Salajenii cu credite mai au doua zile pentru a semna noile contracte cu banca

Salajenii cu credite mai au doua zile pentru a semna noile contracte cu bancaMiile de salajeni care s-au imprumutat la banci mai au la dispozitie doar cateva zile pentru a solicita institutiilor de credit actele aditionale la contractele semnate anterior. Marti, 21 septembrie, expira termenul de 90 de zile pe care l-au avut la dispozitie bancile, institutiile financiare nebancare (IFN) si firmele de leasing pentru a modifica cele 7,7 milioane de contracte existente la nivel national, conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 50/2010. Bancile nu au reusit sa respecte intru totul legislatia, astfel ca multi clienti nu au fost inca anuntati ca trebuie sa vina la ghisee pentru a semna noile documente.

Directorul Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorului (CJPC) Salaj, Claudiu Silaghi, recomanda tuturor celor care nu au primit o invitatie in acest sens de la institutia de credit, sa treaca pe la banci pentru a solicita actul aditional, pe care, potrivit legii, il pot analiza in termen de 15 zile de la primirea lui. In cazul in care clientul nu solicita respectivul document pana luni, nu-l semneaza si nici nu-l contesta in scris, banca va considera ca acesta a aprobat tacit modificarile la contractul de credit, a precizat Silaghi. El a tinut sa adauge ca invocarea aprobarii tacite nu sta in picioare daca in actul aditional au fost introduse clauze ce contravin prevederilor OUG 50/2010 si anume exista comisioane scoase in afara legii.

Aprobare tacita, in lipsa semnaturii

Seful CJPC Salaj spune ca se asteapta la o avalansa de probleme, intrucat majoritatea actelor aditionale vor fi incheiate prin aprobare tacita: Problemele vor aparea din cauza comisioanelor considerate ilegale si pe care bancile vor incerca sa le includa, intr-un fel sau altul, in noul contract. Spre exemplu, din dorinta de mentine comisionul de urmarire riscuri, unul ilegal, de altfel, unele institutii de credit il includ in comisionul de administrare. Tocmai din aceste motive, Silaghi recomanda tuturor clientilor bancilor sa citeasca cu mare atentie actul aditional, iar daca descopera nereguli sa incerce sa rezolve problema, pe cale amiabila, cu institutia la care s-au imprumutat. Notificarile se fac in scris si se iau numere de inregistrare sau confirmari de primire. Creditorul are la dispozitie maximum 30 de zile pentru a raspunde. Daca clientul nu primeste un raspuns dupa aceasta perioada, se poate adresa CJPC Salaj. Potrivit oficialilor Comisariatului, la sesizare se vor atasa documentele de credit (contract si aditionale) si corespondenta (notificarile) dintre client si creditor. Cazul va fi analizat, iar cand creditorul este in culpa, institutia poate dispune sanctiuni si dispozitii de intrare in legalitate.

O alta cale de atac la care pot apela clientii nemultumiti este contestarea actului aditional direct la instanta de judecata. Reprezentantii Protectiei Consumatorului mentio-neaza ca actiunile initiate de consumatori (individual sau in grup) au o libertate mai mare privind cererile adresate instantei, in sensul ca pot include si pretentii materiale asupra creditorului.

In oricare din aceste situatii, directorul Protectiei Consumatorului Salaj ii indruma pe clienti sa-si achite in continuare ratele, nu de alta dar se expun riscului de a fi introdusi in baza de date cu rau-platnici a Biroului de credit. Ba mai mult, in cazul in care omul nu are castig de cauza, va trebui sa achite creditorului atat costurile respective, cat si cheltuielile de judecata. Puteti ingheta plata ratei sau a costurilor in litigiu doar cu acordul scris al creditorului sau, daca clientul se adreseaza instantei de judecata, doar daca aceasta aproba o astfel de cerere, afirma Silaghi.

Amenzi de peste 1,2 miliarde de lei vechi

Pana in prezent, ne-a declarat seful CJPC Salaj, circa 70 de salajeni au depus sesizari la institutia pe care o conduce, semnaland faptul ca banca de la care s-au imprumutat a introdus in actele aditionale comisioane ilegale. In urma controalelor desfasurate, comisarii de la Protectia Consumatorului Salaj au aplicat patru amenzi, care au vizat doua banci. Una dintre institutiile de credit prinse cu musca pe caciula s-a ales cu trei amenzi, in valoare totala de 120.000 de lei, iar o alta, cu 3.000 de lei.

Care sunt comisioanele legale?

Conform OUG 50/2010, bacile, IFN-urile si firmele de leasing au dreptul sa perceapa numai urmatoarele comisioane: comision de administrare credit sau comision de administrare cont curent (nu ambele simultan), comision de rambursare anticipata de maxim 1 la suta si numai la credite cu dobanda fixa, comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor, costuri aferente asigurarilor (daca e cazul), penalitati. Comisionul de analiza dosar se poate percepe numai dupa semnarea contractului de credit, nu si in situatia in care creditul nu a fost acordat.

Leave a Comment