Metaforele presedintelui

Zilele trecute, presedintele tarii spunea ca de la Revolutie incoace nu s-a schimbat nimic in invatamantul romanesc si trebuie sa ne punem pe reforme. Nu avem de unde sti la ce s-a gandit domnia sa cand a lansat aceasta afirmatie ori daca nu a spus-o sub forma de prorocie. Daca ar fi sa analizam din punct de vedere literar aceasta exprimare, precum scolarii cand explica simbolurile unui vers dintr-o poezie, am fi de acord cu totii ca este o metafora ascunsa, care oglindeste contrastele realitatii. Mai pe inteles, am spune ca in ciuda deselor si consistentelor schimbari (chiar din temelii) care s-au facut in sistemul educational si in scoala romaneasca, invatamantul nostru a regresat. Un concludent argument al regresului este programa si modalitatea de organizare a examenului de maturitate, precum si admiterea la facultate. Bunaoara, un absolvent de liceu care termina clasa de XII-a de la specialitatea matematica-informatica este examinat din anumite materii, pe care le-a studiat in toti cei patru ani de liceu. Colegul sau, de la clasa de filologie, da insa bac-ul din cu totul alte materii, intre ele si istoria din ultimul an de studiu (unul singur). Si asta nu e tot. Cei care au studiat la profilul Real au de pregatit aceeasi materie la romana ca si cei de la Uman, cu toate ca filologii au avut mult mai multe ore pe saptamana in programa pentru studiul limbii romane, in timp ce clasele de mate-info au avut doar trei. Cu aceste inechitati liceenii se confrunta de ceva vreme, dar nimeni nu le ia in seama. Departe de a fi gresit cu ceva, presedintele Romaniei trage un serios semnal de alarma. Daca nu s-a schimbat nimic ar trebui sa stam pe loc. Daca am sta pe loc, ar trebui sa nu fi regresat. Adica am fi avut, cat de cat, performantele inregistrate in sistemul creat in epoca de aur. Dar nu le mai avem nici pe acelea, e mult mai rau. Raul actual a fost generat tocmai de ceea ce s-a schimbat. Si fiind rau, e nevoie de reforma. Intr-adevar, lucrurile nu pot ramane asa. Numai daca ne limitam la acest prim exemplu la care ne-am referit, lucrurile trebuie urgent remediate. De ce? Un tanar care a absolvit clasa de filo, care are de dat un bac lejer, are alte sanse la admitere fata de colegul sau de la mate-info, daca merge la o facultate unde e concurs de dosare. Adica, zecele celui de la mate-info se ia mult mai greu decat al celui de la filo, lupta pentru un loc la o facultate foarte cautata este inegala. Chiar nedreapta, pentru ca de cele mai multe ori, un copil foarte bine pregatit, este dat la o parte de celalalt din cauza mediei din liceu si de la bac, tocmai de acolo de unde startul a fost diferit. Prin urmare, cei mai slab pregatiti vor ajunge sa fie declarati admisi, fara drept de apel. Nu spunem ca in toti acesti ani la care se referea presedintele chiar nu s-a facut nimic. S-au facut o sumendenie de lucruri bune, al caror rezultat exista si nu poate fi cuantificat cu aceleasi instrumente de masura cu care evaluam invatamantul pe vremea lui Ceausescu. Atata doar ca s-a cladit un mega sistem ale carui efecte sunt inca invizibile, la vedere stand doar esecurile lui. Acesta pot fi numarate prin numarul mare de absolventi someri ori prin numarul in crestere al tinerilor cu studii superioare care iau drumul strainataturilor.

Leave a Comment