Produsele contrafacute au invadat magazinele din Romania, iar judetul nostru nu face exceptie de la falsuri. Contrafacerile acopera toata gama de produse existente pe piata, de la alimente si bauturi alcoolice ori cafea, pana la parfumuri de lux si incaltaminte de firma, detergenti, placute de frana si ochelari de soare. Practic, tot ce se vinde are un echivalent contrafacut, iar falsurile sunt pretutindeni, de la pravaliile de cartier pana la magazinele de fite.
Atractia produselor contrafacute – puterea scazuta de cumparare
La extinderea fenomenului in tara noastra contribuie in primul rand puterea scazuta de cumparare, dorinta de a achizitiona produse de marca la preturi mici si, nu in ultimul rand, ignoranta in legatura cu modul de apreciere a calitatii produ-selor. La fel ca si in alte state, produsele cel mai frecvent falsificate prezente pe piata romaneasca sunt cele cu valoare adaugata mare si o rata ridicata a vanzarilor.
Aici intra in primul rand produsele alimentare, apoi imbracamintea si incaltamintea, produsele cosmetice, piesele de schimb pentru autovehicule, produsele de uz casnic si gospodaresc, telefoanele mobile, ceasurile, jucariile, produsele software si chiar pietrele pretioase. Spre deosebire de contrafacerile prezente in piata vest-europeana, cele din Romania se remarca printr-o calitate mai slaba, punand astfel si mai mult in pericol sanatatea si viata consumatorilor.
Alimentele, in topul falsurilor
De departe, cele mai periculoase produse contra-facute sunt cele alimentare. Cerealele, faina, produsele lactate si mai ales produsele si preparatele din carne sunt cel mai des falsificate, de obicei prin adaosuri nesanatoase sau substituiri. Nu mai consum branza topita, de cand mi-a spus o cunostinta ce contine, ne-a spus Eugen C., de 27 de ani, din Zalau.
Cafeaua, prezenta in consumul populatiei, nu putea fi omisa de pe lista. Cel mai des, falsurile contin naut, secara, cicoare, malt sau chiar zat uscat. Ea se falsifica atat in stare verde, cat si prajita, ori dupa prajire si macinare. Multi prefera cafeaua adusa din strainatate, de obicei, adusa din Spania, la preturi mult mai mici decat in tara. Riscurile insa sunt aceleasi, de a cumpara un produs ieftin din tara, ori unul ieftin, din strainatate. Chiar daca se spune ca pretul nu conteaza, eu sunt de alta parere, ne-a spus un zalauan de 32 de ani.
Vinurile contrafacute si autoconsumul, vinul pe care romanii il prepara acasa, detin suprematia pe piata vinurilor din Romania, intr-un procent mai mare de 50 la suta. Campionii falsurilor intre vinurile romanesti sunt: Busuioaca de Bohotin, Tamaioasa Romaneasca, Feteasca Neagra si Muscatul Ottonel. De exemplu, vita-de-vie din soiul Busuioaca de Bohotin se cultiva la nivel national pe o suprafata de numai 50 de hectare, in schimb vinul cu aceasta denumire se gaseste pe piata in cantitati impresionante. Bauturile spirtoase sunt si ele falsificate in cantitati enorme, prin amestecul apei cu spirt, fie ca este destinat consumului uman fie celui industrial.
Mania hainelor de firma
Am ajuns si la hainele de firma. Imbracamintea de firma, atat de cautata in magazinele de lux, este si ea deseori contrafacuta. Un zalauan ne-a spus ca si produsele cumparate de la hoti au cea mai mare probabilitate ca sa nu fie originale. Insa arata mai bine decat cele vandute in magazinele de << fite >>, ne-a spus acesta. Cea mai freventa metoda de a copia o marca este adoptarea unei embleme apropiate de cea a firmei originale. Spre exemplu, marca Lacoste este contrafacuta, falsul putand fi recunoscut prin dispu-nerea crocodilului cu capul spre dreapta si nu spre stanga.
Chiar si in Zalau au aparut asa numitele magazine outlet, respectiv magazinele in care se vand produse de firma. Iar preturile sunt de zeci de ori mai mici decat cele originale. Sunt din colectia anterioara, ce nu s-a vandut in sezon. De aceea sunt atat de accesibile ca pret, ne-a spus vanzatoarea unui magazine din cele amintite, unde un pantalon de blug, marca Diesel, costa doar 70 de lei. Recunoastem ca am gasit in municipiu si un magazin cu haine de firma, asta daca sunt intr-adevar de firma, nefiind de specialitate sa ne dam cu parerea, unde o pereche de pantaloni Dolce&Gabana ajunge, la reducere, la 800 de lei.
Si pantofii sport sunt contrafacuti. Cei Adidas, Puma, Nike si Lotto sunt foarte raspanditi pe piata romaneasca. Falsurile pot fi usor identificate prin calitatea talpii, rezistenta vopsirii fetelor la frecare uscata sau umeda si calitatea cusaturilor. Incaltamintea din piele naturala este contrafacuta prin confectionarea din inlocuitori, care de cele mai multe ori sunt atat de bine realizati incat la prima vedere pot induce cumparatorul in eroare. Tot din piele sunt si posetele Coco Chanel de pe piata romaneasca, acestea fiind fabricate in China, si nu in Franta sau Italia.
Falsuri la tot pasul
Banalul spirt medicinal este campionul produselor nealimentare contrafacute in Romania. Mirosul ciudat si culoarea necaracteristica sunt elementele care tradeaza falsul. Langa spirt este locul parfumurilor, falsificate in cantitati enorme. Spre deosebire de cele originale, parfumurile contrafacute pot produce iritatii ale pielii si, in cazurile fericite, au doar un miros puternic de alcool si nu sunt persistente.
Vata hidrofila este contrafacuta prin declararea unui continut de 100 la suta de bumbac, cand in realitate este din celofibra. Detergentii sunt falsificati prin atribuirea unor marci de renume, la fel ca si vopseaua de par, samponul, absorbantele, lamele de ras, ata dentara si chiar bateriile. O simpla baterie de ceas elvetiana, dupa cum ne-a spus un ceasornicar din Zalau, costa 20 de lei si are o garantie de doi ani. O alta baterie, fara nicio asemanare, dar contrafacuta, cum zice acelasi ceasornicar, poate fi cumparata cu doar trei lei, insa nu va misca limbile ceasului pentru prea mult timp.
O alta categorie de produse, unde falsurile reprezinta peste 50 la suta din totalul celor comercializate, este cea a pieselor de schimb pentru auto-turisme. Aici se falsifica tot, de la uleiuri, aditivi, furtunuri, placute de frana, tamburi, bielete de directie, garnituri de chiuloasa, bujii, pompe de apa si chiar becuri pentru faruri. Toate piesele de schimb pentru autoturisme sunt contra-facute, dar acestea sunt si cele preferate de buzunarele zalauanilor. Un produs original, cum ar fi un far, ajunge pana la 500 de euro. Cand aud de asemenea preturi, majoritatea clientilor se razgandesc, ne-a spus vanzatorul unui magazin de piese auto din Zalau.
Indiferenta autoritatilor
Insa principala problema nu sunt contrafacerile, ci indiferenta autoritatilor. Produsele contrafacute nu sunt scoase la vanzare doar in angrouri, ci chiar in marile lanturi de magazine. Combaterea fenomenului infractional nu este sprijinita de o lege care sa pedepseasca drastic atat pe cei care falsifica un produs, cat si pe cei care-l pun in circulatie. Pedepsele cu inchisoarea sunt cuprinse intre trei luni si trei ani, dar, pana in prezent, nimeni nu a fost condamnat in Romania pentru aceasta infractiune, cu toate ca 80 la suta din piata geme de produse contrafacute.
Doar Politia de Frontiera si Autoritatea Nationala a Vamilor mai deruleaza actiuni in punctele de trecere a frontierei si in zona de frontiera. In cadrul acestor controale, anul trecut, au fost constatate 307.479 de articole de imbracaminte si lenjerie contrafacute purtand marci internationale protejate, 264.484 de produse de parfumerie contrafacute, 80.116 de perechi de incaltaminte, 1.226.142 de alte produse (ceasuri, bijuterii etc.). Valoarea bunurilor confiscate, in cazul in care ar fi fost comercializate la valoarea celor originale, este de 26.330.552 de lei. Analiza fenomenului infractional releva si principalele rute folosite pentru introducerea marfurilor contrafacute in Romania. De exemplu, produsele textile vin de obicei pe traseul Turcia – Romania, iar produsele contrafacute din China vin, indeosebi, pe cale maritima.