Calatoria cu taxiul a devenit, de cateva zile, un lux pe care tot mai putini zalauani si-l vor permite, mai ales in conditiile actuale, cand Guvernul anunta introducerea unor masuri de austeritate, care vor ciunti veniturile populatiei. Pana saptamana trecuta, puteam vorbi despre preturi concurentiale pe piata operatorilor de taxi. Tarifele percepute variau intre 1,35 si 1,39 lei/kilometru, iar unele firme isi recompensau calatorii pentru fidelitate cu o cursa gratuita la 10 efectuate. De circa o saptamana, lucrurile s-au schimbat, astfel ca indiferent ce operator ar alege pentru a se deplasa in timpul zilei prin municipiu, zalauanul va fi taxat la fel, respectiv cu 1,69 lei pe fiecare kilometru.
Reprezentantii Consi-liului Concurentei, cei in ale caror atributii intra verificarea modului in care sunt respectate regulile concurentei, sunt, practic, legati la maini si la picioare, in lipsa unei dovezi scrise ca firmele de profil s-au inteles asupra tarifului: In lipsa unui inscris, care sa ateste ca operatorii de transport in regim taxi au cazut la invoiala in privinta introducerii unui tarif unic, putem considera ca este o coincidenta, ne-a declarat Costel Petrache, seful Inspectoratului de Concurenta Salaj.
Candva o meserie foarte banoasa, taximetria nu a scapat de loviturile crizei economice. Satui sa mai astepte cu orele in statii si nemultumiti de incasarile injumatatite din lipsa de clienti, taximetristii zalauani s-au vazut nevoiti, la inceputul anului, sa taie din tarife si chiar sa lanseze pe piata oferte speciale pentru a atrage clientii. Asta dupa ce, ani de-a randul, operatorii de profil au perceput aceeasi suma pentru kilometrul parcurs cu taxiul.
Minunea nu a durat, insa, prea mult. Sub pretextul ca trebuie sa scoata mai multi bani din buzunare pentru a-si putea face meseria, taximetristii au revenit la tarifele din toamna anului trecut. Scumpirea nu este deloc de neglijat (0,3-0,34 lei pe kilometru), astfel ca zalauanii o vor resimti din plin, cand pentru o calatorie pentru care erau taxati cu circa 5 lei, vor plati aproape 7 lei.
Patronii companiilor de taxi sustin ca majorarea era absolut necesara, in conditiile in care carburantii s-au scumpit in pasi marunti cu circa 0,8 lei/litru, polita RCA costa cu aproape o treime mai mult, verificarea tehnica a masinii s-a dublat, iar certificatul de agreere este cu 60 la suta mai scump. La randul lor, taximetristii nu sunt foarte siguri ca decizia va avea efectele asteptate. Oamenii au tot mai putini bani. Nu isi mai permit sa circule nici cu autobuzul, daramite cu taxiul. Ma astept ca dupa scumpire sa avem si mai putini clienti. In schimb, nu vom mai iesi pe minus la fiecare cursa, asa cum se intampla pana saptamana trecuta, ne-a declarat un taximetrist din Zalau.
La nivelul municipiului functioneaza circa cinci societati de profil si sunt inregistrate 279 de taximetre. Tarifele practicate sunt aprobate prin hotarare de Consiliul Local si sunt cuprinse intre 1 si 2,5 lei/kilometru.