Lipsa şoselei de centură a Zalăului, un pericol iminent pentru siguranţa şi viaţa noastră

 

Accidentul teribil de luni, petrecut în sensul giratoriu de la intrarea în municipiul Zalău, se înscrie pe lista neagră a evenimentelor rutiere petrecute în ultimii ani,  accidente care, dincolo de cauzele tehnice şi de împrejurările specifice evenimentului rutier în sine, ascund aceeaşi veche şi neschimbată situaţie existentă în Zalău: lipsa şoselei de centură. Cu siguranţă zălăuanii îşi amintesc momentele de groază de acum aproximativ zece ani când o autobasculantă încărcată cu zece tone de fier, a intrat cu toată viteza în oraş şi s-a oprit în zidurile Muzeului judeţean. Trei bărbaţi şi o femeie au murit atunci în urma acestui accident soldat, evident, şi cu pagube materiale uriaşe. Un alt accident similar s-a produs în urmă cu mai bine de 25 de ani. Cauzele tehnice ale acestor accidente au fost, în aproape toate situaţiile, defecţiunile la sistemele de frânare, direcţie, cauze des întâlnite în astfel de evenimente. Cauza din umbră, poate cea direct răspunzătoare pentru aceste tragedii zălăuane, fie şi doar prin faptul că oferă probabilitatea maximă ca ele să se întâmple, în condiţiile unor defecţiuni tehnice, este lipsa şoselei de centură a Zalăului. Au mai fost şi alte accidente, soldate cu răniţi şi pagube materiale mari, multe dintre ele petrecute pe celebra stradă Andrei Şaguna, unde, rând pe rând de-a lungul timpului, s-au răsturnat autovehicule de mare tonaj încărcate cu produse alimentare, materiale de construcţii, sau unde o cisternă plină cu lapte s-a răsturnat şi a distrus casa unui localnic.

Dacă pagubele materiale, indiferent care ar fi acestea, mai pot fi reparate nu acelaşi lucru îl putem spune despre situaţiile tragice în care în aceste accidente îşi pierd viaţa sau sunt răniţi oameni nevinovaţi.

Au curs râuri de cerneală scriindu-se despre acest subiect care iată, şi după zece ani, este aproape în acelaşi stadiu. Dacă luăm în calcul şi degradarea unor părţi din primul tronson, tabloul este şi mai trist. Există un lanţ al evenimentelor şi situaţiilor care sigur, au împiedicat continuarea lucrărilor însă este greu de crezut că edilii acestui minicipiu, deputaţii şi senatorii care ne reprezintă, au făcut chiar tot ce le-a stat în putinţă pentru ca această şosea să poată fi după ani şi ani dusă la bun sfârşit. Până la urmă, aşa cum putem concluziona din ceea ce oficialii judeţeni sau municipali ne-au spus, se pare că principala problemă este acum cea legată de poligonul MApN şi imbosibilitatea ajungerii la un consens în privinţa transferării acestuia, pentru a lăsa cale liberă şoselei.

Inexistenţa, după 12 ani, a şoselei de centură care ar putea degreva oraşul de nenorocirea traficului greu, de poluare, de zgomot, de daunele provocate caselor de pe străzile pe care circulă aceste utilaje şi maşini de mare tonaj şi ne-ar scăpa de acest risc major al accidentelor cu consecinţe deosebit de grave care iată vin parcă ciclic peste noi. Principala cauză invocată de autorităţi pentru stoparea lucrăilor la centură este celebrul deja poligon de la Aghireş. În vara anului 2012, la Bucureşti, reprezentanţii municipiului Zalău au pledat pentru un acord rapid şi definitiv privind mutarea poligonului astfel încât cele două proiecte extrem de importante pentru municipiu, realizarea etapei a II-a a şoselei ocolitoare şi barajul de retenţie împotriva viiturilor, proiectat de Apele Române şi să poată fi realizate în cel mai scurt timp. Ministrul MApN din acele vremuri, şi-a dat acordul pentru mutarea poligonului într-un alt loc din apropierea Zalălui, la Crasna, cu condiţia ca acesta să fie extins cu zece hectare. Cert este că nici până astăzi, după trei ani, edilii din Zalău şi Crasna împreună cu MApN nu au reuşit să găească o soluţie pe care să o şi pună în aplicare.

Parlamentarii sălăjeni nu mai au ce să facă

Senatorul sălăjean Alexandru Vegh spune, pe bună dreptate, că atât autorităţile locale cât şi cetăţenii sunt într-un dezavantaj major din cauza acestei situaţii. Aflat la Bucureşti, acesta ne-a declarat „Sunt la curent cu cele întâmplate luni seara la Zalău şi regret sincer că zălăuanii trec încă o dată printr-un astfel de coşmar. Cauza, pe lângă lipsa de responsabilitate a celor care pun în circulaţie autovehicule cu încălcarea normelor legale de transport, este aceea că iată, nu reuşim să reluăm construcţia la tronsonul doi al autostrăzii. Noi am intervenit peste tot pe unde am considerat util şi oportun însă problema continuării lucrărilor este acum, strict de ordin judeţean. Nimeni în afara autorităţilor de la Zalău, Crasna, dar şi a reprezentanților MApN, nu poate rezolva această situație. Mutarea poligonului militar din Aghireş este acum, absolut necesară. Pe de altă parte, o şosea de centură, sigur, nu exonerează de răspundere şoferii şi patronii societăţilor care pun în trafic utilaje şi maşini necorespunzăoare din punct de vedere tehnic sau cu încălcarea legii, a normelor de circulaţie pe drumurile publice”, a spus senatorul UDMR Alexandru Vegh.

Deputatul Lucian Bode a subliniat încă o dată necesitatea urgentării procedurilor şi a demersurilor care pot conduce la reîceperea lucrăilor la şoseaua de centură. „Evenimentul nefericit de luni nu face altceva decât să sublinieze faptul că Zalăul are nevoie de şosea de centură Trebuie să se întâmple astfel de tragedii ca să înţeleagă toţi cei de care depinde reînceperea lucrărilor că nu se mai poate aştepta. Traficul greu poate produce adevărate drame atunci când se desfăşoară acolo unde nu îi este locul firesc. Pot muri oameni nevinovaţi, de pagubele materiale nici nu mai amintesc”, a mai adăugat deputatul PNL.

Ionel Ciunt: „ Voi pune în discuţie devierea traseului”

Prefectul Judeţului Sălaj, Ionel Ciunt, se pare că doreşte să ia măsuri mai urgente: „Evenimentul de ieri demonstrează o dată în plus necesitatea finalizării proiectului de investiţii pentru realizarea şoselei de centură a municipiului. În acest sens, apreciez că se impun toate demersurile legale care pot conduce la realizarea acestui obiectiv important. De asemenea, voi iniţia o întâlnire de lucru cu reprezentanţii Inspectoratului Judeţean de Poliţiei, Secţiei de Drumuri Naţionale, Consiliului Judeţean şi ai Primăriei Zalău pentru a analiza posibilitatea devierii traficului greu pe ruta ocolitoare Românaşi-Creaca-Jibou”, a spus prefectul Ionel Ciunt.

Primarul municipiului Zalău, Radu Căpîlnaşiu a declarat, referitor la acest eveniment rutier: „Accidentul de ieri demonstrează dacă mai era cazul, că demersurile pe care le facem de ani de zile, în vederea realizării tronsonului II al şoselei de centură Zalău, nu sunt o găselniţă a primăriei, ci este absolut o necesitate, şi am subliniat de nenumărate ori riscurile la care se supun oamenii şi este expus oraşul, din cauza faptului că maşinile de mare tonaj traversează oraşul. Dacă mai ţinem cont de accidentele care au avut loc cu maşinile de mare tonaj, răsturnate în centrul oraşului pe str. Kossuth, accidente cu victime, doar o minune a făcut ca accidentul de ieri să nu se soldeze cu decesul unor oameni. În urmă cu mai mult de o lună am trimis o adresă către reprezentanţii Guvernului din teritoriu, Instituţia Prefectului Sălaj, la fel şi către Consiliul Judeţean Sălaj pentru a ne sprijini în demersurile privind desfiinţarea poligonului de str. 22 Decembrie 1989, şi, totodată demararea procedurilor, în vederea realizării tronsonului II al centurii, de către Ministerul Transporturilor”, a declarat primarul Municipiului Zalău.

Aşadar ruta Românaşi-Creaca-Jibou-Zalău ar putea fi o soluţie, fie şi temporară, pentru devierea circulaţiei acestor mastodonţi care realmente nu au ce să caute în oraş.

S-a umplut paharul

Casele oamenilor sunt crăpate, şoselele se scutură ca la cutremur, unele imobile sunt chiar sub riscul afectării grave a fundaţiei din cauza acestui trafic, parcul central crapă şi el, puţin câte puţin, şi din această cauză. Noxe, zgomot asurzitor, pericol major pentru pietoni, copii şi autoturisme, pericol pentru vieţile noastre! Deja tragediile se repetă şi totuşi, nu reuşim, atâţia oameni grei şi importanţi, cu putere de decizie, să facem odată pentru totdeauna ceva concret. Ştim cu toţii că e greu, nu trebuie aruncată anatema mereu, exclusiv în curtea Primăriei sau a Prefecturii, nu există un singur vinovat sau responsabil ci mai mulţi şi poate că e timpul ca aceştia să facă în sfârşit, ceva. Ştim că intervin probleme, se bat cap în cap interese, sunt oprelişti, dar au trecut 12 ani şi mă gândesc că de atâta timp, chiar şi cu toate aceste piedici şi imposibilităţi, tot se găsea o cale pentru ca această centură să fie finalizată. Unii vor, alţii nu prea, Primăria vrea, MApN scârţâie, se pun condiții peste condiții și nimic nu se mișcă în veci. Unul hăis, altul cea. Coşmarul mastodonţilor pe străzile municipiului pare că nu se mai termină niciodată şi în ritmul acesta, tot… niciodată, vom avea și noi o amărâtă de şosea de centură  la Zalău, de parcă cerem lift până la Lună. Lăsaţi orgoliile, interesele, sau rezolvaţi-le în aşa fel încât să nu mai păţim ceea ce păţim de 12 ani, de tot amânăm şi nu reuşim să ducem la bun sfârşit o asemenea lucrare. Iar dacă cineva chiar nu e de acord, sau nu vrea, cetăţenii au măcar dreptul să ştie cine, şi de ce. Şi pe urmă, poate vor decide ei ce e de făcut, probabil într-o întâlnire, acolo sus pe Meseş, când vor şi bloca, disperaţi, drumul.

10 Thoughts to “Lipsa şoselei de centură a Zalăului, un pericol iminent pentru siguranţa şi viaţa noastră”

  1. […] Accidentul teribil de luni, petrecut în sensul giratoriu de la intrarea în municipiu Zalău, se înscrie pe lista neagră a evenimentelor rutiere petrecute în ultimii ani şi care, dincolo de cauzele tehnice şi de împrejurările specifice evenimentului rutier în sine, ascunde aceeaşi veche şi neschimbată situaţie existentă în Zalău: lipsa şoselei de centură. Cu siguranţă zălăuanii îşi amintesc momentele de groază de acum aproximativ zece ani când o autobasculantă încărcată cu zece tone de deşeuri feroase, care coborâse Meseşul, la fel ca şi cel de luni, a intrat în oraş s-a oprit în zidurile Muzeului judeţean. Trei bărbaţi Sursă știre […]

  2. […] Accidentul teribil de luni, petrecut în sensul giratoriu de la intrarea în municipiu Zalău, se înscrie pe lista neagră a evenimentelor rutiere petrecute în ultimii ani şi care, dincolo de cauzele tehnice şi de împrejurările specifice evenimentului rutier în sine, ascunde aceeaşi veche şi neschimbată situaţie existentă în Zalău: lipsa şoselei de centură. Cu siguranţă zălăuanii îşi amintesc momentele de groază de acum aproximativ zece ani când o autobasculantă încărcată cu zece tone de deşeuri feroase, care coborâse Meseşul, la fel ca şi cel de luni, a intrat în oraş s-a oprit în zidurile Muzeului judeţean. Trei bărbaţi şi …mai multe stiri […]

  3. Oana Suciu

    rusine tuturor politicenilor din Zalau
    mai aveti tupeul sa cersiti voturi ?

  4. Zălăuan

    Concluzia e clară, nişte beşinoşi de generali MApN creează probleme Zalăului !

  5. Anonim

    Politicieni slabi,sub media de inteligenta,pe care nu-i intereseaza viata ta.Sefi de politie care accepta panda pe pasarela cu radarul, decat supravegherea traficului pe Meses o,zona extrem de periculoasa.Sa dam tarii cat mai multe amenzi..asta este deviza in rest,, da-i in masa,,,sa moara….Este corect sa stai cu radarul la limita iesirii din localitati?Sa stea in zonele periculoase, ar fi multe de spus…..atunci cand o sa-i intereseze de viata noastra, vor face ,in rest este gargara …..

  6. Anonim

    UDMR-UL din Bihor ,prin vicepresedintele consiliului judetean care este cercetat de dna, ,obtine 5 unitati militare din Oradea cu terenul aferent si noi nu putem face o sosea cu teren de la MApN.Interesant!

  7. Anonim

    Ma intreb daca vreodata onor parlamentarii salajeni s-au asezat cu toti la o masa, impreuna cu autoritatile locale sa discute ce e de facut. Si sa stabileasca un plan de actiune, sa decida cine ce poate sa faca… Mi-e teama ca nu.

  8. anonim II

    Vina este exclusiv a soferului – de ce coboara Mesesul fara frana de motor? De fraier si de hot! El crede ca poate fura combustibil daca nu foloseste frana de mana ci doar ala de picior. Asta se incalzeste si nu mai prinde. Pune domne cutia de viteze la viteza a II la varful Mesesului si poti cobori cu el pana la gara. Orice sofer amator cunoaste acest fapt. Si soferul de tir stia numi ca, suntem in Romania- merge si asa. Apoi ne jeluim ca nu poate plati pagubele ca n-are de unde. Tara lui papura voda, cu parlamentari salajeni de tot cacao. Nu au reusit autostrada ca deranjau cu sonorul anumite priprietati situate tocmai acolo unde nu trebuie sa treaca autostrada. Rusine tractoristilor din parlament!

  9. Madalina

    Cât de mult ar trebui să ne străduim? Cât mai mult. Dacă nu lucrezi pământul din grădina vieţii tale, buruienile vor invada straturile cu flori, înăbuşindu-le. Asta scrie celebrul Colin Turner în cartea ”Născut pentru succes”. Căutăm urgent colaboratori part-time care vor să câștige bani în timpul liber, într-un proiect unic la nivel mondial. Oferim contract de comision. Pentru mai multe detalii, trimiteți mesajul PROIECT la adresa de email: madi7_imm@yahoo.com

  10. mirela

    Cautam de urgenta persoane serioase care sa colaboreze cu noi intr-o activitate simpla, in timpul liber sau full-time, cu castiguri imediate, de 100 de euro lunar (part-time) sau 285 euro lunar (full-time), din prima luna. Oferim si cerem seriozitate absoluta! Pentru mai multe detalii, contactati imediat unul dintre membrii echipei noastre, la una dintre adresele noastre de email: mireladaniela80@yahoo.com

Leave a Comment