Clientul decide dacă produsul defect va fi înlocuit sau reparat de către comerciant

O nouă lege pentru protecția consumatorilor îi conferă putere clientului, iar acesta se va simți mult mai bine protejat în fața comercianților. Propunerea legislativă de modificare a OUG 140/2021 a fost aprobată recent de Parlament. OUG 140/2021, care se aplică încă de la 1 ianuarie 2022, stabilește cadrul legal al vânzării bunurilor și garanțiilor oferite de comercianți.

Potrivit noilor modificări, în cazul în care produsele vândute nu sunt conforme, comercianții trebuie să le înlocuiască sau să le repare, alegerea aparținând de această dată clienților. Prin această modificare legislativă s-a urmărit, în principal, asigurarea unei protecții mult mai bune a consumatorilor în relația directă cu comercianții.

Modificarea propusă prin actul normativ prevede că, în cazul în care clientul constată, în maximum o lună de la livrare, că anumite produse sunt neconforme, în acest caz se consideră „că bunurile aveau deja un viciu la momentul achiziționării, sens în care, consumatorul trebuie să fie protejat prin înlocuirea acestora”.

Noul actul normativ a extins totodată noțiunea de vânzător și în cazul activităților artizanale sau profesionale și prevede că vânzătorul trebuie să efectueze reparația sau înlocuirea bunului neconform, în baza garanției comerciale, în cel mult 15 zile.

Specialiștii sunt de părere că, din punct de vedere teoretic, clientul poate alege repararea produsului sau înlocuirea lui, dar, în practică, comercianții decid, cel puțin în primă fază, să reparare produsul în cauză. Astfel, înlocuirea produsului defect devine un proces de durată și nu oferă întotdeauna rezultatul așteptat, deseori fiind necesare și reparații ulterioare.

Prin noul cadru legislativ acest lucru se va evita, clientul având dreptul să aleagă modul în care se va rezolva neconformitatea identificată în cazul produselor achiziționate de acesta.

În lege se mai menționează și condițiile în care comercianții pot totuși refuza cererea clientului: „Alegerea consumatorului între reparaţie şi înlocuire este limitată numai în cazul în care optiunea aleasă ar fi imposibilă din punct de vedere juridic sau factual sau, în comparație cu cealaltă opţiune disponibilă, ar crea costuri disproportionate pentru vânzător. Vânzătorul poate să refuze aducerea la conformitate bunurilor dacă atât reparația, cât și înlocuirea sunt imposibile sau i-ar crea costuri disproporţionate. Acelaşi lucru se aplică şi în cazul în care fie reparația, fie înlocuirea este imposibilă, iar cealaltă oricare altă măsură corectivă i-ar crea vânzătorului costuri disproportionate”.

Prin actualul act normativ s-a urmărit și încurajarea unui consum mai sustenabil dar și o responsabilizare a comercianților care ar trebui, mai mult ca oricând, să se preocupe de problematica durabilității produselor din portofoliu. Se reclamă astfel o adevărată responsabilizare în rândul comercianților. Totodată, clienții nu ar mai trebui să se mulțumească doar cu măsuri corective din partea comercianților pentru produsele neconforme care sunt puse vândute. Clientul trebuie să știe că are o serie de drepturi, care sunt acoperite prin acțiuni cu caracter legal și care sunt menite să-l protejeze. Prin urmare, comerciantul nu va mai putea refuza, cu lejeritate, aducerea la conformitate a bunurilor și/sau produselor vândute.

2 Thoughts to “Clientul decide dacă produsul defect va fi înlocuit sau reparat de către comerciant”

  1. […] O nouă lege pentru protecția consumatorilor îi conferă putere clientului, iar acesta se va simți mult mai bine protejat în fața comercianților. Propunerea legislativă de modificare a OUG 140/2021 a fost aprobată recent de Parlament. OUG 140/2021, care se aplică încă de la 1 ianuarie 2022, stabilește cadrul legal al vânzării bunurilor și garanțiilor oferite de comercianți. Potrivit noilor modificări, în cazul în care produsele vândute nu sunt conforme, comercianții trebuie să le înlocuiască sau să le repare, alegerea aparținând de această dată clienților. Prin această modificare legislativă s-a urmărit,… Citeste mai mult […]

  2. […] O nouă lege pentru protecția consumatorilor îi conferă putere clientului, iar acesta se va simți mult mai bine protejat în fața comercianților. Propunerea legislativă de modificare a OUG 140/2021 a fost aprobată recent de Parlament. OUG 140/2021, care se aplică încă de la 1 ianuarie 2022, stabilește cadrul legal al vânzării bunurilor și garanțiilor oferite de comercianți. Potrivit noilor modificări, în cazul în care produsele vândute nu sunt conforme, comercianții trebuie să le înlocuiască sau să le repare, alegerea aparținând de această dată clienților.  » Mai multe detalii […]

Leave a Comment