Când votul tău ia forma unui criminal cu permis de conducere

Nu știu ce părere au unii, însă eu cred că accidentele de circulaţie au devenit deja parte a cotidianului mioritic. Nu cred că există o zi lăsată de la Dumnezeu fără să se întâmple un accident cu morţi şi răniţi pe şoselele judeţului sau ale țării. Cauzele sunt multe, însă ele țin, din nou, de specificul mioritic: lipsa autostrăzilor, drumurile proaste, consumul de alcool, teribilism, viteză, indolență față de legi, inconştienţă sau pur și simplu prostie. În condițiile date, ne întrebăm cine se face vinovat de multitudinea evenimentelor rutiere de la noi: administratorii drumurilor, poliția, şoferii sau politicienii? Sigur, nu îți trebuie multă inteligență să găsești răspunsul la întrebare, astfel că, în mod cert, toți suntem de vină. Lipsa celor șapte ani de acasă, la care se adaugă lipsa educației rutiere în rândul şoferilor noștri, fac ca, zilnic aproape, România să fie mutilată de un nou eveniment cu victime.  Este foarte  ușor de remarcat faptul că pe drumurile patriei se conduce haotic, fără pic de responsabilitate. Ce să mai vorbim despre bun simț sau măcar de un dram de simţ al autoconservării, ori de respect în trafic. În cele câteva sute de mii de kilometri pe care i-am adunat până astăzi “la bord”, de când sunt fericitul posesor al carnetului de conducere, circulând atât în țară, cât și pe drumurile din afara ei, nu cred să fi văzut mai mult haos și mai multă nesimțire ca în România. Iar la capitolul nesimțire, responsabilii statului sunt campioni mondiali față modul în care se implică să rezolve problemele ce se petrec pe drumurile noastre. Cât despre starea generală a infrastructurii rutiere, nici nu mai putem vorbi. La capitolul ăsta suntem mereu codași și, după cum văd eu lucrurile în perspectivă, nici nu avem șanse să ne depășim condiția de luzări.

Şi totuşi, lipsa autostrăzilor, a drumurilor expres, a șoselelor ocolitoare nu poate și nici nu trebuie să fie o scuză pentru nesimţirea generală a multora dintre şoferii români. Atâta timp cât legile în privința regimului rutier sunt la fel de proaste sau prea permisive, polițiștii de pe drumurile patriei puțini și pedepsele prea mici, atunci și numărul criminalilor aflați la volan, care vor scăpa mereu ușor, va fi mai mare.

Poate am să vă surprind, însă în țările civilizate, în afara amenzilor și a pedepselor aspre care se dau șoferilor cu potențial criminal la volan, mai există un domeniu foarte important care face selecția pe șosele: sistemul de asigurări. Da, ați citit foarte bine. În țările civilizate, şoferii periculoşi sau pur și simplu cretini nu se mai urcă la volan. Pe când, la noi, ăștia au prioritate. Ei bine, în alte țări, şoferii începători sunt monitorizaţi. Acolo există un fel de “cutie neagră” ce vine montată pe maşină. În primii ani de şofat, conducătorului auto i se calculează valoarea următoarei asigurări, în funcţie de stilul de condus. Evident, cu cât omul conduce mai bine, cu atât asigurarea este mai ieftină. Și invers… Acolo, asigurarea șoferului este “ștanțată” încă după primul an de condus. Motiv pentru care, logic, șoferul va fi extrem de atent la volan. Apoi, dacă omul produce un accident rutier (poate fi chiar unul minor), asigurarea aproape că i se dublează. Și, da, în țările civilizate, nu poţi conduce maşina pusă pe numele soţiei, a mamei, a bunicului pensionar, ca să plăteşti mai puţin ori ca să fentezi sistemul de asigurări. Decât în cazul în care proprietarul plătește o poliță de asigurare mai mare. Adică, omul își asumă riscul că șoferul mașinii nu este și proprietarul ei, deci poate fi mai neatent la volan.

Dacă noi ne plângem până și când plătim câteva sute de lei pentru o asigurare obligatorie și conducem bolizi de zeci de mii de euro, în alte țări, în funcţie de comportamentul în trafic, șoferii ajung să scoată din buzunar pentru o asigurare, după ce au făcut o boacănă, şi câteva mii de euro pe an. Desigur, în situația respectivă, dacă ai făcut prostii la volan și ești taxat ca atare, decât să bagi mii de euro într-o asigurare care depășește valoarea mașinii pe care o conduci, este cât se poate de clar că vei alege să te urci pe bicicletă, în autobuz sau în taxi. Astfel, se cerne grâul de neghină în țările civilizate, acolo unde legile sunt făcute “cu minte”, iar pe drumuri rămân să circule majoritatea șoferilor civilizați, cu probabilitate minimă să se transforme în “măcelari” cu acte în regulă. Dar, să nu uităm că vorbim despre ceea ce se întâmplă în țările civilizate, țări care, mai nou, prin generozitatea Guvernului de la București, ne livrează nouă toate gunoaiele pe patru roți, de care ei oricum ar fi scăpat aruncându-le la cimitirul de mașini. Da, în acele țări, este cât se poate de clar că viața cetățeanului este mult mai importantă decât votul lui, ceea ce politrucii noștri nu vor învăța niciodată. Și, din păcate, nici noi, ăștialalți, nu prea vrem să învățăm de la alții. Ceea ce devine deja un lucru mult prea trist…

Leave a Comment