Un nou an scolar incepe astazi, clopotelul anuntand reintrarea la cursuri dupa vacanta mare. Agitatie multa in toate unitatile de invatamant, emotii, festivitati, discursuri, flori si – in cazul „bobocilor” de gradinita si a celor din clasa I – si unele lacrimi.
Clopotelul a sunat iar pentru prima data dupa vacanta mare din 2011, care a luat sfarsit si a facut loc unui nou an scolar. Pentru micutii de gradinita si pentru elevi acesta a fost semnalul de reintrare in banci, singurii care mai au circa trei saptamani de vacanta fiind studentii, ei urmand sa intre in noul an univerisitar la 1 octombrie.
Prima zi de scoala va fi una dedicata festivitatilor organizate de fiecare unitate de invatamant in parte, iar primul semestru al noului an scolar, inceput astazi, se va incheia in 23 decembrie. In perioada 22 – 30 octombrie, prescolarii si scolarii ciclului primar vor avea o mini-vacanta, iar vacanta de iarna – de trei saptamani – va incepe in 24 decembrie si se va incheia in 15 ianuarie.
Cel de-al doilea semestru al anului scolar va lua startul in 16 ianuarie si se va incheia in 22 iunie, cand va incepe vacanta mare (pana in 9 septembrie 2012, n.r.). Vacanta de primavara este programata pentru perioada 7 – 22 aprilie, in timp ce, in premiera, in ultima saptamana inainte de a debuta vacanta mare, elevii vor avea o „Scoala altfel”. Este vorba de o saptamana in care elevii vor putea participa la actiuni si activitati extracurriculare: sesiuni de teatru, ateliere, parteneriate si schimburi de experienta etc.
Noi modalitati de evaluare
Inspectorul scolar general al Inspectoratului Scolar Judetean Salaj, Ioan Abrudan, a declarat ca noua lege a educatiei aduce cateva modificari semnificative in sistemul de invatamant. „Astfel, se schimba modul in care se face evaluarea copiilor, in procesul de evaluare urmand sa intre un instrument nou, numit portofoliul educational. Nu nota va stabili nivelul de compenta al unui elev, ci acest portofoliu”, a spus Abrudan.
Potrivit sursei citate, vor exista trei tipuri de evaluare: la clasa a II-a, evaluarea va fi facuta la nivelul unitatilor de invatamant si vor fi verificate achizitiile fundamentale: scris, citit, socotit. La finalul clasei a IV-a, Ministerul Educatiei organizeaza un examen pentru diagnoza sistemului prin esantionare, dupa modelul testelor internationale PISA, adica vor fi verificate competentele. O alta evaluare se face la finalul clasei a VI-a, unde elevii trebuie sa sustina doua probe: una practica, de evaluare a cunostintelor de utilizare a calculatorului, si una in care vor fi urmarite cunostintele de Limba romana si comunicare, si matematica si stiinte. In liceu, elevii de clasa a IX-a vor fi testati in privinta cunostintelor dobandite prin doua probe scrise: la comunicare si la matematica – stiinte. Referitor la modificarile care vor fi in examenul de bacalaureat, acestea vor fi puse in practica doar din anul scolar 2015 – 2016.