Orbecăind printre semafoare inteligente

Nu are nimeni în toată România semafoare ca ale noastre! Suficiente, inteligente şi eficiente, spun autorităţile locale care au pus umărul la implementarea investiţiei de peste 15 milioane de lei. Enervant de multe, de-a dreptul cretine şi deloc eficace, susţin din cealaltă parte a baricadei şoferii nemulţumiţi că traficul din municipiu de derulează mult mai greoi de când cu noile dispozitive.
În replică, municipalitatea a lansat teoria că aşa e la început, până se obişnuieşte lumea cu noul, cu schimbarea, dar că în timp îşi va dovedi utilitatea, că şoferii vor conduce mai responsabil, fără a apăsa prea tare pedala de acceleraţie şi fără a forţa culoarea roşie a semaforului. Nu de alta, dar camerele de supraveghere sunt pe fază şi-i vor imortaliza pe cei care nu sunt prieteni cu Codul Rutier. Şi, ca să fie treaba serioasă, municipalitatea îi va avea de-a dreapta pe poliţiştii de la Rutieră, pregătiţi să împartă amenzi contravenienţilor de la volan. Sau cel puţin asta sperau mai marii din Primăria Zalău.
Socoteala de acasă pare să nu se potrivească celei din târg, nu de alta, dar sistemul, inteligent sau nu, reuşeşte să îngroaşe rândurile celor care i se împotrivesc. Zilele trecute, în această „tabără” şi-a anunţat apariţia poliţia, susţinând că instituţia nu şi-a dat avizul decât pentru înlocuirea semafoarelor vechi, nicidecum şi pentru montarea unor dispozitive noi. Nici ideea sancţionării tuturor şoferilor care calcă pe bec nu-i prea încântă pe oamenii legii, nu de alta, dar la Biroul Rutier nu lucrează decât 14 persoane, număr total insuficient pentru a face atât munca de teren, cât şi să amendeze câteva sute de conducători auto.
N-au stat prea mult pe gânduri cei din conducerea administraţiei locale, că au şi găsit o soluţie. Că nu o fi ea tocmai în conformitate cu legea pare să nu fi prea contat, altfel nu înţelegem de ce propunerea „salvatoare” se referă la aplicarea de amenzi doar pentru anumite intervale orare. Spre exemplu, şoferul care trece pe roşu în intervalul orar 11-13 îşi va pierde permisul, iar cel care face acelaşi lucru, dar câteva minute mai devreme sau mai târziu, va scăpa basma curată. Şi asta doar pentru că primul a avut ghinionul să prindă în ziua respectivă intervalul orar ales de autorităţi pentru a împărţi contravenţii.
Este evident de la o poştă că soluţia amintită ar presupune că legea funcţionează doar pentru unii şi că amendarea s-ar face în mod discriminatoriu.
Nu ştiu în ce măsură conflictul apărut între cele două instituţii este unul real ori creat doar pentru a alimenta orgoliul unuia sau al altuia. Cert este că Poliţia s-a trezit cam în al 12-lea ceas că nu-i prea convin una, alta; asta după ce în conferinţele de presă comune, reprezentanţii Inspectoratului Judeţean nu au scos un cuvânt când a venit vorba despre pedepsirea contravenienţilor. Ba, mai mult, apreciau investiţia, invocând că sistemul inteligent va reuşi să-i domolească pe vitezomani.
Eu una aştept cu nerăbdare finalul acestei „telenovele” mai mult sau mai puţin inteligente, întrucât mingea se află, în prezent, în terenul oamenilor legii. Se va dovedi, oare, doar mult zgomot pentru nimic ori planurile municipalităţii vor fi date peste cap?

Leave a Comment