Soferii care se urca la volan dupa ce au consumat bauturi alcoolice pana la limita penala ar putea ramane fara permisul de conducere pentru cel putin cinci ani. Un proiect de lege, initiat de deputatul Tudor Ciuhodaru, prevedere inasprirea masurilor legislative care se aplica soferilor gasiti la volan sub influenta bauturilor alcoolice. Astfel, in cazul conducerii sub influenta bauturilor alcoolice, daca fapta nu constituie potrivit legii o infractiune – cand se anuleaza permisul, proiectul prevede ca soferului sa-i fie suspendat permisul pentru cinci ani, nu trei luni, cat este acum. In cazul in care soferul beat provoaca un accident soldat cu ranirea grava ori decesul unei persoane, proiectul prevede anularea permisului de conducere.
Unii politisti spun insa ca masura este una prea drastica. Ar trebui ca modificarile privind suspendarea ori anularea permisului de conducere sa vizeze, in primul rand, soferii care provoaca, in repetate randuri, grave accidente rutiere. Totodata, sustin ca permisul de conducere se obtine prea usor, candidatii fiind examinati prea putin pentru a se stabili daca sunt intr-adevar pregatiti sa circule in trafic. De asemenea, pedepsele pentru conducerea autoturismelor fara permis de conducere ori cu permisul suspendat sunt prea indulgente.
Cu toate acestea, politistii reamintesc soferilor ca una din cauzele frecvente de perturbare a capacitatii de conducere o reprezinta alcoolul. Soferii aflati sub influenta alcoolului incalca frecvent normele de circulatie, conduc cu viteza excesiva, se angajeaza in depasiri neregulamentare sau executa in mod periculos virajele. Consumul de bauturi alcoolice reduce viteza de reactie si precizia miscarilor si poate determina scaderea acuitatii vizuale si auditive a soferilor.
Proiectul legislativ urmeaza a fi depus la Camera Deputatilor si se bazeaza si pe un studiu al Institutului pentru Cercetarea si Prevenirea Criminalitatii, care arata ca procentul soferilor sub influenta bauturilor alcoolice implicati in accidente rutiere, respectiv 44,5 la suta, este aproape dublu fata de cel al conducatorilor auto care nu au fost niciodata implicati in accidente, respectiv 24,5 la suta.