Patru bănci din Zalău riscă amenzi usturătoare pentru incălcarea prevederilor legislative ale Ordonanţei 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori. Din data de 21 iunie, de la intrarea in vigoare a ordonanţei, peste 150 de sălăjeni au luat drumul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Sălaj pentru a depune reclamaţii impotriva acestor instituţii bancare.
Profitand de faptul că majoritatea creditorilor nu se pricep in domeniu, băncile au trimis mesaje telefonice prin care işi anunţau clienţii să se prezinte la bancă pentru a semna notificările, precizand că neprezentarea poate insemna acceptul tacit. Unele instituţii au trimis adrese de inştiinţare, dar clienţii nu au intrat in posesia actului adiţional decat la sfarşitul perioadei legale. Atunci au aflat că banca retrăgea comisionul de rambursare, dar includea alte comisioane. Mulţi au avut surpriza neplăcută să constate că banca a inclus unele comisioane in mod abuziv şi automat au reclamat neregulile la Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Sălaj.
Directorul instituţiei, Claudiu Silaghi, ne-a declarat că zilnic se primesc reclamaţii impotriva băncilor, numărul sesizărilor scrise trecand de 150. Toate problemele apărute sunt creşteri ale dobanzilor, modificări ale valorii comisioanelor, introducerea a noi comisioane şi cel mai frecvent introducerea unor comisioane considerate de către noi organele de control, abuzive. Clienţii băncilor vin să reclame neeliberarea actelor adiţionale la contractele de credit şi modul de calcul al dobanzii din noile documente. De asemenea, sunt persoane care au reclamat comasarea comisionului de urmărire cu cel de administrare şi redenumirea comisionului de urmărire in comision de risc de administrare, a declarat Silaghi.
Acesta ii sfatu-ieşte pe toţi cei care se simt inşelaţi de bănci, dar şi pe cei ce doresc sa contracteze un credit, să studieze foarte bine contrac-tele incheiate cu banca. Comi-sioanele se pun in baza unui contract. Dacă acel contract permite băncii să mărească marja atunci totul este legal. Oamenii trebuie să inţeleagă că un comision nu poate fi pretins dacă nu este prevăzut in contract. Dacă a fost crescut şi nu scrie negru pe alb in contract, atunci băncile au procedat greşit şi pot fi acţionate in instanţă, susţine directorul CJPC Sălaj. Potrivit acestuia, controalele la băncile reclamate se vor finaliza in următoarele zile, cel mai probabil, cu amenzi destul de mari.