Intersecţiile Zalăului, monitorizate „la sânge”

Principalele intersecţii din Zalău sunt dotate, în această perioadă, cu camere video şi semafoare noi, investiţia fiind una de care locuitorii municipiului sălăjean vor beneficia începând de luna viitoare. Totuşi, deşi modernizarea intersecţiilor este în mod cert un plus pentru oraş, unele lucrări cauzează derută în rândul unora dintre conducătorii auto.

Proiectul sus amintit este unul dintre cele mai mari derulate în acest an de Primăria Zalău, 11 din cele mai aglomerate intersecţii din municipiu urmând să fie dotate cu sisteme inteligente de monitorizare şi control al traficului rutier. Scopul urmărit este simplu: asigurarea ordinii în oraş şi creşterea siguranţei în trafic pentru toţi participanţii. Astfel, fie că nu acordă prioritate, că trec pe roşu la semafor sau că apasă până la podea pedala de acceleraţie – şoferii care „vor călcă” pe bec în traficul din Zalău se vor trezi de acum înainte cu amenzi la domiciliu, după ce vor fi înregistraţi de ochii lui Big Brother.

Cele 11 intersecţii principale care sunt luate în vizor se află pe bulevardul Mihai Viteazul, pe traseul Inspectoratul Teritorial de Muncă – Primăria Zalău. Este vorba, astfel, de intersecţia bulevardului Mihai Viteazul cu străzile Corneliu Coposu – Gheorghe Doja – Unirii (lângă sediul primăriei); cu strada Tudor Vladimirescu (zona Autogării Zalău), cu strada Simion Bărnuţiu (zona Scala), cu strada Păcii (lângă „Ciuperca”), cu strada Armoniei (la Uz Casnic), cu strada Tudor Vladimirescu (zona Perla), au declarat reprezentanţii administraţiei municipale.

De asemenea, vor fi dotate cu sisteme performante de supravhegere a traficului rutier şi trecerile de pietoni de lângă Inspectoratul Teritorial de Muncă Sălaj (zona industrială) şi cea de lângă Rominserv Valves. În toate aceste zone au fost deja amplasate semafoare noi, care, deocamdată sunt învelite în folie de plastic, urmând a fi puse în funcţiune luna viitoare. De asemenea, alte trei intersecţii aflate pe aşa zisa „centură” a oraşului vor fi dotate cu semafoare aflate până acum pe bulevard, dar pentru care s-a decis reamplasarea întrucât se află în stare bună de funcţionare. Este vorba de intersecţia străzilor Andrei Şaguna şi Kossuth (deasupra Parcului Central), intersecţia străzilor Tudor Vladimirescu şi Gheorghe Lazăr (lângă Tribunalul Sălaj), intersecţia străzilor Tudor Vladimirescu şi Porolissum (lângă Secţia de Boli Infecţioase).

 Şoferi în derută

 Numai că tocmai aceste intersecţii unde au fost deja amplasate noile semafoare dau bătăi de cap unora dintre conducătorii auto. Zălăuanul Dorin P., 38 de ani, ne-a declarat că, în mai multe rânduri, în timp ce aştepta la semafor, nu a putut vedea culoarea acestuia din cauză că noul semafor, înfoliat în plastic, este amplasat cvhiar în faţa celui vechi. „Înţeleg investiţia şi sunt de acord cu ea, dar nu pricep de ce au pus semafoarele noi aşa încât, aflat la volan, în coloana de maşini, nu poţi vedea când semaforul se schimbă din roşu în verde? Stai pur şi simplu în trafic şi nu şti ce să faci, eşti complet derutat”, a declarat bărbatul. Aceeaşi problemă o semnalează şi Sanda L., 28 de ani. „Am păţit de mai multe ori asta. Stau la semafor, dar nu văd când apare culoare verde. Oare nu se putea proceda în alt fel?”, a spus femeia.

Referitor la acest aspect, reprezentanţii administraţiei locale susţin că la proiectarea şi montajul semafoarelor s-a ţinut cont de specificaţiile tehnice pentru montarea acestora. „Semafoarele noi, inactive momentan, s-au acoperit cu folie pentru a nu se confunda cu cele active. Semafoarele de sol – cele amplasate pe trotuare sau în scuaruri de separare a sensurilor – şi care din anumite unghiuri nu se pot observa din cauza celor noi, au semafoare repetitoare în consolă sau în scuarul de separare a sensurilor”, a explicat reprezentantul Primăriei Zalău, Andreea Borz.

 Creşte calitatea traficului

 Potrivit sursei citate, întregul sistem de monitorizare a traficului la amplasarea căruia se lucrează în prezent va deveni funcţional în decembrie. Executanţii desemnaţi prin licitaţie publică să se ocupe de lucrări sunt firme din capitală, contractul fiind semnat în 11 iunie anul curent cu Asocierea SC UTI Traffic Management SA şi SC UTI Grup SA Bucureşti.

Investiţia este considerată necesară de administraţia municipală întrucât echipamentele din intersecţii sunt expirate moral şi nu mai fac faţă la condiţiile actuale de trafic din municipiu, acest lucru fiind vizibil mai ales în orele de vârf, când în mai multe zone din oraş se formează ambuteiaje.

 Tolba cu amenzi a poştaşului

 Ce este de reţinut este faptul că noul sistem de monitorizare a traficului este astfel conceput încât toţi cei care nu respectă normele de circulaţie vor fi sancţionaţi. Mai exact, toate datele înregistrate de camerele video vor transmise Poliţiei Rutiere, care îi va putea sancţiiona contravenţional pe conducătorii auto care nu respectă legislaţia în vigoare. La fel ca în alte state europene, amenzile vor sosi la domiciliul şoferilor prin poştă.

Totodată, datele înregistrate vor putea fi refolosite automată, în scopul fluidizării traficului în oraş. Spre exemplu, în zilele de vineri, sistemul de monitorizare va înregistra un număr crescut de maşini. În vinerea următoare, sistemul va putea decide singur aplicarea unei unde verzi mai lungi la semofor, astfel încât circulaţia să fie fluidizată.

 Proiect cu finanţare nerambursabilă

 Finanţarea proiectului intitulat „Sistem de management al traficului în municipiul Zalău” se face prin Programul Operaţional Regional Axa 1 „Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – potenţiali poli de creştere”. Contractul de finanţare a fost semnat în 2011, valoarea totală a proiectului fiind de 15,4 milioane de lei, din care 10 milioane de lei reprezintă fonduri europene nerambursabile, 5,1 milioane de lei înseamnă finanţare nerambursabilă din bugetul central, iar circa 250.000 de lei reprezintă aport din bugetul local (contribuţia minimă de 2 la sută din valoarea totală a proiectului, n.r.).

4 Thoughts to “Intersecţiile Zalăului, monitorizate „la sânge””

  1. Anonim

    Halal declaratii mai puneti in articolele astea. Tre sa aruncati neaparat cu rahat chiar si cand se face ceva bun in orasul asta. De ce nu luati declaratii de la cei care stau sa treaca pe o banda pe cele doua poduri din criseni la care se lucra de asta vara si parca nu se mai termina niciodata la ce viteza au muncitorii de acolo. De ce nu scrieti de drumurile foarte bune din oras pe care nu le asfalteaza nimeni de ani de zile? Trebuie sa facem cartiere rezidentiale ca sa se imbogateasca jmecherii da i draq pe restu care isi rup masinile in restul orasului! Eu stiam ca in lumea asta primeaza interesul general si dupa accea sa facem cartiere pentru 20-30 de case. Dar nu de aia s-au facut ci pentru a vine o mana de oameni terenurile de acolo.

  2. costel

    cat de idiot tre sa fii sa te ocupi de bulevard,unde de bine de rau intersectiile sunt semaforizate si sa lasi intersectia de la spitalul judetean care este una dintre cele mai periculoase pe dinafara?

  3. mousy

    Exact! Intersectia din fata spitalului judetean de ce nu a fost cuprinsa in acest program minunat? Acolo pietonii trec non-stop iar sa faci stanga/dreapta in bulevardul principal dureaza o vesnicie.

  4. Anonim

    atunci sa mai scada numarul capilor de creta nu mai are rost sa stea in intersectii dimineata sa incurce raficul

Leave a Comment