Ministrul agriculturii îşi linişteşte criticii, asigurandu-i că recolta din 2011 va acoperi cererea. Dacă am privi partea rea a lucrurilor, am avea în vedere mai serios influenţa translării spre vară a campaniei de primăvară şi evident scurtarea perioadei vegetative a plantaţiilor şi culturilor. Să sperăm că şocul termic ce a urmat nu se va lăsa cu influenţe fundamental negative asupra evoluţiei plantelor. Este foarte cald şi brusc plouă. Nu suntem iertaţi nici de grindină. Condiţiile pentru o explozie de boli foliare, la spic sau fruct, şi-n completare înmulţirea dăunătorilor, sunt extrem de favorabile. Vom intra în iunie-iulie (după prognoză, foarte calde şi secetoase) cu prăşitoarele (special porumbul) suficient de dezvoltate? Vom avea o perioadă favorabilă la recoltare? Sunt multe alte chestiuni, care nu depind de voinţa noastră şi care pot influenţa producţia agricolă a acestui an. Producţia autohtonă timpurie a fost mult întârziată, lăsând piaţa la discreţia importului dinafară.
După două trei intervenţii ale mascaţilor, nu mai avem nici un semnal pozitiv în ceea ce priveşte importul ilegal al produselor agricole de sezon. Roşiile, borşite de atâta stat la soare, nu scad sub 4,5 lei/kg iar căpşunii sub 10 lei/kg, chiar dacă se vând (la negru) pe marginea şanţului. În această perioadă MADR ar trebui să se concentreze pentru pregătirea condiţiilor de valorificare a producţiei. Multă sau puţină, aceasta recoltă va trebui valorificată. Poate MADR va abandona indiferenţa şi se va implica (conform statutului public) pentru a se termina odată cu jecmănirea agricultorilor. Acţiuni publice de mediere intre producători şi comercianţi ar putea induce o atmosferă ceva mai prietenoasă pe piaţă. De asemenea, un program pentru inhibarea comerţului la negru este necesar. Să vadă lumea (care nu mai crede) că avem un guvern ce stăpâneşte lucrurile în agricultură.// Sigur, cu cine să mai prindă hoţii dacă miliţienii sunt… reduşi (ca număr)? Valul care s-a abătut asupra vămilor din Constanţa (gestionate exclusiv de PDL-işti) motivează iniţiativa de reducere a personalului cu 1/3.
Problema este să nu păstreze hoţii şi să-i dea afară pe cinstiţi (dacă or mai fi). Arestarea secretarului de stat de la MAI va fi greu acoperită fără să mai cadă nişte capete încoronate. Deocamdată victimele sunt de la PDL. Se vorbeşte că la toamnă un val uriaş îi va face ţăndări pe ceilalţi. Şi apoi să vezi democraţie! Sau dictatură! //Boc, îşi pregăteşte retragerea. Profitând de faptul că acţiunile sindicale sunt zero barat, că opoziţia nu reuşeşte răsturnarea minimului dezavantaj din parlament, părăsirea triumfală a fotoliului de premier este un proiect bine gândit. După o analiză a Epocii Boc, în care marile realizări să-i facă mândri şi pe urmaşii urmaşilor celor din Răchiţele Cj, retragerea la partid ar fi un scenariu excelent. Şi pentru Boc şi pentru partid. Eşecul înregistrat în procesul legislativ privind reducerea personalului MAI şi mai ales vraiştea pe care o face DNA-ul prin turma păstorită de cei de la putere, încurcă puţin lucrurile. Şi le amână puţintel.// Mă întrebam cu ceva timp în urmă, cine sunt sfătuitorii lui Boc. Am văzut câteva evoluţii, în emisiuni televizate, ale unor apropiaţi ai primului ministru. De departe, consiliera Andreea Maria Paul (Vass), a reuşit să se impună ca o fiinţă inteligentă, cu formare profesională şi experienţă în activitatea publică destul de bună. Am intrat pe blogul d-nei Andreea şi mi-am dat seama că Ministrul Udrea are, la o adică, un concurent puternic. Am studiat cateva proiecte, de care auzisem, fără să-mi dau seama că sunt creaţia domniei sale.
Cel la care m-am oprit cu mai multă atenţie a fost proiectul Consiliului Naţional de Competivitate (CaNaCo). Analiza care fundamentează proiectul se bazează pe Global Competitiveness Report 2010-2011 (World Economic Forum) care arată că economia noastră are sectoare în care merge rău şi altele în care merge şi mai rău. Din 139 de ţări evaluate, ne aflăm pe locul 123 la favoritism în deciziile guvernului, pe 110 la ineficienţa cheltuirii banului public, pe locul 108 la transparenţa politicilor guvernului, pe 134 la calitatea structurii rutiere, pe 130 la costurile politicilor agricole(!!!), etc. Deşi atribuţiile CoNaCo nu sunt încă suficient de clar definite, necesitatea unui organism coordonator, al unui adviser al politicilor macroeconomice care să urmărească parametrii unei strategii naţionale este mai mult decât necesară. Să fie oare zorii unor manifestări de inteligenţă în politica românească?