Taxa auto ar putea scădea cu până la 30 la sută faţă de nivelul actual, indiferent de tipul de motorizare conform standardelor Euro, excepţie făcând motoarele Euro 5. În acelaşi timp, pentru maşinile cele mai poluante din categoria non-euro, cuantumul taxei va fi redus mai puţin sau deloc. Toate acestea sunt cuprinse într-un proiect legislativ de modificare a taxei auto, după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României. O decizie finală va fi luată într-o şedinţă viitoare a Guvernului.
Actul normativ introduce, astfel, o nouă grilă de calcul a taxei auto în funcţie de capacitatea cilindrică a maşinilor, pentru autovehicule încadrate în categoria M1, respectiv a vehiculor concepute şi construite pentru transportul de pasageri care au, înafara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune. Coeficienţii taxei calculate pe baza acestui indicator vor scădea, astfel, uniform cu 30 la sută pentru maşinile cu motor Euro 4, Euro 3, Euro 2, Euro 1 şi non-euro, indiferent de capacitatea cilindrică, cu excepţia maşinilor non-euro de 2.001-3.000 de centimetri cubi, pentru care taxa scade doar cu 12 procente, şi de peste 3.000 de centimetri cubi, unde taxa rămâne la acelaşi nivel. Grila de calcul a taxei auto în funcţie de capacitatea cilindrică a maşinii relevă totodată că nici taxa auto percepută începând cu acest an pentru maşini Euro 5 nu va fi redusă, fiind menţinută la nivelul actual.
Forma actuală a proiectului de ordonanţă nu modifică valorile şi pentru maşinile Euro 5 pe considerentul că taxa auto percepută în cazul acestora este deja la un nivel redus. În prezent, o motorizare Euro 5 de 1.100 de centimetri cubi este taxată cu 116 euro în cazul unei maşini noi şi cu 91 de euro în cazul unui autoturism vechi de doi ani. Pentru o maşină Euro 5 de 2.000 de centimetri cubi veche de doi ani este achitată o taxă de 507 euro, iar înregistrarea unei maşini Euro 5 de 3.000 de centimetri cubi veche de doi ani impune plata unei taxe de 1.541 euro.
România riscă sancţiuni financiare din partea Uniunii Europene ca urmare a declanşării unei posibile proceduri de infringement şi numeroase alte procese cu proprietarii de maşini, inclusiv cu cei care au pierdut iniţial în instanţă, dacă nu modifică urgent taxa auto şi nu restituie din sumele plătite, după cum precizează experţii în domeniul juridic. Prin urmare, reprezentanţii Guvernului discută despre impunerea taxei auto la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30 la sută, şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi de proprietari, dar eşalonat pe mai mulţi ani.