Firmele nu mai pot contesta fara temei licitatiile

Firmele nu mai pot contesta fara temei licitatiile

Firmele care vor bloca demararea proiectelor prin contestatii nejustificate risca sa fie sanctionate de Stat. Dupa cum a anuntat zilele trecute, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, se vor lua masuri impotriva firmelor care si-au facut un obicei de a constesta rezultatele licitatiilor facute de stat. Deoarece aceste societati produc pagube comunitatilor, blocand proiectele si accesarea fondurilor nationale sau europene, ele vor fi aduse in fata instantelor. Oficialul de la Bucuresti a explicat ca Romania nu isi permite sa piarda bani si sa primeasca la licitatii firme ai caror reprezentanti nu stiu sa scrie o oferta, sa analizeze corect caietele de sarcini ori nu pot sa faca evaluarile corect. Ministrul Transporturilor a avertizat ca daca practicile contestatarilor de profesie vor continua pagubele suferite se vor recupera prin instanta.

Drumul Ciucea-Virsolt, intarziat de contestatii

Si judetul Salaj s-a confruntat in repetate randuri cu astfel de situatii. Potrivit informatiilor furnizate de presedintele Consiliului Judetean Salaj, Tiberiu Marc, este vorba de proiecte finantate prin Programul Operational Regional (POR), pentru care operatori economici ce nici macar nu au depus oferte au contestat documentatia de atribuire, procesul de atribuire, sau procedura de atribuire, antrenand intarzieri foarte mari in cadrul implementarii si dificultati pentru echipele de proiect. Din acest motiv a fost nevoie sa se parcurga etape dificile in vederea prelungirii termenelor, desi majoritatea contestatiilor s-au dovedit a fi neconcludente si imposibil de probat juridic.

Comportamentul unor firme de a depune contestatii cu totul nefondate, tardive sau fara existenta unui interes legitim pe procedura a devenit o practica curenta si abuziva in ultimul timp si implicit daunatoare atat pentru autoritatile contractante, cat si pentru procesul de implementare a proiectelor cu finantare externa. Un exemplu recent in acest sens il constituie depunerea unei contestatii fata de documentatia de atribuire in cazul unui proiect extrem de complex, de o valoare foarte mare, promovat de Consiliul Judetean, de catre un operator economic ce desfasoara, conform clasificarii CAEN, o cu totul alta activitate specifica (transporturi rutiere) decat cea pe care o presupune proiectul, are doi angajati si indicatori financiari ce caracterizeaza firmele de apartament. In cinci astfel de cazuri, instantele de judecata au emis decizii definitive si irevocabile in favoarea Consiliului Judetean Salaj, insa toate aceste litigii au implicat o risipa inutila de energii, resurse si timp. Cel mai relevant exemplu din experienta Consiliului Judetean Salaj privind daunele si riscurile produse de numarul mare de contestatii nefondate este proiectul ,,Reabilitarea drumului Ciucea-Crasna-Varsolt”, a carui implementare a fost grevata timp de 16 luni din cauza contestatiilor, iar solutionarea acestora in favoarea Consiliului Judetean s-a produs in instanta, la Curtea de Apel Cluj, a aratat Tiberiu Marc.

Deocamdata, in cazul in care contestatiile sunt respinse de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) sau de catre instantele de judecata, practica sanctionarii firmelor contestatare nu sperie pe nimeni. Asa cum remarca presedintele CJ Salaj, valoarea amenzii date acestora nu este mare. Legislatia actuala in materie de achizitii publice, respectiv art. 278 alin. 1 din OUG nr. 34 din 2006, privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, stipuleaza aplicarea unor sanctiuni financiare prin retinerea unui procent din valoarea garantiei de participare la licitatie, dar care, din pacate, nu este suficient de consistent pentru a contribui la demotivarea comportamentului contestatar al unor operatori economici.

Leave a Comment