Statul pregateste inmormantarea firmelor de ridicare masini

Statul pregateste inmormantarea firmelor de ridicare masini

Firmele care se ocupa cu ridicarea, transportul si depozitarea masinilor parcate in locuri interzise pe strazile oraselor ar putea primi o lovitura grea din partea oficialilor. Acestora li se pregateste o propunere legislativa care prevede ca masinile sa poata fi ridicate doar in cazuri exceptionale, iar sumele incasate sa ajunga exclusiv in bugetele locale, fiind exclusa interventia firmelor private. Doar la nivelul municipiului Zalau, firma care se ocupa cu ridicarea, transportul si depozitarea autovehiculelor a adunat de pe strazile orasului, de la inceputul anului si pana in prezent, peste 500 de masini parcate ilegal. Iar incasarile de la proprietarii acestor autovehicule se ridica la mai bine de 83.000 de lei, mai putin de 15 la suta intrand in conturile bugetului local.

De la inceputul anului si pana in prezent, au fost ridicate peste 500 de autoturisme parcate ilegal pe strazile si trotuarele din municipiul Zalau. Potrivit informatiilor furnizate de purtatorul de cuvant al Primariei Municipiului Zalau, aproape jumatate dintre acestea au fost transportate in parcul din cadrul Colegiului Tehnic Alesandru Papiu-Ilarian, cu intrare din bulevardul Mihai Viteazul.

De la inceputul anului, au fost ridicate 559 de autoturisme parcate ilegal pe strazile municipiului, 272 dintre acestea fiind transportate in parc. Cele mai multe masini au fost ridicate de pe strada Tudor Vladimirescu – in zona Autogara si zona Agentiei de voiaj, strada Simion Barnutiu – zona Spitalului Judetean de Urgenta Zalau, strada Unirii – zona din spatele Institutiei Prefectului, strada Sfanta Vineri – trotuare, strada Gheorghe Doja – zona Hanul Drumetilor, si strada 22 Decembrie 1989 – statia de autobuz din zona fantanii arteziene, ne-a declarat reprezentantul municipalitatii.

Bani cu pipeta pentru bugetul local

Odata ridicata masina de catre firma respectiva, proprietarul va trebui sa plateasca sume destul de mari. Tarifele practicate de catre firma de ridicare, transport, depozitare si paza autovehicule sau remorci sunt de cel putin 100 de lei. Mai precis, pentru ridicarea autovehiculelor fara transport tariful este de 100 de lei, iar pentru ridicare si transport, proprietarul va trebui sa scoata din buzunare cel putin 200 de lei. Sumele cresc odata cu timpul de stationare al masinii in parc, tariful de depozitare fiind de 10 lei pe ora.

Un simplu calcul privind numarul de masini ridicate si transportate, raportat la tarifele practicate, aduce in conturile acestei firme, pana la aceasta data pentru anul in curs, suma de minimum 83.000 de lei. Insa, din informatiile date de purtatorul de cuvant al Primariei Municipiului Zalau, doar o parte dintre acesti bani ajung si in vistieria bugetului local. Procentul virat bugetului local de catre firma de ridicare, transport, depozitare si paza autovehicule sau remorci este de 14 la suta din incasari, a mentionat Manuela Ghiurutan.

Doar ca ridicarea masinilor din locuri interzise aduce cu mult mai multi bani bugetului local. Nu doar firma privata poate incasa bani de la cei care-si lasa masinile pe spatii interzise. Si inspectorii Serviciului Corp Control, Privatizare din cadrul Primariei municipiului Zalau au dreptul sa sanctioneze abaterile soferilor. Potrivit sursei citate anterior, in cursul acestui an, au fost intocmite 275 de procese verbale de constatare a contraventiei, doua dintre acestea fiind amenzi in valoare totala de 450 de lei, restul fiind avertismente.

Insa lista continua. Alaturi de firma privata si inspectorii primariei, politistii locali au, de asemenea, atributii in sanctionarea conducatorilor auto care isi parcheaza masinile pe interzis. Amenzile date de catre acestia sunt cuprinse intre 250 si 500 de lei, fiind la jumatate in cazul achitarii in termen de 48 de ore de la intocmirea procesului verbal. Agentul constatator poate si dispune, dupa caz, masura de ridicare a autovehiculului.

Proiect care spune stop firmelor private

Potrivit unei propuneri legislative aflate in dezbatere publica, masinile ar putea fi ridicate doar in cazuri exceptionale, si anume cand obtureaza traficul sau constituie obstacol pentru circulatie. Acelasi proiect prevede ca banii incasati merg la bugetele locale, fiind interzisa solicitarea interventiei firmelor private.

Conform initiativei, ridicarea si depozitarea vehiculelor in locuri special amenajate va fi o masura exceptionala, luata numai daca masinile sunt parcate astfel incat constituie un obstacol pentru circulatie, obtureaza traficul rutier sau accesul in institutiile publice. Parcarea neregulamentara in alta situatie va fi sanctionata numai cu amenda.

Perioada maxima de depozitare ar urma sa fie de sase luni, dupa care proprietarul va fi somat in scris despre valorificarea vehiculului. Acelasi proiect prevede ca sumele incasate ca urmare a ridicarii si depozitarii masinilor sa constituie venituri la bugetele locale si sa fie folosite pentru amenajarea locurilor de parcare si pentru achizitionarea de utilaje speciale pentru ridicarea si depozitarea vehiculelor parcate regulamentar. Initiatorii au mentionat clar in propuneri ca solicitarea de sume de bani cu titlul de contravaloare a serviciilor de ridicare, transport si depozitare de catre firmele private este interzisa.

Un proiect nefavorabil pentru municipalitate

Florin Fizesan, administratorul Doralex Euro SRL, firma cu care municipalitatea are incheiat contractul pentru prestarea serviciilor de ridicare, transport si depozitare a autovehiculelor, sustine ca acest proiect este unul construit pe criterii politice. Acesta ne-a declarat ca trecerea acestui serviciu la administratia locala va duce la favoritisme intre liderii puterii. Daca se pune in aplicare proiectul legislativ care interzice prestarea serviciilor de ridicare, transport si depozitare autovehicule parcate pe interzis de catre firmele private, vor aparea discutii despre corectitudinea cu care se efectueaza acest serviciu. Mai mult, in privinta banilor incasati la ora actuala de catre primarie, consider justificat procentul acordat ambelor parti. Primaria primeste 14 la suta din incasari, iar diferenta revine firmei. Dar trebuie luat in vedere faptul ca aproape toata munca este facuta de noi, ceea ce presupune urmatoarele costuri: 24 la suta din sumele incasate reprezentand plata TVA, impozit pe profit, intretinere parc, intretinere paza, salarii angajati, motorina etc. Prin urmare, banii ce intra la privat nu ajung sa fie cu mult mai multi fata de bugetul local, a afirmat Florin Fizesan.

Multe masini, putine parcari

La ora actuala, in municipiu, conducatorii auto au la dispozitie aproximativ 4.500 de parcari, dintre care: 1.906 parcari cu plata, 2.065 de parcari de resedinta, 33 parcari fara plata si 514 parcari noi. Chiar si asa, sunt insuficiente pentru numarul mare de masini existente la nivelul municipiului Zalau, de aproape 20.000 de masini. Cert este ca nu doar lipsa parcarilor ii face pe soferi sa parcheze in locuri interzise. De cele mai multe ori, conducatorii auto prefera sa-si lase masinile cat mai aproape de locul in care vor sa ajunga, indiferent daca risca sa nu o mai gaseasca in acelasi loc.

Leave a Comment