Temele de vacanţă, motiv de stres

Deşi au încheiat de câteva săptămâni bune cursurile şcolare, pentru unii, vacanţa nu prea seamănă a vacanţă. Aceasta pentru că părinţii au pretenţia ca odraslele lor să conştientizeze importanţa păstrării unui nivel ridicat al cunoştinţelor acumulate pe parcursul orelor de şcoală. Sunt cazuri în care adolescenţii sunt puşi câteva ore zilnic să le petreacă în studiu, abia apoi având voie să-şi petreacă timpul liber după bunul plac. Bineînţeles că nu toţi copiii sunt supuşi unui astfel de tratament, însă temele de vacanţă reprezintă pentru mulţi părinţi o necesitate.
Temele de vacanţă au fost subiect de discuţie chiar la nivel înalt. Ba chiar s-a dispus ca profesorii să nu oblige prin notare sau alte măsuri elevii pentru a face teme de vacanţă, rămânând la latitudinea copiilor dacă vor rezolva sau nu subiectele.
Privind în spate, vacanţa de vară era petrecută de mulţi copii la bunici, la ţară. Aproape cât era vara de lungă, aveau timp berechet să se relaxeze, să se bucure de timpul liber, să se joace cu alţi copii, ba chiar să uite de şcoală şi de temele care-i aşteptau pentru câteva zile înainte de începerea unui nou an şcolar.
Lupta pentru note, pentru diploma de la final de an, competiţia acerbă pentru a ieşi în faţă cu orice preţ, în scopul unor recompense de cele mai multe ori materiale, a transformat temele de vacanţe într-o obligaţie asumată de elevi. Importanţa dată notelor din timpul şcolii pentru şanse cât mai mari la trecerea la un nou stagiu din învăţământ a făcut ca atât elevii, cât şi părinţii să se zbată pentru medii maxime.
Un studiu arată că 20 la sută dintre elevii români petrec peste două ore pentru a-şi face temele, iar 10 la sută dintre ei petrec mai mult de patru ore pentru teme. Media europeană este de puţin peste o oră.
Specialiştii sunt de părere că mai multe teme nu înseamnă şi rezultate mai bune. În cultura românească, dar nu numai, temele pentru acasă sunt considerate esenţiale pentru reuşita în viaţă a copilului. Deseori părinţii şi profesorii consideră că succesul copilului este direct proporţional cu volumul de sarcini şcolare, respectiv teme de casă. În realitate, studiile de psihologie educaţională nu susţin aceste judecăţi.
Mai mult decât atât, la nivel internaţional se constată că s-a produs o revoluţie cu privire la cantitatea de timp dedicată temelor pentru acasă. Se constată o creştere a numărului de copii care manifestă simptome de stres cronic şi tot mai mulţi părinţi care spun că le este foarte greu să facă faţă numărului mare de ore în care copilul este implicat în pregătirea pentru şcoală.
Pornind de la toate aceste rezultate şi de la ceea ce trăiesc părinţii şi copiii în viaţa de zi cu zi, este important ca timpul dedicat anumitor activităţi să fie cât mai echilibrat şi familia să aibă acces la cât mai multe momente petrecute împreună. Alte state au dezvoltat o nouă politică de limitarea a temelor de casă, eliminare a temelor de vacanţă şi de promovare a valorii familiei, scopul principal al acestei schimbări fiind evitarea supraîncărcării copiilor. Prin urmare, temele şcolare pe perioada vacanţei nu îi ajută în dezvoltare şi menţine suprasolicitarea.

Mihaela Oprea

3 Thoughts to “Temele de vacanţă, motiv de stres”

  1. Andrei

    Eu aş fi foarte mulţumit, dacă elevi şi-ar face temele din cursul anului şcolar.

  2. rodica

    si profesorul de la Scoala 22 TM (280 de probleme in vacanta de Craciun la cls 6) cate un plan de lectie pentru fiecare zi de concediu. Cartea nu se invata in vacanta!

  3. Pravăț Lucian

    Noua ne-a dat la romana vreo 80 de lecturi de citit si la 30 dintre ele de facut rezumatul (majoritatea romane si nuvele) si de facut un caiet de vacanta de 170 de pagini si la matematica un caiet de vacanta de 190 de file.
    Acum, 2013, trec in clasa a saptea. Nu este normal asa ceva.
    Teme-DA, dar nu un TEANC.

Leave a Comment