Semaforizarea „inteligentă” aduce haos, nervi şi blesteme în Zalău

Sistemul de management inteligent al traficului poate fi caracterizat oricum, doar inteligent nu. Iar acest lucru poate fi confirmat de către orice şofer care a traversat Zalăul.
Printr-o investiţie de 15 milioane de lei, municipiul a fost împânzit cu sefamoare şi camere video. Pe nici un kilometru de drum, respectiv pe traseul dintre Astralis şi intersecţa străzii Tudor Vladimirescu cu bulevardul Mihai Viteazul, am numărat nici mai mult nici mai puţin de nouă semafoare. Pentru conducătorii auto care circulă prin această zonă, parcurgerea distanţei devine o adevărată aventură.
Aşa se face că în loc să decongestioneze traficul, aşa cum îşi propunea amplul proiect, circulaţia a fost dată peste cap, iar nervii şoferilor, întinşi la maxim. La ore de vârf, pe traseul amintit se circulă bară la bară, maşinile înaintează într-un ritm extrem de greoi, ba mai mult, sunt puse în situaţia de a staţiona la aproape fiecare din cele nouă semafoare.

O glumă de prost gust pe „Tudor Vladimirescu”

Şoferii înjură printre dinţi şi spun că noul sistem nu a făcut nimic altceva decât să complice situaţia. „Un sens giratoriu la intersecţia străzii Tudor Vladimirescu cu strada Porolissum ar fi fost mult mai eficient decât porcăriile astea de semafoare. Dimineaţa, când merg la muncă, trebuie să aştept minute bune să urc pe strada Tudor Vladimirescu, deşi am verde la semafor, pentru că ne blochează coloana de maşini care vor să vireze stânga, spre Porolissum. Asta după ce tocmai am scăpat de semaforul aflat cinci metri mai jos. Nu apuc să urnesc maşina din loc, că trebuie să opresc iar, la semaforul din faţa Poliţiei. Scap şi de ăsta, dau de cel din faţa Tribunalului. O adevărată porcărie!”, se plânge Cornel, care se confruntă cu aceste haos în trafic cinci zile pe săptămână.
Nemulţumiri are şi Mircea, care spune că era cât pe ce să accidenteze un tânăr care traversa strada pe la trecerea de pietoni de la Uz Casnic, în timp ce vira stânga de pe strada Armoniei pe bulevard: „Atât eu, cât şi pietonul aveam verde. Nici prin gând nu mi-a trecut că dacă maşinile care staţionau la semafor au primit verde, acelaşi lucru se va întâmpla şi cu pietonii, aşa că mi-am văzut de drum. M-am trezit, însă, cu un tânăr faţa maşinii, pe care era cât pe ce să-l iau pe capotă. Şi asta doar din cauza unui sistem aiurea, pentru care s-au plătit bani grei”.
Zona Uz Casnic nu este, însă, singura în care atât pietonii, cât şi conducătorii auto au verde. Acelaşi lucru îl regăsim şi la Lidl, dar şi în zona Prefecturii, unde cei aflaţi la volan trebuie să fie cu ochii în patru în momentul în care virează, altfel riscă să-i accidenteze pe cei angajaţi în traversarea străzii prin locurile marcate.

Centura municipiului, sufocată de semafoare

„La coborâre pe strada Tudor Vladimirescu, în intersecţia din faţa Tribunalului Sălaj, semaforul amplasat sugrumă traficul. Nu înţeleg rostul acestuia. Aşteptând culoarea verde a semaforului devin pericol pentru maşinile mici, care aşteaptă la semafor în faţa mea. Sunt nevoit să frânez brusc şi să rămân blocat în intersecţie”, ne-a explicat revoltat un şofer de tir. Câţiva dintre şoferii maşinilor de mare tonaj, cu care am stat de vorbă, care tranzitează municipiul, susţin că au rămas surprinşi să vadă atâtea semafoare pe şoşeaua ocolitoare a unui oraş, menită să fluidizeze traficul. „Prin natura meseriei pe care o practic, am trecut prin zeci de oraşe ale ţării şi am rămas surprins când am ajuns în Zalău să văd atâtea semafoare pe şoseaua de centură, amplasate la distanţe aşa de mici şi din cauza cărora se formează, în special dimineţile, coloane de maşini impresionante. De exemplu, în zona Tribunalului Sălaj, de abia reuşesc să pornesc de la semafor, după câteva sute de metri sunt nevoit să opresc din nou la semaforul din faţa Poliţiei. Este jale în zona respectivă, la fel se întâmplă şi puţin mai jos de Arhivele Statului. Semaforizarea intersecţiei respective sugrumă traficul”, a caracterizat situaţia un alt conducător auto, care lucrează pe o maşină de mare tonaj.
O altă situaţie, cel puţin bizară, ne-a relatat un alt conducător auto, care lucrează ca reprezentant vânzări şi care, cele mai multe ore din zi, le petrece la volan. „Nu înţeleg cum a fost gândită semaforizarea în intersecţia de pe strada Tudor Vladimirescu, la câţiva zeci de metri de Arhive. Dacă vii dinspre Autogară şi mergi spre Poliţie, deşi ai verde nu poţi trece, deoarece cei care trebuie să vireze spre cartierul Porolissum au roşu. Nu de multe ori şoferii nervoşi uită să-şi mai ia mâna de pe claxon”, a spus acesta.

Taximetriştii vor semaforizarea veche

Însă nu doar şoferii de tir se plâng de traficul infernal din municipiu. O altă categorie de conducători auto care îşi petrece aproape toată ziua la volan este cea a taximetriştilor. În opinia acestora, traficul este îngreunat de când a devenit funcţional noul sistem de semaforizare. „Traficul este infernal. În orele de vârf abia se poate circula. Semaforizarea veche era mult mai utilă. Vedeai timpul de aşteptare. Nu riscai să iei un pieton pe capotă. De pildă, în unele intersecţii din Zalău, stai minute în şir la semafor din cauza coloanelor de maşini. Nu reuşeşti să treci că trebuie să dai prioritate pietonilor şi numai după aceea poţi să treci, iar dacă mai ai bafta să vezi cum în faţa ta se schimbă culoarea semaforului, te retragi şi aştepti alte minute, abia stăpânindu-ţi nervii”, ne-a mărturisit Florin, care practică taximetria în Zalău de peste cinci ani. „Am vorbit cu colegii mei, toţi sunt de aceeaşi părere. Săptămâna trecută eram hotărâţi să protestăm în faţa Primăriei”, a mai spus şoferul de taxi.

Pietonii traversează cu teamă

Noua semaforizare nu a iscat nemulţumiri doar în rândul şoferilor. Pietonii au fost luaţi prin surprindere imediat după ce au început să funcţioneze semafoarele. „Nu mi-a dat seama ce se întâmplă când şi eu aveam verde şi maşinile. Nu ştiam să trec strada sau să mă reîntorc pe trotuar. Deşi am început să mă obişnuiesc cu situaţia, trec cu teamă strada”, ne-a mărturisit Georgiana, o tânără zălăuancă, în vârstă de 17 ani.

Nebunia de pe „Simion Bărnuţiu”

Dacă bulevardul şi strada Tudor Vladimirescu mustesc de semafoare, strada Simion Bărnuţiu, unde se impun unele măsuri de fluidizare a traficului, a fost neglijată de cei care au „născut” proiectul. Cei care coboară din cartierele Dumbrava trec printr-un adevărat calvar dimineaţă de dimineaţă. În zilele ploioase, cum s-a întâmplat la începutul acestei săptămâni, coloana de autoturisme se întinde de la Compania de Apă până la Spitalul Judeţean. În rest, şirul ajunge „doar” până la Casa Armatei. Haosul este asigurat de cele două sensuri giratorii de pe traseu (la Bancpost şi la Scala), dar şi de trecerile de pietoni nesemaforizate.
Autorităţile recunosc că sistemul mai are unele „imperfecţiuni”, dar dau asigurări că acestea vor fi remediate pe timp, în urma unei analize făcute cu cei de la Poliţia Rutieră. „Cele mai multe nemulţumiri vizează semafoarele existente la trecerile de pietoni de pe strada Kossuth, de pe Andrei Şaguna şi din faţa Poliţiei. Ştim că încurcă puţin circulaţia, dar este exclus să le desfiinţăm. Vom căuta, împreună cu Poliţia, o soluţie. Eventual să montăm nişte butoane de apăsare ori să funcţioneze pe galben intermitent la orele în care traficul este mai intens”, ne-a declarat primarul Zalăului, Radu Căpîlnaşiu.

Verdele „pe viraje” rămâne

Surprinzător, însă, printre imperfecţiunile în cauză nu se numără verdele simultan pentru pietoni şi şoferi. „Peste tot în lume se circulă cu verde pe viraje la stânga ori la dreapta. Zălăuanii nu sunt obişnuiţi cu aşa ceva, dar dacă mergeţi în oraşe mai mari, precum Cluj-Napoca ori Bucureşti, veţi întâlni şi acolo situaţii în care atât şoferii, cât şi pietonii au verde”, a explicat edilul.
În ceea ce priveşte protocolul de colaborare dintre municipalitate şi Poliţia Rutieră, prin care toţi şoferii care nu respectă regulile în trafic vor fi sancţionaţi, în baza imaginilor surprinse cu camere video din cele 11 intersecţii din Zalău, acesta nu a fost încheiat nici astăzi. Deşi termenul lansat pentru semnarea respectivului protocol era mijlocul lunii mai, oficialii locali habar nu au când se va parafa acest document.

„Big Brother” în 11 intersecţii

Montarea camerelor video în 11 din cele mai aglomerate intersecţii ale Zalăului s-a făcut în cadrul proiectului „Sistem de management al traficului în municipiul Zalău”. Prin proiectul în cauză a fost implementat un sistem inteligent de management al traficului pe un traseu de 3,5 kilometri, incluzând 11 intersecţii sau treceri de pietoni în zona b-dul Mihai Viteazul şi strada T. Vladimirescu – Gh. Lazăr – A. Şaguna – zona de trafic greu.
Proiectul a demarat în luna decembrie 2011 şi a fost finalizat în 29 aprilie 2013, autorităţile urmărind să optimizeze circulaţia în toată zona de intervenţie urbană şi de a creşte siguranţa circulaţiei. Perioada de implementare a fost prelungită din cauza unor dificultăţi precum modificarea cadrului de reglementare, în special în domeniul achiziţiilor, şi din cauza unor probleme financiare legate de efectuarea plăţilor aferente contractelor.
Pe lângă introducerea sistemului de monitorizare prin camere video, au fost înlocuite toate semafoarele din cele 11 intersecţii, s-a implementat un sistem de management al traficului şi un sistem de comunicaţie prin fibră optică, pe 3,5 kilometri, a fost amenajat un centru de control al traficului, s-a realizat semnalizare rutieră cu indicatoare şi marcaje şi s-au creat facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi.

Sistem inteligent de 15 milioane de lei

Cele 11 intersecţii dotate cu sisteme inteligente de monitorizare şi control al traficului rutier sunt: bdul. Mihai Viteazul-str. Corneliu Coposu-str. Unirii-str. 22 Decembrie 1989-str. Gh. Doja (centru), bdul Mihai Viteazul-str. T. Vladimirescu (Autogară), bdul. Mihai Viteazul-str. S. Barnuţiu (Scala), bdul. Mihai Viteazul-str. Păcii (Ciuperca), bdul. Mihai Viteazul-str. Armoniei (Uz Casnic), trecere pietoni-bdul Mihai Viteazul-ITM, bdul. Mihai Viteazul-str. T. Vladimirescu (Perla), trecere pietoni-bdul Mihai Viteazul-IAIFO, str. A. Şaguna-str. Gh. Lazăr, str. Gh. Lazăr-str. T. Vladimirescu (Tribunal) şi str. Porollisum-str.T. Vladimirescu (Spitalul vechi).
În ceea ce priveşte radarele, acestea sunt amplasate pe bdul. Mihai Viteazul-sensul de urcare (spre Cluj-Napoca): zona intersecţiei cu str. Armoniei, zona intersecţiei cu str. T. Vladimirescu şi în zona intersecţiei cu str. 9 Mai-Ceas şi pe bdul. Mihai Viteazul-sensul de coborâre (spre Satu Mare): zona intersecţiei cu str. C. Coposu, zona parcării mari de la Bl. A96 şi în zona ieşirii de la magazinul Lidl.
Achiziţia şi montarea camerelor video au fost cuprinse în proiectul „Sistem de management al traficului în municipiul Zalău”, finanţat prin POR. Valoarea totală a proiectului este de 15,4 milioane de lei, din care 10 milioane de lei reprezintă fonduri europene nerambursabile, 5,1 milioane de lei, finanţarea nerambursabilă de la bugetul central şi aproape 250.000 de lei, contribuţia de la bugetul local.

Andreea Vilcovschi & Flavia Pintea

30 Thoughts to “Semaforizarea „inteligentă” aduce haos, nervi şi blesteme în Zalău”

  1. Anonim

    Lasati ca in campanie ati fost mielusei!

  2. Anonim

    zalaul asta este plin de dobitoci, de departe ceimaicei sunt marii ziaristi.
    inainte stateai la iesirea de pe armoniei(vai de ea), pentru ca erau cozi kilometrice si nu puteai sa iesi din astrei numai daca te lasa un sofer mai inimos.

  3. ion

    Ieri in drum spre casa de la serviciu am stat de trei ori la rand la acelasi semafor in trei locatii:la Astralis,la Scala si la ceas si de doua ori in centru in fata la Universal.E dezastru si nu cred ca se va imbunatatii situatia!
    Daca nu se schimba situatia Capilnasiu o sa-si piarda functia la alegerile viitoare.Si asa combustibilul s-a scumpit ,nu era necesar sa crestem consumul cu stationari aiurea la semafoare „inteligente”!

  4. cosmote

    Domnul Bican sa-si depuna demisia. Cate semafoare a montat pe centura orasului? Ii propunem un experimet, sa opreasca la ora 16 semafoarele. Rezultatul, se va circula mult mai fluent. Dar orgoliul dansului si al domnului primar sunt mult mai mari decat recunoasterea unui esec.

  5. daniel

    HAI ZALAU!!! semafoare ‘inteligente’ dobitocilor 😀

  6. eu

    O propunere BUNA: macar in orele de VARF… sa lase semafoarele pe intermitent ( zona autogara-tribunal) , astfel s-ar evita ambuteiajele din intersectia T. Vladimirescu-Porolisum
    SA VADA ATUNCI FLUIDIZARE A TRAFICULUI

    Intersectia str Pacii cu Bulevardul, daca stau 3 masini care vor sa vireze dreapta spre lidl s-a blocat intersectia pt cei care vor sa iasa din pacii, la fel si pa strada armoniei- Bl M viteazul

  7. Semafoare stressante

    Semaforizarea asta fara cronometru si cu amenintarea de a ramane fara permis daca unui police i se pare ca ai fortat galbenul aduce numai stress in plus si masini sifonate in urma franarilor bruste. Pietonii pandesc masinile pe la coltul trecerilor de pietoni, pt ca nu stiu daca au verde real sau doar imaginar.
    Daca-mi busesc masina, sa vedeti ce proces de toata frumusetea intentez. Cu vreo 100 de martori.
    JOS SEMAFORZAREA IDIOATA!!! PUNETI FRATILOR CRONOMETRE!!!!

  8. anonim

    La Zalau , conditia sa ajungi la conducere e sa fi cat mai prost.

  9. CHIOR

    Pe sensul de mers de la DSP, Silvania, Crasnei, daca bate soarele, adio culori la semafor. Trebuie sa presupui daca-i verde. Semafoare chioare, proaste,….dar scumpe! Eh, Prosti….da multi (beneficiari..destepti ..corupti)

  10. anonim

    Pe langa semaforizarea proasta , domnii de la militia rutiera stau numai la pescuiala,in loc sa stea in momente critice sa fluidifice traficul… rusine „militiei ruteriste”,rusine primariei,rusine ,rusine,rusine…

  11. geo

    Da, ai dreptate! Politia e de vina! Stau si te pescuiesc! Cred ca si pentru seceta care se anunta este tot politia de vina, sa nu mai spun de cutremurele din Vrancea!
    Daca nu incalci regulile de circulatie, pot sa stea pana or face frunze ca nu au ce sa faca.

  12. Anonim

    ar trebui puse semafoare inteligente si camere si la iesirea din curtea domnului primar si a domnului bican…sa va fie rusine as zice, da aveti obrazul cat talpa de la bocanc de gros.

  13. Anonim

    In loc sa investeasca stimabilii nostrii edili atatia bani in niste prostii de semafoare, mai bine terminau centura Hereclean – Aghires – Meses si asa se diminua simtitor traficul.

  14. nik

    Ar fi de vazut care este firma care a facut lucrarile.Era absolut hilar sa vezi ca un autoturism mercedes cu platforma de transport autovehicule transporta pamantul rezultat din sapaturi.Semaforizarea s-a facut pentru interesele alesilor si nu a cetatenilor..Cum poti sa spui ca fluidizezi traficul ,cand tu il incurci?Minciuna mare la toti care au spus ca problemele se datoreaza datelor de trafic culese in 2011,uite ca nu au reusit nici dupa 4 luni sa rezolve problema.De ce sunt atatea semafoare?Pentru ca daca puneai 5 nu costa 15 milioane si nu se puteau imparti mare lucru..Daca faceau sensuri giratorii in toate intersectiile traficul era altul,.iar treaba cu politia trebuia rezolvata atunci cand s-a aprobat proiectul si nu in 2013.D N A?

  15. Semafoare pt Distractia Primarului..

    …Intaiul Gospodar al Zalaului vrea sa aduca Zalaul in Cartea Recordului cu Orasul cu cele mai multe Semafoare Prost gandite si aiurea puse…Sa-si puna semafoare mai multe in fata Primariei, sa vada cum e sa te joci cu nervii si banii la volan, cand ajungim sa vorbesti singur de nervi de stres la volan si va zand consumul masinii din cauza opririlor si pornirilor, aiurea si prea dese… Zalauani, Uniti-va –- VREM MAI MULTE SEMAFOAREeeeeee……

  16. Baltazar piscopescu

    acum catava vreme spunea un istet (nu dau nume, persoana importanta, deh, salariu mic, dupa buget!, buget pentru alt fel de bugetari!) ca nu se poate asigura unda verde din centrul urbei noastre pana la autogara, ceva de genul asta, deoarece mai sunt si strazi adiacente…Pai in Bucuresti, inainte de ’90, nu la orele de varf, puteai sa parcurgi toata artera principala in 4-5 minute, recte Foisorul de foc-Opera Romana, culoarea verde pentru strazile ‘ADIACENTE” erau reglate foarte bine si nu deranja pe nimeni, inclin sa cred ca nu semafoarele sunt problema, ci cei „inteligenti”!?

  17. cetatean

    prosti vom fii daca il vom mai alege de primar , pt porcarii sunt bani, sa faca locuinte pt tineri nu sunt sau pt altele mai importante, si care se fac se dau pe pile. speram sa avem un primar nou , caruia sai pese mai mult de cetatenii , nu de afacerile lui cu statul.

  18. aveam

    o porcarie pe banii multi , domnule (primar) nu compara Clujul si Bucurestiul cu Zalaul comparale cu Simleul Silvaniei,Jibou sau Cehu , ai paralizat circulatia in oras si pui viata pietonilor in pericol ,trecem cu teama pe trecere de pietoni.Semafoarele vechi erau mai eficiente. RUSINE PRIMARULUI

  19. nae l.

    Una din camerele de luat vederi ,putea fi instalata la iesirea de pe drumul forestier ce duce spre cabana invatatorului , sa poata vedea raducu , zilnic, zecile de masini incarcate cu lemne furate din padurile primariei !!!

  20. Anonim

    adio radu capalnasiu!!!

  21. Capalnas idiotttt

    primar retardat mergi in cluj sa vezi ca la viraj la dreapta e verde pentru masini doar. apoi se schimba in intermitent cand primesc si pietonii. ce sa stii tu daca stai in vanatori… gunoi de om sper sa putrezesti in puscarie!!! vrei sa pui semafoarele pe intermitent atunci cand e traficul aglomerat? pai pt ce ai mai pus semafoare. aaa sa stai duminica seara la ora 10 4 minute la semafor si sa vezi cum nu trece nimeni prin intersectie… mooortiii matiii de gunoiii!!!

  22. carcotasu'

    sunt 2 apecte interesante pe care ziaristul a uitat sa le clarifice:
    1. mare parte din bani s-au folosit nu pe stalpi de semafoare si camere video, 2/3 din bani au fost cheltuiti pentru reteaua subtereana de tubulatura, care se intinde prin tot orasul si retea subtereana la care se mai pot rcorda inca cel putin 100 de semafoare si camere video, inclusiv radare. Aceasta retea subterana se intinde de la un capat la altul a orasului si asta a costat cel mai mult.
    2. si chetia ceea mai faina este motivul pentru care mare parte din aceasta investie, ceea aflata la vedere, nu poate fi pusa in practica
    aici ma refer la sanctionarea celor care incalca legea.
    De ce nu se semneaza odata acest protocol cu Politia Zalau? Deoarece sistemul e gandit sa sanctioneze pe toata lumea, fara discriminare, iar cei de la politie nu pot sa accepte asa ceva ! Ei doresc sa poata selecta ei cine sa fie sanctionat si cine nu, sa parteze in continuoare modul corupt si ineficient in care sunt aplicate amenzile in Zalau-Salaj.
    Acest sistem aflat in probe, a scos la iveala un aspect ingrijoratoe: peste 1.000 de incalcari a regulilor de circulatie in doar 24 de ore, si aici ne referim doar la treceri pe rosu si depasirea limitei legale de viteza.
    Politia Zalau doreste detasarea doar 2 politisti care sa intocmeasca Procesele verbale de contraventie. Problema este ca in era informatici acesti politisti dorec sa incheie doar un numar limitat de PVC, si tot ei sa hotarasca pe cine sa amendeze si pe cine nu.
    Deci sa se faca schimbari importante, dar sa nu se schimbe nimic. Asta doreste Politia Zalau, sa poata sa stabileasca ei pe cine amendeaza si pe cine nu amendeaza. De aceea aceasta investitie de milioane nu este la nivelul asteptarilor.
    Se discuta de timpul de asteptare la semafoare, pai daca cei de la politia rutiera si-ar fi dat si ei cu parerea, de mult se puteau rezolva multe aspecte ale acestui sistem, dar pe cei de la politie nu iii incatnta deloc acest sistem nou, mai ales ca le este luata o buna parte din drepturile de stapani in trafic din zalau.

  23. Cristi

    Eu nu cred ca semafoarele sunt de vina. Toata vina o au cei care au implementat softul asta de 2 bani si cei care le-au sincronizat asa de prost! Am dreptate?

  24. gicu

    capalnasule esti o MIZERIE!!!

  25. Anonim

    asta s=a si vrut din partea primariei
    sa fie cat mai multi nervosi in trafic, care sa poata fi sanctionati
    binenteles ca politia o sa faca selectia din cei 500-1000 de contraventii dintr-o zi, o sa amendeze cate 100-150 de fraieri, iar smecherii o sa scape nepedepsiti

  26. Anonim

    si a fcut cinava o sesizare in scris catre primarie? nemutumiti sunt destui

  27. Anonim

    daca acest sistem este asa de bun, de ce nu a fost continuat pana la Gara si pana la sensul giratoriu de laHanul Drumetilor
    dupa mine asi mai monta 10 radare si camere de suprvegere la nivelul trecerilor pietonale
    sunt prea multi tampiti in trafic, care se plang si aici, si poate doar asa o sa ne mai civilizam un pic

  28. Anonim

    o solutie ar mai fi sa se elibereze prima banda de circulatie de toate masinile parcate pe ea
    asa am avea o banda in plus de circulatie, mai ales pe tronsonul de la spital la scala, dus – intors
    si nu numai, e plin orasul de drumuri sugrumate din cauza unora care isi lasa masinile cu curul in drum. acesti indivi ar trebui amendati , dar din pacate majoritatea sunt oameni cu influenta si asa primarul capalnasiu si asistentul lui d-nul nistorescu, tot amana sa dea unda verde la amenzi pentru cei care nu parcheaza regulamentar si ingreuneaza traficul, sa nu uitam si de sefii de la politia lau si implicit ceea rutiera, sefi care prefera sa nu creeze probleme
    este o vorba care circula printre politisti:
    „Ai grije in ce caine dai, ca nu sti cine il tine de lant” si uita asa doar prosti si fraierii sunt amendati

  29. Anonim

    daca aceste amenzi vor fi la latitudinea a doi politisti, atunci chiar nu s-a schimbat nimic in bine

Leave a Comment