În pofida faptului că lucrările la marea canalizare a Zalăului au fost finalizate, cetăţenii din muncipiu încă mai reclamă dezastrul lăsat în urma constructorilor. Bunăoară, cum ar fi cel din cartierul Porolissum, de pe strada Lt.col Teofil Moldoveanu, zona blocurilor S2-S8.
Angajaţii firmei OMS au lucrat în zonă pentru amplasarea conductelor de canalizare, dar intervenţiile lor au fost episodice. De patru-cinci ori a fost nevoie să fie spartă strada, blocându-se accesul pietonal şi al vehiculelor. Prim-edilul Radu Căpîlnaşiu spunea, la începutul proiectului, că locuitorii Zalăului trebuie să fie înţelegători pentru că vor avea de-a face pe perioada lucrărilor cu un disconfort inerent.
Dar, zălăuanii, oricât de îngăduitori ar fi, nu s-au aşteptat la atâta disconfort. Nu numai numărul intervenţiilor a încurcat traficul locatarilor din zonă. Cel mai rău este că cei care au lucrat au lăsat totul ca după bombardament. După ce constructorii şi-au văzut terminată treaba, şi-au strâns sculele şi utilajele şi au uitat să revină să refacă carosabilul.
Normal era ca cei care au făcut săpăturile să refacă strada la stadiul la care era când au demarat lucrările. Dar se vede că angajaţii de la OMS se lasă cam mult aşteptaţi. Disconfortul invocat de autorităţi a fost greu de dus, pentru că cei care locuiesc în scările de bloc de pe strada Lt.col. Teofil Moldoveanu cu mare greutate puteau intra pe stradă din cauza gropilor. Cel mai rău era când ploua, oamenii fiind nevoiţi să-şi lase maşinile te miri pe unde, neavând cum intra pe stradă din cauza noroaielor.
Cică, nu e treaba Primăriei
De două zile, la intrarea în scara blocului S6 a apărut un anunţ prin care primăria răspundea sesizării depuse de locatari în acest sens. Reprezentanţii municipalităţii au precizat că au fost la faţa locului şi au confirmat starea dezastruoasă a străzii. Totodată, au arătat că firma OMS a fost somată ca până în data de 10 iunie a.c. să execute lucrările de asfaltare pe strada amintită, în caz contrar, se vor aplica sancţiuni.
Reprezentanţii Primăriei Zalău ne-au confirmat că responsabilitatea refacerii porţiunii cu pricina aparţine firmei OMS. Lucrările de refaceri pe str. Lt.col. Teofil Moldoveanu aparţin SC OMS KFT. SC Citadin Zalău SRL nu are programate în acest moment, lucrări pe această stradă, a afirmat Manuela Ghiuruţan, purtător de cuvânt al administraţiei muncipale.
Săpături, în (re)reluare
Ieri, cu mai puţin de 24 de ore înainte de expirarea termenului dat de primărie firmei constructoare, încă strada nu era asfaltată, motiv pentru care ne-am adresat directorului Companiei de Apă Someş Sucursala Sălaj (ca beneficiar al lucrărilor de canalizare), Marcel Zaharia.
A fost nevoie de mai multe intervenţii pentru refacerea porţiunii respective, nefiind pantă corespunzătoare. E drept că s-a mai intervenit ulterior şi pentru a face conexiunea între reţelele vechi şi cele noi de canalizare. S-au făcut săpături şi pentru a scoate conducta veche şi pentru a o monta pe cea nouă. Refacerea străzii trebuia să fi fost executată săptămâna trecută. După cum susţin reprezentanţii OMS întârzierea refacerii infrastructurii străzii a fost cauzată de faptul că s-a spălat şi reverificat reţeaua de canalizare, pentru a fi siguri că nu mai e nevoie de vreo intervenţie. Acum nu mai sunt probleme. Din cele susţinute de constructori, betonarea străzii va fi finalizată în această săptămână, a explicat Marcel Zaharia.
Ca la noi la nimeni
Ne întrebăm de ce atâta risipă de efort, de muncă, de bani (inclusiv de bani publici, nu doar din cei ai europenilor), şi, mai ales, de răbdare din partea cetăţenilor, pentru a pune o conductă pe o stradă, între blocuri. Nu a fost singurul loc din Zalău unde s-a spart de trei-patru ori; astfel de situaţii s-au întâlnit la intersecţia de la Perla, pe str. Unirii, la Galerii. Şi oricâte explicaţii se dau, nu suntem convinşi că nu se putea face şi altfel, atâta vreme cât firma respectivă e de calibru european. Nu credem că vesticii ar fi permis atât balamuc pentru nişte ţevi, adică la fiecare operaţiune în parte care se execută să se spargă din nou, iar în final să fie nevoie şi de reverificări. Nu avem pretenţia de a fi experţi în astfel de lucrări, dar dacă privim la maniera în care se lucrează dincolo de graniţă înţelegem că cetăţeanul este pe primul loc, cum normal ar fi să se întâmple şi la noi. Să se spargă o singură dată, când se execută toate procedurile şi etapele de lucrări, să se asfalteze, şi toate acestea, de ce nu, să se realizeze când e traficul cel mai scăzut, de exemplu noaptea. Din păcate, această modă la români nu se practică. Noi nu admitem să facem eforturi când alţii dorm şi nici să plătim muncitorii pentru munca de noapte, dar ar fi una din măsurile care ar diminuna disconfortul pe care cetăţenii sunt nevoiţi să-l înghită.