice, mereu apreciate de către delegaţi”, a mai spus Cristian Vale.

Parlamentul European al Tinerilor este o structură apolitică, educativă, nonprofit, creată şi susţinută financiar de către Parlamentul European şi Comisia Europeană. Organizaţia urmăreşte educarea viitoarei generaţii de politicieni europeni, care să ducă mai departe idealul constituirii Uniunii Europene, dar şi educarea viitoarea generaţii de politicieni în plan naţional, conservarea şi promovarea în plan european a valorilor culturale naţionale.
Complexitatea programului constă în organizarea de activităţi combinate: educative, culturale, ştiinţifice şi sociale.

Leave a Comment