Primaria Municipiului Zalau si SC Transurbis SA, in parteneriat cu Agentia pentru Protectia Mediului Salaj, participa in acest an la Saptamana Mobilitatii” (Mobility Week), campanie menita sa incurajeze utilizarea unor forme alternative de transport si de calatorie, altele decat autoturismele private, in speta serviciile operatorilor de transport public local, bicicleta, rolele sau orice alte forme de deplasare alternativa, chiar si mersul pe jos.
Campania Mobility Week se desfasoara in fiecare an, in perioada 16 – 22 septembrie, iar anul acesta tema centrala propusa este aceea de mobilitate alternativa. Pentru a marca acest eveniment de talie europeana, Primaria Municipiului si Transurbis vor organiza in 22 septembrie, pe strada Corneliu Coposu, mai multe activitati care vor avea in prim plan mijloacele alternative de transport.
Agenda zilei de 22 septembrie va contine, printre altele, un concurs de desene pe asfalt si o competitie de ciclism, precum si un concurs de cross, se arata intr-un comunicat de presa remis, ieri, de Primaria Zalau.
In ceea ce priveste inscrierea oraselor pentru 2011, pana in momentul de fata s-au inscris peste 1100 de orase din majoritatea tarilor Europei precum si orase din Taiwan sau Argentina care au fost acceptate in aceasta campanie europeana, datorita interesului aratat. Din Romania, in prezent, pe langa Zalau, s-au inscris in aceasta campanie cinci orase, anume Sighisoara, Tulcea, Alexandria, Giurgiu si Cehu Silvaniei.
Initiatorul – un comisar european
Istoria campaniei Mobility Week isi are inceputul in anul 2000, fiind initiata de fostul Comisar European pentru Mediu, Margot Wallstrom. In prima faza, campania a fost denumita “O zi fara masina” si se referea la o zi fara autovehiculului personal. In anul 2002, a aparut forma actuala fiind schimbata si denumirea in MobilityWeek. Astfel, in fiecare an incepand cu 2002, in perioada 16 – 22 septembrie are loc aceasta campanie. Printre temele campaniilor trecute se numara Transportul public, bicicleta si strazile verzi din 2002, Imbunatatirea climatului in oras in 2009 sau Calatoresti inteligent, traiesti mai bine in 2010.
Obiectivul general al campaniei mai sus mentionate este de a sensibiliza publicul cu privire la necesitatea de a actiona impotriva poluarii cauzate de cresterea traficului prin folosirea frecventa a autovehiculelor personale in mediul urban.
In fapt, aceasta campanie nu este doar o actiune civica la nivel de administratie locala de combatere a poluarii atmosferice sau de zgomot, ci si de imbunatatire a calitatii vietii in mediul urban, oferind o alternativa viabila pentru mobilitatea totala a cetatenilor. Aceasta campanie este centrata pe trei tipuri de masuri, menite sa incurajeze utilizarea unor forme alternative de transport si de calatorie, altele decat autoturismele private, precum si sa sensibilizeze si sa informeze administratiile locale in ceea ce priveste mobilitatea in orase, riscurile legate de poluare si descongestionarea traficului. De asemenea, se urmareste punerea intr-o lumina favorabila a orasului inscris in aceasta campanie, vis-a-vis de alte orase europene, prin masurile luate in perioada de desfasurare a campaniei, spre exemplu restrictionarea traficului autovehiculelor in anumite zone din oras (in anumite zile sau in anumite intervale orare ale zilei, n.r.).