Asigurările RCA: modificări importante pregătite printr-un nou proiect legislativ

Un nou pachet legislativ ce vizează deopotrivă proprietarii de autovehicule și asiguratorii, a fost pus la punct de un grup de parlamentari, proiectul urmând să primească forma finală în zilele următoare. Portalul economica.net. a prezentat, zilele trecute, cele mai importante modificări aduse legii Răspunderii Civile Auto (RCA) în vigoare în prezent, alături de câteva explicații referitoare la acestea. Una dintre cele mai importante prevederi va fi aceea că decontarea directă devine prin noua lege parte automată din procedurile specifice RCA. Dintre toate propunerile, pentru aceast proiect legislativ a fost ales un amendament care prevede că reparația mașinii va fi achitată nu către asigurătorul RCA al șoferului vinovat de daună, așa cum se întâmplă în prezent, ci de către propriul asigurător al păgubitului care urmează să își recupereze ulterior paguba de la asigurătorul șoferului vinovat. Această posibilitate este disponibilă și în prezent, însă doar sub forma unei clauze facultative și doar pentru un “supliment de firmă” aferent acestui produs. Deocamdată, însă, nu este clar ce schimbări va aduce acest amendament, în condițiile în care piața RCA este din ce în ce mai concentrată și doar doi asigurători (Euroins și City Insurance) adună, probabil, după prima jumătate a acestui an, aproximativ 80 la sută din primele brute subscrise pe acest segment. Altfel spus decontarea s-ar putea face chiar în numele unei aceeași firme, în condițiile în care peste 3 milioane de mașini au RCA doar la City Insurance și circa 2,5 milioane la Euroins.

Ora de manoperă va avea o limită de valoare

O altă prevedere legală cuprinde o referință pentru ora de manoperă practicată de service-uri, la nivelul unităților reparatoare de reprezentanță. Aceasta este prevederea care a generat cele mai multe discuții între service-uri și asigurători. Primii au susțin că este singura formulă care poate stopa abuzurile unor unități reparatoare, iar cei din urmă că este o propunere abuzivă în sine, putând aduce oricând un infrigement. Nu a fost acceptat amendamentele UNSAR și BAAR (asociațiile reprezentative ale pieței asigurărilor) sau FORT (una dintre asociațiile transportatorilor) pe această temă, ci un amendament care a venit din partea a doi parlamentari. Amendamentul spune clar că, deși poate fi stabilită de către service-uri, valoarea orei de manoperă nu poate depăși valoarea practicată de reprezentanța brandului de automobil ce urmează a fi reparat. În plus, service-urile vor fi obligate să informeze permanent asigurătorul în legătură cu toate prețurile practicate. Un alt amendament, având la bază una dintre propunerile unei asociații de consumatori, prevede introducerea noțiunii de “preț de referință” pentru ora de manoperă din service-uri, dar și pentru chiria mașinii la schimb oferită păgubitului pe timpul reparației. Referințele sunt luate tot de la unitățile Service de brand și de la marile firme care închiriază mașini. O altă prevedere se referă la asigurările RCA pe alte perioade decât 3, 6 sau 12 luni, acestea urmând a fi făcute doar în condiții speciale. Comisia de industrii a venit cu amendament care propune ca polița RCA să poată fi încheiată doar pe 3, 6 sau 12 luni, nu pe orice perioadă multiplu de o lună, așa cum este în prezent. Numărul mare al daunelor care vin din zona polițelor pe o lună (introduse în România chiar prin legea 132, în 2017) a făcut ca piața asigurărilor să susțină de mai mult timp eliminarea lor.

Termene mai mici pentru plata daunelor 

Mai multe părți implicate, printre care și Autoritatea de Supraveghere Financiară, au făcut susținut ferm reducerea termenelor specifice pentru gestionarea dosarelor de daună. Astfel, asigurătorul ar putea fi obligat fie să transmită o ofertă de despăgubire fie să transmită un refuz motivat al despăgubirii în termen de 30 de la vizarea daunei, nu 30 de zile de la depunerea cererii de despăgubire, cum este în prezent. În caz contrar, el va fi obligat să achite integral păgubitului și reprezentanților acestuia sumele ce decurg din pretenții. Același lucru se întâmplă și dacă asigurătorul nu transmite oferta în termen de 15 zile de la depunerea cererii de despăgubire. Plata se va face în 10 zile de la data transmiterii ofertei și nu în 10 zile de la data acceptării ofertei, așa cum prevede legea în prezent. Proiectul propune și alte modificări, printre care schimbarea modului de raportare a dosarelor de daună și sancțiuni mai dure pentru asigurătorii care întârzie plata. 

Plafonarea prețurilor pe ora de manoperă generează nemulțumiri

Toate amendamentele aduse la legea RCA au fost centralizate de Comisia de Industrii din Camera Deputaților, iar proiectul este la un pas de a ajunge la vot, în plen, titrează portalul economica.net. Miercuri, 1 iulie, ultimele amendamente venite de la Consiliul Concurenței au ajuns deja în Parlament și, cel mai probabil, săptămâna viitoare proiectul va intra la vot. Modificarea care a generat cele mai multe discuții este plafonarea prețurilor pe care service-urile le pot practica pentru piese și ora de manoperă, la un nivel ce urmează a fi calculat de ASF, măsură propusă într-o formă mai laxă de către firmele de asigurare și adoptată de Comisia de Industrii într-o altă formă. Această măsură a mai existat, într-o formă asemănătoare, în legislația secundară a asigurărilor, prin normă ASF, însă a fost eliminată după doar câteva luni.

 

Alte articole

Leave a Comment