Miros de… cetina de brad!

Tara arde. Arde insa la foc mic. Mari minuni, in sensul bun al cuvantului, nu se mai pot intampla. Numai rele! Se vor minuna europenii si cei de la FMI cat de nepasatori, indiferenti, rabdatori si intelegatori putem sa fim, atunci cand este vorba de viata noastra, de viitorul nostru. Saptamana trecuta au avut loc cele mai mari manifestatii de dupa revolutie. A fost ca o colinda in care colindatorii au pierdut hartia cu textul.

Porniti cu autobuze sau cu trenul, o excursie la Bucuresti cu mancarea si berea asigurata, nu strica niciodata ptr. provincial. Dupa unii (Marius Nistor) au fost in piata 60 mii manifestanti, dupa altii (Bogdan Hossu) 50 mii, iar dupa aprecierile politiei 30 mii. Cert este ca pe la ora 13,00 singura miscare era a pungilor goale din plastic pe care vantul le ridica in vartejuri amenintatoare in fata guvernului. Am convingerea ca toti cei 60 mii anuntati, au lipsit de la serviciu, insa doar 30 mii au ales sa-si consume ziua respectiva mergand la manifestatie. Aceiasi lideri ai sindicatelor care au acompaniat, mai mult s-au mai putin zgomotos, insa intotdeauna interesati, jefuirea sistematica a tarii dupa 89, oameni inbuibati in averi dobandite nu prin marile lor creatii intelectuale, economice sau sociale, ci datorita naivitatii celor pe care-i reprezinta (exact ca in politica), precum si a pactului (nu intotdeauna) neperceput cu puterea, au ingaimat aceleasi solutii lipsite de consistenta ca si pana acum.

Ba pentru a da o mai mare greutate in sensul acceptiunii sociale a masurilor adoptate, a fost convocat CES-ul (Consiliul Economic si Social) pentru a aviza post factum scrisoarea negociata de guvern cu FMI. CES-ul (L-109/1997 R2), institutie respectata in tarile UE, din pacate, aici la noi, nu este altceva decat o parodie. Condus de un militian care sustine ca a stat de partea corecta a bulanului (inainte de revolutie), CES-ul, in calitate de organ consultativ, nu a functionat niciodata la parameri prevazuti de lege. Mai totdeauna a fost o forma de manifestare a puterii si a fost utilizat ca atare. Acest organism este constituit din 15 reprezentanti ai guvernului (?!) si tot cate atatia din partea confederatiilor sindicale si patronale. Avand in vedere ca actele normative sunt elaborate (curent) de catre guvern si ele avantajeaza ba sindicatele, ba patronatele, rezultatul consultarilor CES-ului este totdeauna in favoarea guvernului (30% din CES reprtezinta guvernul + partea avantajata).

Dar sa vedem si alte atributii ale CES-ului prevazute de lege: …. analizeaza situatia economica si sociala a tarii si face propuneri Guvernului si Parlamentului, in conditiile prevazute de lege, privind: a) restructurarea si dezvoltarea economiei nationale; b) privatizarea, functionarea si cresterea competitivitatii agentilor economici; c) relatiile de munca si politica salariala; d) protectia sociala si ocrotirea sanatatii; e) invatamantul, cercetarea si cultura; f) politicile monetare, financiare, fiscale si de venituri Unde sunt analizele elaborate de CES privind dezvoltarea economiei nationale? Dar cele privind cresterea competitivitatii agentilor economici? Dar cele ce vizeaza sanatatea si protectia sociala? Ce a facut pana acum din ceea ce avea de facut CES-ul? Avand in vedere structura CES-ului si atributiile acestuia, faptul ca lideri sindicali s-au asezat in fata oamenilor (nu au riscat sa apara alti lideri, poate adevarati) cand acestia erau deja hotarati sa iasa in strada, concentrarea pe elemente de suprafata, propunerile subtiri fara fond, demonstreaza inutilitatea actualei institutii. CES-ul este ca un securist infiltrat in societatea civila de unde transmite semnale catre guvern.

Cand si cum acesta doreste. Iata de ce eu vad toata aceasta miscare de forte ca pe o mascarada care urmareste sa mai anestezieze poporul pana la toamna. De ce la toamna? Deoarece in perioada urmatoare vor trebui luate masuri dure. Orice guvern care ar veni nu are alceva de facut decat sa …taie. Asa ca micul Boc (poate cu ceva remanieri) va trebui sa scoata singur mortul din casa. Un nou guvern venit in toamna va trebui sa aduca un aer proaspat, de speranta (poate prin competenta) si sa prezinte ce-a de-a treia componenta a masurilor: Programul de Dezoltare Economica si sociala a Romaniei. Se munceste serios ca schimbarea guvernului sa fie suprapusa peste actiunea de restructurare si Congresul PDL.//

Pana una alta sa ne fereasca Dumnezeu de seceta ca lege ptr. despagubiri nu mai avem. Dupa eliminarea programelor care sustineau renta viagera prin acordarea componentei SAPS (81 euro/ha chiar ptr. terenurile nelucrate), este posibil sa se imprastie nu putine din exploatatiile ce se bazau pe aceste politici. Speram intr-o revizuire si adaptare a legislatiei pe care sa o avem pregatita pentru vremuri mai bune, speram in masuri de eficientizare si restructurare a unor institutii publice din curtea MADR, comasarea proprietatilor (nu prin ridicarea stachetei de acordarea platilor directe vom realiza comasarea!!!), crearea unor structuri agricole noi (cooperatia agricola), etc. Nu prea s-a intamplat nimic (bine!). Presa a facut un clasament al ministrilor guvernului Boc in care Ministrul Agriculturii a cumulat cele mai multe puncte. Bine ca nu au facut agricultorii clasamentul!// Eram la o ceremonie funerara undeva la tara. O batranica apropiindu-se de mosul ei si, referindu-se la defunctul aranjat ca o mireasa, ii sopteste: Ce frumos este! Frumos, da-i mort! veni raspunsul./ La o analiza a sectorului agricol ar fi trist sa nu gasim decat miros de tamaie si cetina de brad!

Leave a Comment